S Styrman_jansson skrev:
Det beror väl på behovet kontra installerad effekt? Om behovet skulle vara 1,44GW så skulle installerad vindkraft vara mycket pålitlig.
Jo, men det hade också blivit en mycket smutsigare energikälla (all överproduktion pajar ju livscykel utsläppen).
Återigen går det ju titta på Danmark för se hur illa det blir i praktiken.
 
D Daniel 109 skrev:
Helt fel, el anses vara som vilken vara som helst och får därför inte exportbegränsas, som alla andra varor.
Att det var normalt 1974 betyder inte att det måste vara en billig lösning 50år senare.

Det är tryck på Tyskland att införa elområden. Men jag förstår inte riktigt varför du är så angelägen att de ska göra det.
Hade fransmännen begränsat vinexporten hade ingen gnällt, för det finns alternativ.

Vad gäller elprisområden i Tyskland svarar du själv på frågan. Varför håller tyskarna emot? Sverige har det så det måste ju vara bra, eller hur? Om Tyskland tvingades införa elprisområden skulle de snart se till att spara på el samt öka produktionen i södern.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
För Sveriges del fanns inget alternativ. Tyskland lyckas ju uppenbarligen hålla ett enhetligt pris utan att hindra handel.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Eller varför inte i Sahara om vi smäcker upp lite solceller där? Det är väl rimligt att producenter som är längre bort från stamnätet betalar för det, annars är det ju verkligen subventioner det rör sig om.
Xlinks får ansluta sig i Devon. Dom får själva bekosta kabel från Afrika.

Man kunde ju tänka sig att dom anslöt sig i Spanien och så byggde nätoperatörerna kapacitet så det gick att transportera från Afrika till England och ev andra länder.
Men sannolikheten för att staten skulle acceptera det är tämligen obefintlig. I vart fall skulle det ta minst hundra år att kämpa ned staten. Hade det varit privat sektor som ordnat med transmission i Spanien och Frankrike så hade man gjort så. Då hade det fungerat. Dom tar bara betalt per överförd energi. Helt ok för dom att öka kapaciteten.

Men genom att dra kabel själv så ordnar Xlinks saken. Det är ju privat sektor detta.
Dom räknar med att kunna leverera el till halva priset som staten garanterat el från Hinkley point 3 (kostnaden som staten dumpar på skattebetalarna). Om sedan Xlinks lyckas får vi se.

För Sveriges del kunde man väl tänka sig att SvK har en anslutningspunkt i Östersund och så får alla dra kabel dit. Anslutningspunkterna intill kärnkraftverken river man. Det blir väl bra. Lika för alla.
 
B Byggmarodören skrev:
Jo, men det hade också blivit en mycket smutsigare energikälla (all överproduktion pajar ju livscykel utsläppen).
Återigen går det ju titta på Danmark för se hur illa det blir i praktiken.
Varför skulle det nödvändigtvis bli en smutsigare energikälla?
 
D djac skrev:
Över hela Sverige ansluter vi industrier hela tiden genom att vi bygger vägnät som de kan använda, jag har aldrig sett en diskussion om den finansieringen.
Har du på riktigt aldrig sett en diskussion om att någon tvingas vara med och finansiera en väg de inte bett om!? Det måste finnas dussintals trådar om det bara här på BH. Att det främst är privatpersoner som klagar är förstås sant, men anläggningsavgift för nya kommunala vägar och gator tas ut av alla fastighetsägare.

Samma sak med anslutningsavgifter för el.

Så varför skulle just någon ute till havs subventioneras?

Edit: Exempel i form av nyhet härifrån sajten.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Över hela Sverige ansluter vi industrier hela tiden genom att vi bygger vägnät som de kan använda, jag har aldrig sett en diskussion om den finansieringen.

Tvärtom vore det bra med anslutningar till havs, då blir det enklare att bygga ut för nästa vindpark.
Nej det diskuteras inte i så stor omfattning, för industrier är inte sällan med och betalar T.ex; https://www.industripress.se/se/article_print.php?id=855653
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du på riktigt aldrig sett en diskussion om att någon tvingas vara med och finansiera en väg de inte bett om!? Det måste finnas dussintals trådar om det bara här på BH. Att det främst är privatpersoner som klagar är förstås sant, men anläggningsavgift för nya kommunala vägar och gator tas ut av alla fastighetsägare.

Samma sak med anslutningsavgifter för el.

Så varför skulle just någon ute till havs subventioneras?

Edit: Exempel i form av nyhet härifrån sajten.
Aldrig sett den diskussionen, i min absoluta närhet byggdes motorvägen om avfarter för nytt industriområde byggdes, även andra anslutningsvägar har byggts och det har finansierats via skatten.

Edit: luktar inte artikeln du länkade till vägförening, det är ju en helt annan sak?
 
Redigerat:
D
S Styrman_jansson skrev:
Nej det diskuteras inte i så stor omfattning, för industrier är inte sällan med och betalar T.ex; [länk]
Ja, den har jag inte sett, får skylla på att det långt bort för mig. Här nere snackas det aldrig om sådant, vi bara betalar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det har vi väl alltid haft. Danmark har ju exempelvis alltid varit beroende av svensk kraft för sitt ena elområde (och tysk för det andra).

För att svensk elproduktion ska vara bättre än någonsin måste vi dels lösa samma problem som förut, dels andra (eller att de nya lösningarna tillsammans är bättre än de gamla).

Jag utesluter på intet sätt att vårt interna system är bättre än tidigare, men då även våra kopplingar utåt ändrats så har våra interna förutsättningar påverkats även av det – som att SE4 drabbas på nu ett annat sätt än våra övriga elområden av att kontinentens elpriser generellt är högre än våra.
Ja det här inlägget var ju rätt bra nyanserat.
Jag tror dock nästan att Danmark har gas och kolkraftverk som de kan starta om det kniper som i princip klarar det hela (om de nu inte har lagt ner några fler de senaste åren).

Men det är korrekt, Danmark har sin energi säkrad blåsiga dagar, och de andra dagarna så förväntar de sig att importera från oss och Tyskland.

Och jag förstår vad du tänker med
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att svensk elproduktion ska vara bättre än någonsin måste vi dels lösa samma problem som förut, dels andra (eller att de nya lösningarna tillsammans är bättre än de gamla).
och jag håller väl typ med. Men nu målar jag ju fortfarande lite med de breda penseldragen och anser att det är en extern tjänst som Sverige inte ska behöva vara ansvarig för, vi säljer för att tjäna pengar, inte för att Danmarks bryggerier ska ha el.
Men det är poäng i det du skriver.

Sen ska jag erkänna att jag inte har så bra koll på dessa tekniska aspekter, men jag antar att du är ute efter att då R1 och R2 stoppades så kan inte sydvästlänken längre användas fullt ut, och även mer begränsning i snitt SE3-SE4.
Jag vet alltså inte om dessa begränsningar längre gäller, och om de uppstår jämt eller bara ibland osv.
 
D djac skrev:
Aldrig sett den diskussionen, i min absoluta närhet byggdes motorvägen om avfarter för nytt industriområde byggdes, även andra anslutningsvägar har byggts och det har finansierats via skatten.
Det kanske är enklare när utbyggnad av infrastruktur gynnar flera aktörer. I fallet med en mycket kostsam elanslutning till havsbaserad vindkraft så blir det ju som en subvention till en enskild aktör. Det kan ju uppfattas som konkurrensbegränsande och kanske inte helt marknadsmässigt ( om än förmodligen samhällsnyttigt).
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Det kanske är enklare när utbyggnad av infrastruktur gynnar flera aktörer. I fallet med en mycket kostsam elanslutning till havsbaserad vindkraft så blir det ju som en subvention till en enskild aktör. Det kan ju uppfattas som konkurrensbegränsande och kanske inte helt marknadsmässigt ( om än förmodligen samhällsnyttigt).
Jag kan inte frågan i detalj men jag ser flera svårigheter när man jämför med land och jag undrar om man verkligen använt samma millimetermått där, om alla verkligen betalat allt helt själv, i alla lägen, misstänker att det inte varit så. Känslan är att det införs nu, lägligt då att det blev vindkraft.. haha

Sen tänker jag att om vi äger nätet så kan man ansluta mer på samma punkt men om den första exploatören gör det så blir det svårare hur det ska hanteras, bara en reflektion.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det blir ju ett allt större problem ju mer el vi gör av med och då huvuddelen av den nya elen är vindkraft
Bara om vi inte kan importera vid de enstaka tillfällena.
Men hela poängen med det sammankopplade europaelnätet är ju just att vi ska kunna importera vid behov.
Och som vi konstaterat i 100 sidor med inlägg så får vi redan betala för det, trots att andra har mkt mer nytta av det än vi.
Då är det ju att måla fan på väggen att gorma om effektbrist.
Något som nästan bara kärnkraftsromantiker fortsätter med numera.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen ska jag erkänna att jag inte har så bra koll på dessa tekniska aspekter
You an me, both. Jag är också bara en lekman som emellanåt läser en djupare debattartikel eller samanfattning av en vetenskaplig studie. Men jag har ett hyfsat minne och en rätt god förmåga att återfinna det jag sett tidigare. Förhoppningsvis utan att det bara blir cherrypicking och självförstärkande.
Mikael_L Mikael_L skrev:
jag antar att du är ute efter att då R1 och R2 stoppades så kan inte sydvästlänken längre användas fullt ut, och även mer begränsning i snitt SE3-SE4.
Typ så. Även om jag tolkar det som att Ringhals och OKG under lång tid stabiliserat såväl DK2 och SE4 som en stor del av SE3.

Aktiva tunga generatorer i Barsebäck, Karlshamn eller någonstans på Själland skulle förstås hjälpa till, men som det är nu synes typ 2,5 elområden vara beroende av den nätnytta vår två sydligare kärnkraftverk ger. Men att bara ha fossilkraften som reserv när det inte blåser och inte ha några tunga generatorer igång konstant skulle som jag förstår det få oss att få stora oönskade frekvenssvängningar. Till att börja med.

Sånt där som av en händelse alltid ”går att lösa”, men alltid är för tekniskt och komplicerat för att man någonsin ska få veta hur, eller till vilken kostnad.

Lång inlägg för att säga: ja, vem fan killgissar inte lite ibland?
 
D Daniel 109 skrev:
För Sveriges del fanns inget alternativ. Tyskland lyckas ju uppenbarligen hålla ett enhetligt pris utan att hindra handel.
Sverige saknar alternativ eftersom vi är för svaga. Innan Sverige hade elprisområden hade vi också ett enhetligt pris i hela landet.

Tyskland, som är europas mäktigaste nation, har stoppat elprisområden eftersom bilindustrin i södra Tyskland skulle bli lidande. Men tveklös hindrar de handel eftersom de saknar överföringskapacitet mellan norra Tyskland och södra Tyskland.

Eftersom ingen vill sälja mer el till Tyskland, sverige sa ju nej till Power Link, så orkar inte andra länder driva frågan inom EU.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.