271 738 läst · 5 500 svar
272k läst
5,5k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
bara man förbjuder husvagnar , husbilar och all annan fritid oxåO skrev:Ingen dum idé. Jag antar att du kan tänka dig tillåta trä och metallbåtar?
Av miljömässiga skäl finns det en logik i att förbjuda användning av fossila bränslen för att driva fritidsbåtar. Samt att förbjuda störande högt buller från dem. Vad man nu menar med det. Det får utredas, såklart. Men man kan ju testa samma krav som gäller för fordon för vägtrafik, bilar och MC.
Så att av klimatskäl och miljöskäl förbjuda vissa saker relaterade till fritidsbåtar låter logiskt.
Ja, dom tar en risk. Som är betydande iom att stat och kommun obstruerar ny elproduktion.E elmont skrev:
Men dom tar den risken iaf, och investerar.
De som ropar efter mer kärnkraft väljer att i stället gråta över att det finns en risk och kräver att någon annan skall stå all risk.
Allvetare
· Östergötland
· 4 119 inlägg
Skillnaden med att hugga egen ved, odla egen potatis, laga mat eller snickrar själv är att man ”betalar” en stor del av besparingen med eget arbete. Så är inte fallet med solpaneler.Mikael_L skrev:Om du tänker så kan du väl fortsätta tankebanan och ifrågasätta varför en del hugger egen ved, odlar egna grönsaker och potatis, har egen häst, bränner egen sprit, lagar mat själv, snickrar själv, köper bil när det finns både taxi, buss och hyrbilar.
Inget av det där behöver man ju investera pengar och tid på, för det finns ju i överflöd att köpa istället.
D.v.s. det finns en annan förklaring till varför man ”sparar” pengar.
Man märker att du är duktig just på att hålla dig till trådens ämne och prata sak hellre än person som du visar att jag med mina känslor inte klarar av. 😊D daVinci skrev:Ja. Du uttryckte total förvirring i kombination med enfaldigt flabb. Så då tänkte jag att kan kunde vara snäll och iaf informera.
Det får du ta med Daniel.
Givet ditt svar så ser jag det som bortkastad tid att tillföra logik.
Här förfaller du till känslobaserad ad hominem.
Tråden handlar inte om dig.
Det händer att det kommer in högtryck över landet och i stort sett all vind försvinner i stora delar av landet.S Styrman_jansson skrev:Mja, speciellt vind är nog inte riktigt så opålitligt som du ger sken av.
Vindkraft har ju haft en tillänglighetsfaktor om 30-40% senaste vintrarna ([länk]) så knappt hälften (5-6GW) av de installerade 16GW spottar de ur sig även på vintern. Det är ju en ansenlig effekt motsvarande typ 5-6st Forsmark 2 reaktorer.
Det torde väl fylla något hål?
Och elen från solpaneler är väl perfekt när man har planerade driftstopp på kkv på sommaren?
Så även vindkraften är opålitlig. Det går inte att jämföra med tex kärnkraft och även vattenkraften är betydligt mer pålitlig.
De som röstar för att staten skall styra och ställa bör väl hävda att detta fungerar.D Dilato skrev:
Det är staten (SvK) som skall ordna transmission där prisskillnaden är stor.
Med elområden åker staten på iaf lite styrmekanismer. Utan blir det bara godtycke.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 607 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 119 inlägg
Ja och det händer att kärnkraften får snabbstoppa med. Av olika anledningar.Nissens skrev:
Det är dock inte det normala.
För övrigt så producerar vindkraft historisk mest på hösten och vintern (https://svenskvindenergi.org/rapporter/begreppsforvirring-okar-polariseringen-i-kraftslagsdebatten).
Allvetare
· Östergötland
· 4 119 inlägg
Vi kan väl ta värsta fallet som SvK räknar med, en tillgänglighetsfaktor om 9%. Fortfarande så producerar vindkraft då el motsvarande ungefär 1,5 kärnreaktor.Nissens skrev:
Det är fullt normalt att ett högtryck tar bort den mesta vinden i Sverige samtidigt.S Styrman_jansson skrev:
Vad jag vet har det aldrig hänt att alla kärnkraftsreaktorer i Sverige stoppats samtidigt, så det är högst onormalt.
Jag kanske borde skrivit "många gånger" istället för ofta.Mikael_L skrev:
Det är inte så enkelt, och beter sig alltid på samma vis.
Jag har suttit och lekt med denna sida:
https://data.nordpoolgroup.com/auct...R&aggregation=Hourly&deliveryAreas=NL,SE3,SE4
Och sett att det verkligen är blandad kompott i hur elprisområden verkar påverka varandra.
Jag såg till exempel nu att NL verkar ha en väldigt mängd installerat solcellseffekt, då de "alltid" går ner ordentligt i pris mitt på dagen, och ofta påverkar hela norra Europas priser.
Lek gärna själv lite med denna sida om du inte redan har koll på allt.
Själv gick jag bakåt i datumordning, med grafer för SE3 och Se4 påslagna.
Och så fort jag såg något extremt, ovanligt eller spännande, så provade jag och slå på grafer för alla möjliga länder för att se om jag kunde få någon kunskap om vad som påverkar, och hur.
Detta ger förstås ingen facit på något vis, men det gav både viss lite förståelse, men samtidigt nya frågor och funderingar.