331 518 läst · 7 452 svar
332k läst
7,5k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Du som vet bäst, kan inte du ta ett snack med Jonas och och förklara för honom att han har fel så vi slipper sådana alarmistiska artiklar?D Daniel 109 skrev:
jonas.attenius@politiker.goteborg.se
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 072 inlägg
Absolut, men det har också funnits reservkraftverk tidigare. Exempelvis Stenungsundsverket på västkusten. För att inte tala om att det fanns mer baskraft.D Daniel 109 skrev:
Det finns många kriser som inte faller ut. Delvis för att de som ansvarar för att motverka dem går ut och varnar för att marginalerna är för små.D Daniel 109 skrev:
Att bara avfärda varningarna som vore det Peter och vargen kan bli ödesdigert.
Medlem
· Halland
· 4 166 inlägg
Hela anledningen till att vi tvingas exportera el, är att EU anser att just el är inte vilken vara som helst. Den är en fundamental nödvändighet för ett modernt samhälle. Om folk då inte har råd med denna vara innebär det att de inte har råd att leva i ett modernt samhälle.D Daniel 109 skrev:
Sedan kan man tycka vad man vill om att Agda 98 år bor ensamt i en villa på 200 kvm med direktverkande el, men när hon och Tryggve köpte villan 1974 skrek alla att 40MWh per år var fullständigt normalt och att den kommande kärnkraften skulle lösa alla problem. Kom ihåg att runt 1980 fick man bidrag för att konvertera till direktverkande el. Lätt att moralisera över dessa personer nu.
Och Agda vill av förståeliga skäl inte flytta till en nyproducerad konkursmässig brf med underhållsplan på 100 år för stambyte som kostar mer per månad för ett kyffe på 50 kvm.
Men jag ser ofta detta resonemang från folk som tycker det är ok att vi tvingas exportera trots att Sverige inte har samma förutsättningar som länder på kontinenten. Hade upvärmningen i en svensk villa varit 5MWh per år hade vi inte haft det här problemet.
Men som sagt, förklara gärna varför EU insisterar på att Sverige måste exportera el samtidigt som Tyskland slipper prisområden. Just i Tyskland vore elprisområden den självklara lösningen.
Så hade södra Tysklands bilindustri kunnat uppleva hur priset sätts på en marknad där de måste avgöra om de verkligen vill köpa el.
Ett produktionsbortfall på över 90% 35-50 dagar per år (*) är inte speciellt enkelt att hantera när det sker i för stor skala. Visst är det en aning bättre än ingen produktion alls, men väldigt mycket reglerkraft behövs. Det syns ju på tex Danmark hur dåligt det fungerar.S Styrman_jansson skrev:
*) https://www.byggahus.se/forum/threads/ringhals-3-nu-ocksa-med-problem.475519/page-3#post-5027508
Är det nån som vet hur vårt elnät kunde klara av det där för 40 år sen, men det är omöjligt idag utan bygga om nätet för hutlösa kostnader?A Anders_Nilsson skrev:
Även om befolkningen ökat markant så drar ju moderna hus inte en bråkdel, även inräknat elbilsladdning etc.
Allvetare
· Östergötland
· 4 265 inlägg
Hmm, hade det varit bättre utan effekt motsvarande en kärnreaktor menar du?B Byggmarodören skrev:
https://www.nyteknik.se/energi/stoppad-vindpark-rejal-elsmall-for-skaningar-unik-situation/4285097
Rimligen betalar dom glatt 40 öre mer per kWh bara dom får ny elproduktion stoppad.
Nu ska jag vara hopplöst jobbig och börja tala om principer.
Men kan fråga sig vilka principer som skall gälla för anslutningspunkter som SvK tillhandahåller.
Har SvK anslutningspunkter utanför knuten till kärnkraftverken?
Om SvK har det, varför kan då inte SvK ha det i Krugers Flak.
Vattenfall borde kanske överväga att ha elektrolysörer på plats och dra en vätgaspipline till Tyskland. Uniper kör vätgas i naturgaspiplines. Kan vara en bättre business.
Ja ja, nu tror inte jag detta är ett bekymmer för skåningarna. Dom gillar stoppad ny elproduktion.Stoppad vindpark rejäl elsmäll för skåningar: ”Unik situation”
När Vattenfall stoppar den stora vindkraftparken söder om Skåne är det ett rejält bakslag för Sydsveriges elmarknad.
Om inget görs de närmaste åren riskerar elpriset bli 40 öre dyrare, enligt Sydsvenska handelskammaren som beställt en ny forskarrapport.
Rimligen betalar dom glatt 40 öre mer per kWh bara dom får ny elproduktion stoppad.
Det tror jag skåningarna tar, bara dom får rösta fram kommunpolitiker som använder veto för att stoppa ny elproduktion.
Så kan det vara. Men uppenbarligen gällde inte det här.
Men kan fråga sig vilka principer som skall gälla för anslutningspunkter som SvK tillhandahåller.
Vattenfall borde kanske överväga att ha elektrolysörer på plats och dra en vätgaspipline till Tyskland. Uniper kör vätgas i naturgaspiplines. Kan vara en bättre business.
Helt fel, el anses vara som vilken vara som helst och får därför inte exportbegränsas, som alla andra varor.A Anders_Nilsson skrev:
Att det var normalt 1974 betyder inte att det måste vara en billig lösning 50år senare.A Anders_Nilsson skrev:
Det är tryck på Tyskland att införa elområden. Men jag förstår inte riktigt varför du är så angelägen att de ska göra det.A Anders_Nilsson skrev:
Eller varför inte i Sahara om vi smäcker upp lite solceller där? Det är väl rimligt att producenter som är längre bort från stamnätet betalar för det, annars är det ju verkligen subventioner det rör sig om.D daVinci skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 265 inlägg
Det beror väl på behovet kontra installerad effekt? Om behovet skulle vara 1,44GW så skulle installerad vindkraft vara mycket pålitlig. Kanske mer än kk?B Byggmarodören skrev:
Om behovet är högre samtidigt samtidigt som vinden mojnar har vi ju både reglerkraft och import att ta till.
Fiffigt va?
Ett tips är att du kan kika i Kontrollrummet på fördelning osv, verkligheten får ju gälla även om en del försöker få oss att tro på någon sorts dommedag.pacman42 skrev:
Sammanfattningsvis så blir det mesta bättre, även detta men såklart jagar hela världen stor mängder billig energi. Ett bra exempel är konstgödselproduktion som är rätt mobil och söker sig till sådana möjligheter.
Detta är beprövat bondfångeri, man skrämmer folk med skärselden för att de ska underkasta sig, det blir liksom svårt att sälja frälsning om det inte finns något att vara rädd för.D Daniel 109 skrev:
De som reagerar på detta skulle smälla av om de hade fått en insikt i hur mycket eventuella hemskheter som det diskuteras och planeras för, ett strömavbrott hade bleknat.
Över hela Sverige ansluter vi industrier hela tiden genom att vi bygger vägnät som de kan använda, jag har aldrig sett en diskussion om den finansieringen.D daVinci skrev:[länk]
Ja ja, nu tror inte jag detta är ett bekymmer för skåningarna. Dom gillar stoppad ny elproduktion.
Det tror jag skåningarna tar, bara dom får rösta fram kommunpolitiker som använder veto för att stoppa ny elproduktion.
Så kan det vara. Men uppenbarligen gällde inte det här.
Tvärtom vore det bra med anslutningar till havs, då blir det enklare att bygga ut för nästa vindpark.