Nyss var det ledningsbyggen du ville ha till, fast det tar årtionden. Nu kvittar det vad som händer om några år? Du är inte direkt konsekvent.
 
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vår fordonsflottas energibehov ryms inom vår överproduktion (dock inte försumbart som djac skrev, utan mer typ nätt och jämnt)

Elefanten i rummet är vår stål, pappers och kemindustri, de kommer framöver behöva mycket mer än dagens överproduktion i Sverige.
Och sen vill vi säkert fortsätta att exportera el också, Sverige tjänar flera tiotals miljarder årligen på denna export.

Vi lägger ju inte ner pappersbruk bara för att vi producerar mer än behovet i landet, utan då går det på export istället.

Tänk att man måste sitta här och förklara sådana här enkla saker...
Ja, det är märkligt, för det du kommenterade var:

”I det skenet undrar man ju hur behov av solpaneler och vindkraft ens diskuteras . 😂😂”

På vilket sätt tycker du att du besvarar det?

Industrin lär ju inte vara betjänt av solpaneler eftersom de inte bara kör på sommarhalvåret tex.
 
D Daniel 109 skrev:
Nyss var det ledningsbyggen du ville ha till, fast det tar årtionden. Nu kvittar det vad som händer om några år? Du är inte direkt konsekvent.
Vad händer om ett par år, nya elområden? Var har jag i så fall påstått att de kvittar? Det får du gärna citera.

Senast skrev jag att det är bättre med en viss indelning än en annan. Är det att påstå att de inte spelar roll?
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är märkligt, för det du kommenterade var:

”I det skenet undrar man ju hur behov av solpaneler och vindkraft ens diskuteras . 😂😂”

På vilket sätt tycker du att du besvarar det?
För mig tycker jag Mikael besvarar din frågeställning utmärkt. D.v.s. det finns potentiellt andra ”hål” att fylla.
 
Nissens
S Styrman_jansson skrev:
För mig tycker jag Mikael besvarar din frågeställning utmärkt. D.v.s. det finns potentiellt andra ”hål” att fylla.
Vilka hål fyller solpanelerna? Menar du att industrin drar ner energibehovet på vinterhalvåret?

Nej, de riktiga kraftverken måste ändå dimensioneras lika mycket eftersom sol och vind är opålitliga energikällor.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad händer om ett par år, nya elområden?
Ja, det är en ny indelning på gång från 2027, om allt går enligt plan. Sannolikt blir det något senare.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Var har jag i så fall påstått att de kvittar? Det får du gärna citera.
Var så god.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast nu har vi de elområden vi har, så att det i framtiden kanske kommer bli annorlunda är en klen tröst för dem som drabbas nu.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är en ny indelning på gång från 2027, om allt går enligt plan. Sannolikt blir det något senare.
En okänd indelning någonstans bortom 2027 menar du alltså är mer än en klen tröst för en obalans du inte anser finnas.

I beg to differ. Om båda.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Var har jag i så fall påstått att [elområden] kvittar?
D Daniel 109 skrev:
Var så god.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast nu har vi de elområden vi har, så att det i framtiden kanske kommer bli annorlunda är en klen tröst för dem som drabbas nu.
Uppenbarligen påstod jag inte att de kvittar. Du om någon brukar vara förmögen att läsa innantill.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Det handlar således om något fluffigt odefinierbart som du menar att försvunnit.

Det är ju svårt att argumentera emot.
Svunnen ungdom, blivit mer medveten om omgivningen?
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det lär vara av affärsmässiga skäl i absolut de flesta fallen, och de kvarvarande är för godhetssignalering (faktum är nog att det ofta är bägge, men det affärsmässiga är grunden)

Detta oavsett om det är på ett villatak, på taket på ett köpcentrum eller en halv hektar solceller på en åker.
Jag svarade medvetet öppet när jag fick frågan för jag tror det finns oerhört individuella tankar och kombinationer av dessa, som leder fram till att man sätter upp.

Godhetssignaleringen tror jag överdrivs mest, jag tror de flesta har ett teknikintresse till att börja med, tycker det är fiffigt helt enkelt, och sen finns det nog ett mätintresse hos många, roligt att följa, optimera osv.

Pengarna såklart, det är väl del av all hemproduktion och hemarbete, mycket tillfredsställelsen av detta, sådana kickar är bevisat oerhört starka.

Många irriteras nog över branschen, både nätägare och elproducenter och vill köpa mindre av dessa.

Vill inte skriva längre men detta är bara ett axplock av vad jag plockat upp i min lilla umgängeskrets.
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det intressanta är ju dock att det är ofta priserna i Frankrike, Nederländerna, Tyskland, Danmark osv som trycker ner våra priser till noll eller minus.

Så det stämmer ju inte att Sverige alltid har billigaste el.

Sen kan man ju gärna filosofera lite över om ett elpris nära noll eller negativt betyder att man producerar billigt.
Man säljer billigt, ja... men ...
Ja, jag upplevde att jag kommenterade produktionspriset, inte spotpriset, jag är inte helt säker men jag tror att vi har låg produktionskostnad i Sverige.
 
D
A Anders_Nilsson skrev:
Jag hävdar att om en konsument prisas ur marknaden så är det för den konsumenten ekvivalent med ett strömavbrott. Lite som att säga att det finns inte svält i tredje världen för de fattiga kan flyga in mat med helikopter. Ja, det gäller om man har pengar.

Men du verkar inte vilja se detta. Visst, hittills sedan Covid har det bara varit vintern 22-23 som bjudit på extrempriser under flera dagar.

Om inte miljöakrivister hade sådant fanatiskt motstånd skulle detta kunna mildras med vedeldning under de kallaste dagarna. Bara för kommunerna att utlysa elprisnödläge.
Sveriges hushåll spenderar ca 6% av disponibel inkomst på el, det ska jämföras med att boendet totalt tar ca 21%, för de som köper idag så verkar det ligga mellan 30-33% av inkomsten.

Visst spelar allt roll men man ska nog inte ge elen en större roll än den har.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Känslomässigt? Tillämpar en princip?
Ja. Du uttryckte total förvirring i kombination med enfaldigt flabb. Så då tänkte jag att kan kunde vara snäll och iaf informera.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ska vi ta den där principen igen då?
Det får du ta med Daniel.
Givet ditt svar så ser jag det som bortkastad tid att tillföra logik.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det du beundrar hos Daniel är inte att hålla sig till en princip utan att fultolka nån man inte håller med....
Här förfaller du till känslobaserad ad hominem.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kan du inte utveckla hur känslomässig jag är också?
Tråden handlar inte om dig.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
I GP idag så varnas för att villor kan släckas ned i vinter om det blir högtryck och kallt:
[länk]

Tyvärr är ju inte lösningen på detta problem vindkraft, för vid detta väderläget så blåser det inte nästan alls. Kanske läge att renovera upp pannorna i Stenungsund och elda med olja i så fall? Vad jag förstått är de bortom räddning dock...
Sprid inte denna desinformation, du går främmande makts ärenden!
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilka hål fyller solpanelerna? Menar du att industrin drar ner energibehovet på vinterhalvåret?

Nej, de riktiga kraftverken måste ändå dimensioneras lika mycket eftersom sol och vind är opålitliga energikällor.
Mja, speciellt vind är nog inte riktigt så opålitligt som du ger sken av.

Vindkraft har ju haft en tillänglighetsfaktor om 30-40% senaste vintrarna (https://svenskvindenergi.org/wp-content/uploads/2024/06/PM-faktorer_final.pdf) så knappt hälften (5-6GW) av de installerade 16GW spottar de ur sig även på vintern. Det är ju en ansenlig effekt motsvarande typ 5-6st Forsmark 2 reaktorer.

Det torde väl fylla något hål?

Och elen från solpaneler är väl perfekt när man har planerade driftstopp på kkv på sommaren?
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Sveriges energibehov kan om ett par år öka med nästan en kärnkraftsreaktor varje år – i ett decennium.
Varför är det inte så att elpriset kommer att stiga då.

Och som en konsekvens så blir ny elproduktion lönsam. Och ny elproduktion byggs så länge inte staten hindrar det.

Och stiger priset iaf så kommer det bromsa ytterligare efterfrågan.

Varför skulle inte ganska basala marknadsmekanismer kunna fungera?
Är tanken att Sverige skall bli ett Nordkorea där staten styr allt?
Då kommer inte några marknadsmekanismer fungera.


Problemet är att staten (och kommun) hindrar ny elproduktion.

---------------------------
Alla med IQ över 50 förstår att man inte kan köpa mer än vad som produceras. Skulle Apple vilja bygga energilager med batterier kan inte dom få 10 års produktion levererad på Måndag, även om dom kan betala. Det förstår folk. Därför skulle dom i det fallet upphandla med framtida leveranser så att producenter kan bygga nya produktionslinor.

Vill nu staten lägga sig i ställer dom till med minst elände om dom bara köper terminskontrakt för framtida leveranser. Då garanterar dom en framtida efterfrågan. På så vis ställer staten till minst med elände.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.