Mikael_L
D djac skrev:
Jag svarade medvetet öppet när jag fick frågan för jag tror det finns oerhört individuella tankar och kombinationer av dessa, som leder fram till att man sätter upp.

Godhetssignaleringen tror jag överdrivs mest, jag tror de flesta har ett teknikintresse till att börja med, tycker det är fiffigt helt enkelt, och sen finns det nog ett mätintresse hos många, roligt att följa, optimera osv.

Pengarna såklart, det är väl del av all hemproduktion och hemarbete, mycket tillfredsställelsen av detta, sådana kickar är bevisat oerhört starka.

Många irriteras nog över branschen, både nätägare och elproducenter och vill köpa mindre av dessa.

Vill inte skriva längre men detta är bara ett axplock av vad jag plockat upp i min lilla umgängeskrets.
Japp jag håller 100% med dig. (Och jag kommer inte på så mycket annat att tillföra).
Själv har jag inte paneler, men de jag känner som har de har i princip någon kombination av allt det där, samt alla ser ju möjligheten att på sista redan tjäna lite pengar.
Men ingen tror ju att det är någon helt fantastisk investering, utan de hoppas mest att gå lite plus till sist.

Men de som bygger stora anläggningar (i hektarstorlek), de kan ju bara se ett affärscase, tänker jag.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:

Ett stabilt elsystem bör rimligen inte ha några ändringar i vare sig produktion eller förbrukning. Det är bara då det är stabilt.

Dvs inga nya abonnenter. Inga gamla får koppla bort sig. Alla måste fortsätta förbruka samma mängd som de alltid gjort. Inga förändringar är möjliga.

Vet inte var för det är så eftersträvansvärt. För mig för det bara tankarna till Nordkorea. Så är det nog där. Där har allt stått still i +60 år.
Det där får väl stå för din tolkning och inte alls det jag tolkar in i ordet. Jag ser mer en variant på robust. Argumentationen blir också lite lustig när du drar in totalitära diktaturer i vart och vartannat inlägg. Lite som en variant på Godwins lag.
D daVinci skrev:
Nej det duger definitivt inte.
Överkapaciteten rörde distributionsnätet. (Det var avsaknad där som gjorde att Pågen inte omedelbart kunde säkra upp).
Då blir det väldigt irrelevant att prata om kkv.

Vidare så lär nätägarna kunna berätta tämligen väl vad överkapacitet kostar.

Frågan kvarstår. Vad vill folk betala per månad för att Pågen mfl skall kunna säkra upp omgående och inte behöva vänta på nätförstärkning.
Den är obesvarad.

Jag gissar att de som gnäller inte vill betala en endaste krona, utan menar att någon annan skall betala.
Ja så vill nog de flesta ha det om man lägger upp det så. Men för att vi inte på något sätt ska stagnera så behöver ju verksamheter utvecklas och fler jobb skapas så det finns bröd på ICA. Då kanske kopplingen blir tydligare. Tillgången på riklig och billig energi gynnar de flesta.
D daVinci skrev:
Hur blev detta ett problem?

På motsvarande sätt skulle det i konsekvens därmed vara ett problem om en butik har rea och du åker på extra avgift för att få hem alla varorna för transportören måste ta ut övertid av personalen.

Ska reor förbjudas kanske. Kanske alla prissänkningar skall var otillåtna, eftersom någon kan råka köpa lite mer då.
Förutom att vi konsumenter blir pungslagna utan möjlighet att göra rätt menar du?

Ptja, det finns ju ett syfte med effektariffen som kan motverkas av lågt elpris. Och effektariffen i sig kan ju åsidosätta marknaden genom att ”kompensera” lågt elpris med hög effektavgift.

Ungefär som att dra på ACn på max samtidigt som man eldar i kamin.
D daVinci skrev:
Finns ju folk med växthus som odlar själv. (Jag har själv ett).
Är det nu ett problem i systemet med produktion och leverans av grödor?
Bör staten gå in och reglera mer så otyget med växthus försvinner.
Bör ju vara det enligt dig.

Och så har folk hemmagym, motionscyklar, gåband, trappmaskiner, mm. Det är du uppenbarligen ett problem med "gym-systemet". Staten bör kanske gå in och reglera hårdare så folk inte har motionsutrustning hemma.

Sådan här saker anser jag att du och andra bör tänka igenom innan ni skriver första inlägget.
Vilken princip hävdar ni. Och vad blir konsekvenserna av en generell tillämpning av sagda princip.
Först, ta det lugnt. Du skriver som om blodtrycket rusade. Jag svarade Mikael med mina tankar om detta men jag måste fråga mig varför du drar in staten i detta? Jag är som sagt inte för någon särskild hård statlig kontroll generellt.
D daVinci skrev:
Stabilitet säger exakt inget om att något skall vara billigt. Snarare är det tvärtom iom att man måste investera extra för just stabilitet.

Många uttrycker glädje över att slippa elräkningar. (Som vanligen levereras av offentlig sektor).
Jag väljer att tolka in ett rimligt elpris i uttrycket stabilt. Tillgång till rikligt och billig energi är också grunden till många framgångsrika samhällen. Det är m.a.o. något eftersträvansvärt.

Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Glöm inte vattenkraften, den är Sverige och Norges energilager.
Finland t.ex. och de flesta länder i Europa är inte lika lyckligt lottade.
Nej, jag tänkte på vattenkraften och kärnkraften. Det är de säkraste energikällorna vi har. Kärnkraften påverkar väl miljön lite mindre än vattenkraften.

Men billig el är på intet vis någon garanti för ett välutvecklat samhälle. Dom lägsta elpriserna hittar man i en mängd fattiga u-länder.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
O O skrev:
Ingen dum idé. Jag antar att du kan tänka dig tillåta trä och metallbåtar?

Av miljömässiga skäl finns det en logik i att förbjuda användning av fossila bränslen för att driva fritidsbåtar. Samt att förbjuda störande högt buller från dem. Vad man nu menar med det. Det får utredas, såklart. Men man kan ju testa samma krav som gäller för fordon för vägtrafik, bilar och MC.

Så att av klimatskäl och miljöskäl förbjuda vissa saker relaterade till fritidsbåtar låter logiskt.
Förbjud allt jag inte har.

• Gilla
returen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men billig el är på intet vis någon garanti för ett välutvecklat samhälle. Dom lägsta elpriserna hittar man i en mängd fattiga u-länder.
Nej visst finns det många andra pusselbitar som också är gynnsamma. Demokrati, fungerande rättsstat o.s.v.

S Styrman_jansson skrev:
Ja och det händer att kärnkraften får snabbstoppa med. Av olika anledningar.

Det är dock inte det normala.

För övrigt så producerar vindkraft historisk mest på hösten och vintern ([länk]).
Vad hjälper det när den producerar som minst de dagar vi behöver elen som mest? Dvs när det är högtrycksväder mitt i vintern (vindstilla och kallt). Vattenkraften kan inte kompensera för detta så det är importerad fossil kraft från Centraleuropa som då räddar oss (även om Göteborg riskerar rullande avstängningar redan i vinter enligt artikeln jag länkade tidigare).

pacman42 pacman42 skrev:
Vad hjälper det när den producerar som minst de dagar vi behöver elen som mest? Dvs när det är högtrycksväder mitt i vintern (vindstilla och kallt). Vattenkraften kan inte kompensera för detta så det är importerad fossil kraft från Centraleuropa som då räddar oss (även om Göteborg riskerar rullande avstängningar redan i vinter enligt artikeln jag länkade tidigare).
Men vi importerar ju väldigt lite (ca 6-7TWh av 163TWh 2023) så det kan inte vara ett så stort problem ;)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Men vi importerar ju väldigt lite (ca 6-7TWh av 163TWh 2023) så det kan inte vara ett så stort problem ;)
Det blir ju ett allt större problem ju mer el vi gör av med och då huvuddelen av den nya elen är vindkraft

pacman42 pacman42 skrev:
Är det verkligen då behovet är som störst?
När det är kallt och blåser är behovet högre.

pacman42 pacman42 skrev:
Det blir ju ett allt större problem ju mer el vi gör av med och då huvuddelen av den nya elen är vindkraft
Kanske. Jag är inte emot kkv, ser snarare att vi satsar på det, men jag är också för de flesta typer av ökad produktion.

Det behöver inte vara antingen eller.

Redigerat:
  • Gilla
Zsam och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det verkligen då behovet är som störst?
När det är kallt och blåser är behovet högre.
Jo fast är det inte så att det väldigt sällan inträffar? Kallt innebär ofta högtryck vid vilket det sällan blåser.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Dagens Göteborgsposten.

Varnar för elavbrott i Göteborg i vinter – så släcks staden ned​

Göteborg kan stå inför effektbrist i vinter. Den bedömningen gör kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Jonas Attenius (S). Vid ett sådant scenario blir det ransonering av el enligt ett förutbestämt schema.
– Villaägarna ligger risigt till, säger han.
Samtidigt oroas han över att redan beslutade industrietableringar också kan vara i fara.

– Det mest akuta är att det inte räcker. Vi sitter i situationen nu. Säg att vi får en riktigt kall vinter med högtryck och hög förbrukning, då har vi en situation med brist här redan i vinter, säger han.

– Vi är redan nu i ett läge med brist på effekttopparna. Tittar du framåt ett par år är det inte bara vid effekttopparna som brist kan uppstå.

Med anledning av detta tog kommunstyrelsen i Göteborg för snart två år sedan fram en plan för hur konsekvenserna för samhället kan mildras i ett läge där elanvändare måste kopplas bort från elsystemet; en sorts ransonering, som går under benämningen ”styrel”.

Det är väldigt konkret. Det handlar om att prioritera i en viss ordning. Här kommer sjukhusen allra först. Däremot får villaägaren nog räkna med att bli av med strömmen, säger kommunstyrelsen ordförande.
Brist kan uppstå vid ökad efterfrågan, problem med överföring och genom att kraftverk inte kan producera el i sedvanlig utsträckning.

Kommunstyrelsens ordförande: ”Jäkligt orolig för detta”​

Jonas Attenius oroas över situationen i Göteborg, både på kort och lång sikt.
– Spontant skulle jag säga att den här frågan är en jättefråga, inte bara för Göteborg, utan Västsverige och hela Sverige, säger kommunstyrelsens ordförande.
Han tillägger:
– Jag är jäkligt orolig för detta, tiden bara rinner i väg. Det behöver inte ske till 2030, det är nu. Nu rasar det bara i väg för oss. Hela industrin skriker efter ny grön el. Det måste ske snabbt.

Kommunstyrelsens ordförande har synpunkter på regeringens planer för att öka antalet energikällor, i första hand genom kärnkraft.
– När vi hypotetiskt har byggt den där kärnkraften har vi ingen industri kvar. Ska vi vara det stolta industriland vi har varit i långt över hundra år måste detta ske nu, säger Jonas Attenius.

Föreslår gasturbiner vid Ryaverket: ”Lättstartade”​

Han oroas vidare över att tillstånden för den havsbaserade vindkraften dröjer och ”inte är i närheten av att realiseras”.
För att råda bot på den brist som Jonas Attenius beskriver som akut föreslår han att regeringen ger Svenska kraftnät i uppdrag att upphandla tre gasturbiner i Västra Götaland, varav minst en vid Ryaverket på Hisingen.
– Det är inte helt miljövänligt, men under en övergångsperiod behöver vi gasturbiner för att köra vid effekttoppar. De är lättstartade, vi kan dra igång dem på några timmar och sedan kan de pumpa ut el i nätet, säger kommunstyrelsens ordförande.
Tillvägagångssättet enligt honom är att regeringen behöver agera och finansiera projektet.
– Ebba Busch (energi- och näringsminister, reds anm) måste ge ett uppdrag till Svenska Kraftnät. Det är nummer ett för att lösa det akut-akuta behovet. Vi behöver pumpa in energi för att inte hamna i Styrel eller behöva släcka ned elleveransen vissa timmar, säger Jonas Attenius.

Överdriver du inte risken?
– Nej, det är det jag inte gör. Det här en jättefråga. Vi talar välfärd. För att vi ska ha ett bra land att leva i har vi av tradition haft stark industri. Får vi en riktigt kall vinter, då är vi kritiskt ute. Det finns ingen redundans. Det finns inget kvar.
Enligt Jonas Attenius kan de tre gasturbinerna vara på plats och tas i bruk om tre år.
– Det är det snabbaste sättet att undanröja hotet om elbrist. Det är ett års beställningstid, två års byggnation. För mig är det inte mer än ett regeringsbeslut bort.

Det har funnits den typen av planer väldigt länge. Det är inget som infördes för två år sedan. De kanske uppdaterades då. De planerna har aldrig behövt användas och sannolikheten att det behövs framöver är inte i närheten av så stor som de vill få det att låta som.

• Haha
returen
  • Laddar…
Och som vanligt är det en politiker som troligen helt saknar egna kunskaper som uttalar sig.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.