Nissens Nissens skrev:
Det är fullt normalt att ett högtryck tar bort den mesta vinden i Sverige samtidigt.
Vilken tur att vi då har vattenkraft, kärnkraft och kablar till andra länder ;)
Nissens Nissens skrev:
Vad jag vet har det aldrig hänt att alla kärnkraftsreaktorer i Sverige stoppats samtidigt, så det är högst onormalt.
Nej och jag tror inte det hänt att samtliga vindkraftverk i Sverige producerar noll.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Vi kan väl ta värsta fallet som SvK räknar med, en tillgänglighetsfaktor om 9%. Fortfarande så producerar vindkraft då el motsvarande ungefär 1,5 kärnreaktor.
nej men en halv
 
returen returen skrev:
nej men en halv
Forsmark 2 har en effekt om ca. 1.1 GW. 9% av 16GW blir sist jag kollade ca. 1.44 GW. Så visst, inte riktigt 1,5. Men väl mer än 1st.
 
Nissens
S Styrman_jansson skrev:
Vilken tur att vi då har vattenkraft, kärnkraft och kablar till andra länder ;)

Nej och jag tror inte det hänt att samtliga vindkraftverk i Sverige producerar noll.
Det har hänt att i stort sett all vindkraft stått stilla samtidigt. Några få kanske har snurrat någonstans, men det gör vindkraften till endast ett komplement, inget annat.
 
S Styrman_jansson skrev:
Forsmark 2 har en effekt om ca. 1.1 GW. 9% av 16GW blir sist jag kollade ca. 1.44 GW. Så visst, inte riktigt 1,5. Men väl mer än 1st.
du har rätt jag snubblade

som en tillfällighet så ger just vindkraften idag 9%

SE2 ger den 6,7%
SE3 6%

Sol ger ingenting i område 1 och 2
3% i SE3
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag såg till exempel nu att NL verkar ha en väldigt mängd installerat solcellseffekt, då de "alltid" går ner ordentligt i pris mitt på dagen, och ofta påverkar hela norra Europas priser.
Ja, de har ett system med nettodebitering som gör solceller väldigt lönsamma för konsumenter. Det har resulterat i extrema negativa elpriser. Ett exempel på hur fel det kan bli. Men det finns inte politiskt stöd för att lösa problemet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nja, inte nödvändigtvis. Pålitlig och trygg är andra synonymer. Men semantik kanske inte tillför så mycket här?
Semantik är viktigt för att man skall förstå varandra. Utan semantik blir det bara värdelöst flum.

Ett stabilt elsystem bör rimligen inte ha några ändringar i vare sig produktion eller förbrukning. Det är bara då det är stabilt.

Dvs inga nya abonnenter. Inga gamla får koppla bort sig. Alla måste fortsätta förbruka samma mängd som de alltid gjort. Inga förändringar är möjliga.

Vet inte var för det är så eftersträvansvärt. För mig för det bara tankarna till Nordkorea. Så är det nog där. Där har allt stått still i +60 år.
S Styrman_jansson skrev:
Problemet är att överkapaciteten ofta inte är definierad och då blir det svårt att uppskatta vad den är värd. Jag tror nog de flesta skulle kunna ge ett svar om man visste vad man fick för pengarna ;) Jag skulle t.ex. kunna betala 1000kr om det byggdes ytterligare ett kkv eller havsbaserad vindkraft om 3MW. Så nu har du ett svar... duger det?
Nej det duger definitivt inte.
Överkapaciteten rörde distributionsnätet. (Det var avsaknad där som gjorde att Pågen inte omedelbart kunde säkra upp).
Då blir det väldigt irrelevant att prata om kkv.

Vidare så lär nätägarna kunna berätta tämligen väl vad överkapacitet kostar.

Frågan kvarstår. Vad vill folk betala per månad för att Pågen mfl skall kunna säkra upp omgående och inte behöva vänta på nätförstärkning.
Den är obesvarad.

Jag gissar att de som gnäller inte vill betala en endaste krona, utan menar att någon annan skall betala.

S Styrman_jansson skrev:
Mjo, men problemet uppstår när ena handen (el-leverantören) ger incitament att förbruka extra mycket under perioder då elen är billig men andra handen (elnätsägaren) straffar dig då för att du köper extra mycket el just då. I alla fall jag ser det som lite småproblematiskt att som konsument stå med loose-loose. Känns inte särskilt "tryggt" som var en synonym till stabil...
Hur blev detta ett problem?

På motsvarande sätt skulle det i konsekvens därmed vara ett problem om en butik har rea och du åker på extra avgift för att få hem alla varorna för transportören måste ta ut övertid av personalen.

Ska reor förbjudas kanske. Kanske alla prissänkningar skall var otillåtna, eftersom någon kan råka köpa lite mer då.

S Styrman_jansson skrev:
Jo självklart så finns det ett syfte att antingen vanligtvis spara eller tjäna pengar. Min reflektion var mer vad det är med vårt "elsystem" som gör att många anser det är rimligt att investera i hundratusentals kronor i egen produktion för att spara/tjäna pengar.
Finns ju folk med växthus som odlar själv. (Jag har själv ett).
Är det nu ett problem i systemet med produktion och leverans av grödor?
Bör staten gå in och reglera mer så otyget med växthus försvinner.
Bör ju vara det enligt dig.

Och så har folk hemmagym, motionscyklar, gåband, trappmaskiner, mm. Det är du uppenbarligen ett problem med "gym-systemet". Staten bör kanske gå in och reglera hårdare så folk inte har motionsutrustning hemma.

Sådan här saker anser jag att du och andra bör tänka igenom innan ni skriver första inlägget.
Vilken princip hävdar ni. Och vad blir konsekvenserna av en generell tillämpning av sagda princip.

S Styrman_jansson skrev:
Torde inte ett stabilt elsystem kunna leverera så pass billig el att det inte skulle vara lönsamt med investering i egen produktion annat än i undantagsfall?
Stabilitet säger exakt inget om att något skall vara billigt. Snarare är det tvärtom iom att man måste investera extra för just stabilitet.
S Styrman_jansson skrev:
Att syftet på något sätt skulle vara att göra sig fri från staten tror jag är ovanligt då det inte är alla som köper el från statligt ägda bolag eller elnätsägare.
Många uttrycker glädje över att slippa elräkningar. (Som vanligen levereras av offentlig sektor).
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det har också konstaterats ett flertal gånger att vi nödgas ha flera elområden då vi har stora obalanser i systemet mellan var efterfrågan och utbud geografiskt finns. Så att ha en binär syn på utbud och efterfrågan är en fördummande förenkling, på liknande sätt som en tidsmässig obalans skulle vara.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vår nationella elproduktion kanske är bättre än någonsin trots det – frågan är dock bättre analyserad på lite mer detaljerad nivå än nationsnivå som jag ser det.
Det var ju jag som startade tråden, och den är väl typ överspelad för mig idag, sedan rätt länge.

Men jag startade den för att jag hade lyssnat på en bunt politiker som i ett par års tid berättade att vi har dyr el för att förra regeringen (nuvarande regering, när narrativet började byggas upp) hade stängt två reaktorer.
Och det skulle ju vara lätt att förstå om man bara insåg att det var utbud/efterfrågan som självklart styrde.
Och många, väldigt många, har hakat på denna extremt överförenklade sanning, som faktiskt i stort är helt falsk, utan den dyra elen berodde på helt andra saker.

Jag stack ut hakan med ett påstående i trådens rubrik, och fick självklart smockan tillbaka direkt, av alla de där som var lurade att tro att det fanns ett sådant enkelt samband (eller folk som bara hatar MP, och därför måste ge sig in alla sammanhang där de kan försöka ge MP en spark).
Det var inga problem, jag fattade ju redan innan att när jag sticker fram hakan sådär så kommer smockan tillbaka, men det var inga problem för mig, utan tråden lyfte bra, vilket var min avsikt.


Men i vilket fall, jag hade ju t.ex. märkt att ofta var det högst elpris när vi exporterade som mest (oavsett vilka ledningar till utlandet jag kikade på. Detta motsade ju att vi skulle ha en brist som genererade ett högt pris.

Tråden löpte på, jag jobbade rätt hårt i början med att analysera all data jag kunde hitta, de som inte höll med mig bad jag att de själva skulle visa exempel som kunde bekräfta deras åsikt, men något sådant kom aldrig.
Så tråden uppfyllde mitt syfte, jag insåg att jag hade (i stort sett) rätt, det ologiska som hade kliat, och de tankar jag tänkt, det var korrekt.
(Jag skriver "i stort sett rätt", för jag är medveten om att det i detaljer inte stämmer ända ner till varenda händelse, eller att kanske 20 öre av ett elpris på 400 öre berodde på att R1 och R2 saknades.

Men jag var bara intresserad av de stora penseldragen, det som förklarar 90% av det hela.


Och nu till svaret till dig, ja, jag fattar att vi kanske pajat någon överföringskapacitet mellan SE3 och SE4, men som sagt, det var ju inte det som var problemet, vi har ju ändå nästan alltid haft tillräckligt med el för att ändå kunna exportera från SE4.
Så SE4 har aldrig lidit av någon elbrist, någon effektbrist (nästan aldrig i alla fall).
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Jag hävdar att om en konsument prisas ur marknaden så är det för den konsumenten ekvivalent med ett strömavbrott.
Det är väl som det är i alla andra områden.
Det finns inga bostäder, för massor av människor är utprisade från den marknaden.
Samma är det väl med oxfilé, Lamborghinibilar och en massa annat. Men bostäder är bästa exemplet, då det är en nödvändighet på ett helt annat vis.

Jag menar bara att det är ju som det alltid har varit, alla har inte råd med allt.
En del får bo väldigt smått antingen för att ha råd med boendet, eller med elen till boendet.

Jag fattar att en 84-årig änka som bor kvar ensam i sitt 170 kvm hus med direktverkande el tyckte det blev besvärligt.

Sådana där val (eller blivit tvingade) har vi människor alltid varit tvungna att göra.
Jag menar inte att det är bra, utan jag menar bara att det är ju så verkligheten tyvärr ser ut.
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så då ska vi offra kraftverkens lönsamhet och södra Sveriges konkurrenskraft, eller? Logiken är inte uppenbar.
Jag skulle tro att vi ändå har samma konkurrenskraft.
Elen är ju inte billigare vare sig i Kina eller något annat europeiskt land.

Med lite tur kanske någon av de stora serverhallarna packar ihop och drar till något annat land. De ger ju oss noll fördelar (anställer typ 10 st men drar ström som 1/2 kärnreaktor, som dessutom är extremt subventionerad).
 
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
I GP idag så varnas för att villor kan släckas ned i vinter om det blir högtryck och kallt:
[länk]

Tyvärr är ju inte lösningen på detta problem vindkraft, för vid detta väderläget så blåser det inte nästan alls. Kanske läge att renovera upp pannorna i Stenungsund och elda med olja i så fall? Vad jag förstått är de bortom räddning dock...
Det är ju papegojavaring på det där.
Det där larmet har lyfts varenda höst i 20 år nu, ...gick du på det igen?
 
  • Gilla
  • Haha
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
vi har ju ändå nästan alltid haft tillräckligt med el för att ändå kunna exportera från SE4.
Fast det har vi väl alltid haft. Danmark har ju exempelvis alltid varit beroende av svensk kraft för sitt ena elområde (och tysk för det andra).

För att svensk elproduktion ska vara bättre än någonsin måste vi dels lösa samma problem som förut, dels andra (eller att de nya lösningarna tillsammans är bättre än de gamla).

Jag utesluter på intet sätt att vårt interna system är bättre än tidigare, men då även våra kopplingar utåt ändrats så har våra interna förutsättningar påverkats även av det – som att SE4 drabbas på nu ett annat sätt än våra övriga elområden av att kontinentens elpriser generellt är högre än våra.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Elpriserna i södra Sverige måste naturligtvis ned också,
Nej, det är ju inget bra.
Ny kärnkraft är ju redan nu olönsam, det kommer ju aldrig bli byggd någon kärnkraft om priserna går ner ännu mer.
 
  • Haha
  • Gilla
Zsam och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är märkligt, för det du kommenterade var:

”I det skenet undrar man ju hur behov av solpaneler och vindkraft ens diskuteras . 😂😂”

På vilket sätt tycker du att du besvarar det?

Industrin lär ju inte vara betjänt av solpaneler eftersom de inte bara kör på sommarhalvåret tex.
Du svarade på djac som skrivit att vi redan hade tillräckligt med energi till vår fordonsflotta, och därför undrade du varför vi ens skulle ha något behov av mer vind och sol, och därför svarade jag att det finns fler framtida behov av energi.
Dvs, det är bra att vi fortsätter bygga ut fossilfri elproduktion, oavsett vilket slag det är, bara den är fossilfri,
För mig får det gärna vara kärnkraft, solkraft, vindkraft, vågkraft, geotermisk kraft, och vad mer som nu kan tänkas. Men ska vi få bort kolanvändningen i Sveriges två masugnar, så kommer vi behöva el motsvarande minst dubbelt vad bilflottan behöver.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Nej, de riktiga kraftverken måste ändå dimensioneras lika mycket eftersom sol och vind är opålitliga energikällor.
Glöm inte vattenkraften, den är Sverige och Norges energilager.
Finland t.ex. och de flesta länder i Europa är inte lika lyckligt lottade.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.