Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är nog ingen risk att någon generator tappar någon synkronisering, försöker en generator sig på en annan frekvens än nätets så blir det så stora krafter att generatoraxeln kanske går av, typ.
I vilket fall, det kan helt enkelt inte hända, alla generatorer (och motorer) går i den frekvens som det synkrona nätet har.
Man kan också beskriva det såhär.
Om nätets frekvens går upp men en enskild generator inte följer med på den frekvensuppgången, så kommer den generatorn istället börja fungera som elmotor.
Dvs den kommer dra ström från elnätet för att komma upp i sitt nätets synkrona varvtal.

Men en generator (som inte försöker hålla en exakt frekvens) kommer alltid att försöka producera max effekt, dvs den kommer försöka ha så högt varvtal som möjligt och mata ut maximalt med effekt.
Så därför, för alla mindre och medelstora generatorer, kommer det helt enkelt vara så att om nätets frekvens sjunker så ökar strömuttaget som följd, och generatorn går tyngre och saktar ner tills den har samma frekvens. Eller ... den kommer helt enkelt hålla samma frekvens, och samma effekt.

Om nätets frekvens ökar, så blir det det motsatta, generatorn går lättare och ökar sitt varvtal, dvs följer även här nätets frekvens, men ger samma effekt ut.

Detta gäller alltså de som inte har frekvens-ansvar.

Edit, råkade skriva "motorns synkrona varvtal" då det egentligen var nätets varvtal det borde stått.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här med "reaktiv effekt" i nätet har jag faktiskt inte koll på
Ja, det var väl egentligen den reaktiva effekten jag var ute efter om vi backar diskussionen några inlägg. Det som eventuellt får oss att tappa överföringskapacitet när vi minskar mängden synkrona generatorer i det mottagande området.

Jag tackar för lektionen och framför allt för terminologin.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här med "reaktiv effekt" i nätet har jag faktiskt inte koll på, och har faktiskt inte riktigt försökt lära mig det än, utan det ligger på den digra todo-listan
Den reaktiva effekten i elnätet (kVAr) är som trycket i en vattenledning det ser till att vattnet rör sig.
I en generator är det magnetisering av generatorn som ökar eller minskar spänningen ut.
I ett reservelverk med lågspänning 400 V händer inget efter man fasat in på elnätet, först när man "ökar gasen" försöker öka varvtalet så ger generatorn energi men magnetisering måste också öka för att trycka ut energin på nätet = reativeffekt.

Den reaktiva effekten bestämmer vart energin skall flöda, från nät något högre spänning till nät med lägre spänning.
Typ Har en kraftledning 402 kV i matad ända så är det kanske bara 400 kV i mottagande enda men det överför kanske 1000 MW

Tittar man på ett sinuskurva för spänning respektive ström skall spänningen komma någon millisekund före strömmen för positivt +kVAr det för att trycka iväg energi.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
L Leif i Skåne skrev:
Den reaktiva effekten i elnätet (kVAr) är som trycket i en vattenledning det ser till att vattnet rör sig.
I en generator är det magnetisering av generatorn som ökar eller minskar spänningen ut.
I ett reservelverk med lågspänning 400 V händer inget efter man fasat in på elnätet, först när man "ökar gasen" försöker öka varvtalet så ger generatorn energi men magnetisering måste också öka för att trycka ut energin på nätet = reativeffekt.

Den reaktiva effekten bestämmer vart energin skall flöda, från nät något högre spänning till nät med lägre spänning.
Typ Har en kraftledning 402 kV i matad ända så är det kanske bara 400 kV i mottagande enda men det överför kanske 1000 MW

Tittar man på ett sinuskurva för spänning respektive ström skall spänningen komma någon millisekund före strömmen för positivt +kVAr det för att trycka iväg energi.
Varför gör minskad reaktiv effekt i på ett ställe att det inte längre går att transportera mer effekt dit (för det är så jag tycker resonemangen går, när det gäller nedlagd kärnkraft)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
SvK säger de ligger 5 år efter i leveranstid på västkusten.
Hur tänker du det påverkar industrisatsningar i göteborgsområdet?
Nån privat aktör hade byggt snabbare?
Första samrådet om utbyggnaden av stamnätet på västkusten (SvKs ”norra västlänk”) genomfördes väl 2013?
Hur lång tid kan det ta och hugga lite skog och sätta upp stolpar?
Den huvudsakliga tiden går väl åt till att ordna tillstånd, invänta överklaganden etc. Eftersom alla vill ha el men ingen vill ha elledningar så är man praktiskt taget garanterad att någon överklagar hur man än gör. Själva byggnationen brukar vara planerad till 2-3 år för de flesta projekt jag kollat på.
blackarrow blackarrow skrev:
SvK är avgiftsfinansierat av de som ansluter sig och överför elkraft i stamnätet. Jag menade att om SvK vill, eller om ägarna vill, att de ska göra extra stora satsningar utöver de som planerats i deras planer och budget, så får väl ägaren gå in och styra upp det.
Även om du har pengar måste du ha personal som ser till att projekten blir av. (Och då talar jag inte om att faktiskt bygga ledningen.) SvK förr var dimensionerat för att byta ut någon ledning då och då, men helt plötsligt behöver man bygga ut massivt, och då behövs det mycket mer personal.

(Vissa saker borde iofs i teorin kunna lösas med mer pengar - t.ex. genom att höja ersättningen till markägare så att de blir mindre benägna att överklaga. Speciellt om man höjer ersättningen för luftledningar, så att inte skogsägarna vill konvertera till markledning i tid och otid.)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
så när jag hade en mätning igång och såg en frekvensdipp i Uppsala orsakad av OL3 i Finland snabbstoppades så hade jag lika gärna kunnat mätt i Spanien eller Italien, händelsen påverkade hela det Europeiska synkrona elnätet.
Nej, det hade du inte kunnat göra.
Det nordiska nätet är inte synkront med Centraleuropa Sverige, Norge, Finnland och Själland är synkront. Länkar till nåten runt om är DC.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Gotland är lite speciellt, med en klen och svag synkron AC-förbindelse och en kraftig DC-länk, jag gissar att det kan hända intressanta saker där, men jag gissar, vet inte.
Nej, Gotland har enbart DC förbindelser och är således inte synkront med fastlandet. Problemen där är främst när riktningen på energiflödet ändrats.

Mikael_L Mikael_L skrev:
DÄREMOT så kan en generator kopplas bort vid en sänkning av frekvensen under en viss nivå, och inte bara kan, utan kommer absolut att göra det, för vid får låg frekvens så ökar magnetiseringen så den mättas och generatorn överhettas och skadas till sist. Det finns säkert andra skäl också.
Nej, en generator kan lika lite få för låg frekvens som för hög frekvens.

L Leif i Skåne skrev:
Den reaktiva effekten i elnätet (kVAr) är som trycket i en vattenledning det ser till att vattnet rör sig.
Nej, det där har du missförstått.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför gör minskad reaktiv effekt i på ett ställe att det inte längre går att transportera mer effekt dit
Det är inte så. Reaktiv effekt tar i de fallen kapacitet i näten utan att överföra energi. Har man produktion lokalt som kan producera reaktiv effekt så behöver inte den transporteras och nätet kan transportera med aktiv effekt.
 
Rörande utbyggnadstakten på elnätet, mer än varannat jobberbjudande jag får numera baserat på min CV är som elkraftsexpert. Jag har ingenting om elkraft i min CV annat än att jag läste till civilingenjör i el och data för 30 år sedan. Elkraftingenjörer kan nog tälja guld just nu...
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Gotland är lite speciellt, med en klen och svag synkron AC-förbindelse
Det vore nytt för mig att Gotland har en ac-kabel till fastlandet. Det borde jag vetat. När installerades den?
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Nej, Gotland har enbart DC förbindelser och är således inte synkront med fastlandet. Problemen där är främst när riktningen på energiflödet ändrats.
T Thomas_Blekinge skrev:
Det vore nytt för mig att Gotland har en ac-kabel till fastlandet. Det borde jag vetat. När installerades den?
Nej jag hade fel, jag kom ihåg fel.
Gotland har bara DC-förbindelser, och de har (eller möjligen idag bara hade) en rätt svag frekvensstyrande funktion på ön i form av ett underdimensionerat kraftverk.

Det var det jag någon gång snappat upp, att det är liksom inte som många andra DC-länkar, att det finns ett starkt AC-nät på mottagande sida som bestämmer frekvensen, utan i Gotlands fall så måste frekvensen kontrolleras av DC-inmatningen, i andra fall så följer DC-inmatningen bara den frekvens som finns.

Jag hade glömt bort varför det var lite lurigt på Gotland, kom bara ihåg att det fanns svagt AC på ön, och det gjorde att DC-länken var tvungen att arbeta på ett annat sätt.

Och när jag försöker komma på vad/vara jag läst, så tror jag att det var i sammanhang med det eltekniska problemet att Gotland fick alltmer vindkraft, och fortfarande inget starkt eget AC-nät, utan har konstgjord frekvenshållning.
Gotland kör väl något slags smartgrid idag, lite som en testbänk ...
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Nej, en generator kan lika lite få för låg frekvens som för hög frekvens.
Du missförstod bara.
Synkrongeneratorn följer nätets frekvens (och försöker också ofta påverka den, men hela nätets frekvens ska den påverka, så det blir ofta rätt svag påverkan från enda källa).

Och nätets frekvens kan sjunka, och sjunker, vid last, och då sjunker alltså alla generatorers frekvens, då de helt enkelt inte kan snurra i någon egen vald frekvens.
Och vid katastrofala frekvensnedgångar kommer något kraftverks generator att koppla bort sig mha verkets egna skyddsfunktioner. Och då har man fällt första dominobrickan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här var också garanterat en del förenklat, det finns alltid mer detaljer.
Men om alla, inkl politiker, kunde åtminstone såhär långt, så vore det nog bra.
Det är nog onödigt och för mycket krävt, de ska egentligen inte peta i detaljer, som görs idag, vi har duktiga tjänstemän och sakkunniga avlönade enkom för detta.

Däremot skulle det vara bra om de lärde sig att tänka innan de pratar, då skulle de inte bidra till ökat politikerförakt och på köpet undvika att begå grovt förtalsbrott.
 
Mikael_L
DC-länkar har vissa unika egenskaper och skapar därmed också lite unika utmaningar.
I AC-nät kan effekten bara flyttas från produktionssidan till konsumtionssidan, dvs i Sverige går effekten alltså principiellt alltid söderut i det mellansvenska stamnätet (det kan ju gå åt andra hållet, om det skulle produceras mindre norröver än det förbrukas där)

En DC-länk, där bestämmer styrprogramvaran åt vilket håll effekten transporteras, och man kan alltså skicka effekt åt det håll där det produceras och redan "finns för mycket".

Här kan ni läsa lite om två stycken stora händelser som riskerade det Nordiska elsystemet.
https://second-opinion.se/plotsligt-kom-larmet-1400-mw-flodade-fel/

Och det är skrivet 2020, så OL3 var inte än igång, idag är OL3 den största producenten i det Nordiska elsystemet och dimensionerande.
Men de har också en speciallösning, ett avtal med några mycket stora elförbrukare som kommer stoppa vissa strömslukande delar av sin verksamhet vid ev snabbstopp av OL3 och därmed avlasta påkänningen på elnätet. Har ett svagt minne att det rör sig om 400MW, och isåfall är det faktiskt en extremt stor effekt som lovas att kopplas bort.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Det är nog onödigt och för mycket krävt, de ska egentligen inte peta i detaljer, som görs idag, vi har duktiga tjänstemän och sakkunniga avlönade enkom för detta.

Däremot skulle det vara bra om de lärde sig att tänka innan de pratar, då skulle de inte bidra till ökat politikerförakt och på köpet undvika att begå grovt förtalsbrott.
Jag satt igår och lyssnade på Ebba Busch när hon stod och ljög i TV, i debatt med Demirok.
Ja antingen ljög hon, eller så var hon så okunnig att det bara blev fel där.
Ja det vara flera olika saker, jag räknade till minst 3 olika fel hon hade.

Och det går i stort i samma populistiska spår som jag sett är hennes paradgren i energifrågan (eller ska vi kalla det makt + kärnkraftsfrågan, ty det är ju det det handlar om på sista raden).

Det är ju inte så att jag har något alls emot att hon vill få till kärnkraft (det vill ju jag med, men kanske inte till riktigt vilket pris som helst).
Och jag har ingen emot att ha henne vid makten, eller de borgerliga (det är partiet som sitter i kontrollrummet bredvid regeringskansliet som jag har mest problem med), jag har väl i princip röstat borgerligt de senaste 4 valen åtminstone, det har hoppat mellan L och C, så jag har aldrig sett några problem med att ha KD med vid maktens grytor.

Men jag blir lite upprörd när hon (eller vilken annan politiker som helst) luras och ljuger.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag satt igår och lyssnade på Ebba Busch när hon stod och ljög i TV, i debatt med Demirok.
Ja antingen ljög hon, eller så var hon så okunnig att det bara blev fel där.
Ja det vara flera olika saker, jag räknade till minst 3 olika fel hon hade.

Och det går i stort i samma populistiska spår som jag sett är hennes paradgren i energifrågan (eller ska vi kalla det makt + kärnkraftsfrågan, ty det är ju det det handlar om på sista raden).

Det är ju inte så att jag har något alls emot att hon vill få till kärnkraft (det vill ju jag med, men kanske inte till riktigt vilket pris som helst).
Och jag har ingen emot att ha henne vid makten, eller de borgerliga (det är partiet som sitter i kontrollrummet bredvid regeringskansliet som jag har mest problem med), jag har väl i princip röstat borgerligt de senaste 4 valen åtminstone, det har hoppat mellan L och C, så jag har aldrig sett några problem med att ha KD med vid maktens grytor.

Men jag blir lite upprörd när hon (eller vilken annan politiker som helst) luras och ljuger.
Och nu kommer nästa luftslott, dagens utspel, -vi ska nu låtsas skapa förutsättningar för vindkraft igen, denna gången där det inte blåser så mycket! Haha
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det går mycket bra att sätta in en HVDC-länk i ett befintligt ac-nät. Det har gjorts på många platser och sägs hjälpa till att stabilisera ac-nätet. I moderna VSC-länkar kan man reglerar aktiv och reaktiv effekt oberoende av varandra.
Min amatörmässiga uppfattning att HVDC-länkar inte bör vara ett problem. Jag ser iaf inget skäl till det.
T Thomas_Blekinge skrev:
Problemen med Sydvästlänken log på hårdvarusidan och hade inget att göra med att den är en HVDC i ett större ac-nät.
Man fick svetsa om skarvarna, men nog var väl fransosernas mjukvaruproblem en större fördröjning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.