Mikael_L
D Dilato skrev:
Lastföljning i kärnkraftverk har förekommit i Sverige, främst under 80- och90-talet, dock har primärreglering med hjälp av kärnkraften aldrig utnyttjats.
Det finns dock minst tre skäl till att lastföljning i kärnreaktorer inte är så önskvärt.
- Enorm kapitalkostnad innan start och relativt låg marginalkostnad vid drift, vilket ger mest bang för buck att köra på 100% jämt.

- Bränslebyten, de är planerade långt i förväg, bränslet är beställt långt i förväg, hur härden ska möbleras om är bestämt långt i förväg.
Med lastföljning är det svårare att förutse tillståndet i härden vid nästa bränslebyte, och man kommer dessutom lyfta ur bränslestavar som inte är helt utbrända.

- Termisk stress. Det brukar inte anses vara gynnsamt för hela reaktorns konstruktion, inkl reaktorinneslutning, att öka och sänka effekten mycket och/eller ofta, den termiska stressen kostar livslängd.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Måste man sänka/höja värmemängden, kan man inte reglera turbinernas effekt?
Visst kan det bli slöseri men då slipper man ju slitaget, eller?
Jag spånar, men nog borde man kunna om man vill?
 
Hur skulle det påverka reaktorinneslutningen menar du?
Temperaturer och tryck varierar ju marginellt vid effektvariationer. Det är väl främst flöden som varierar.
 
D Daniel 109 skrev:
Runt 50% var en mycket grov siffra, liksom kärnkraftens 30%. Siffrorna är inte fel, men i sammanhanget fullständigt ointressant.
Det är språkligt fel att skriva runt 50 då det indikerar ett spann och inte den övre gränsen på ca 50%.
Ett spann på tex 45-55 kommer väldigt nära teoretiska 59,3%
Så du kan presentera felaktiga siffror för att du anser siffran ointressant.

Upp till 50% hade varit mer rätt. 😉
 
Ja, jag syftade på ett spann runt 50%. Och det är ju där även din siffra finns. Jag menade inte att 50% är mitt i spannet för faktiska utfall. Det var en siffra på verkningsgraden som ligger i rätt härad. Inget annat.

Verkningsgraden för vindkraft är i princip utan intresse, eftersom vinden inte är en utgift.
 
Mikael_L
D Dilato skrev:
Måste man sänka/höja värmemängden, kan man inte reglera turbinernas effekt?
Visst kan det bli slöseri men då slipper man ju slitaget, eller?
Jag spånar, men nog borde man kunna om man vill?
Effekten måste ta vägen någonstans hur man än gör.
Reaktorhärden ger ju den effekt som den ger, om man inte ändrar på reaktiviteten.
Men visst är det möjligt att bara kyla bort den, om det känns bra att göra så.
 
Om du inte ändrar härdens effekt så stämmer ju inte dina invändningar om planering av härden i stället. Jag vill mena att det främst är din första invändning som är den stora orsaken. Höga kapitalkostnader och låga marginalkostnader. De övriga är inte så stora problem som du vill få dem till.
 
S Styrman_jansson skrev:
Återigen. Vi har ett elsystem. Det innehåller en mix av olika produktionsanläggningar med olika egenskaper. Jag förespråkar inte att vi ensidigt ska satsa på på vindkraft ( eller kärnkraft, vattenkraft m.m.), utan vi ska sträva efter den mix som bäst uppfyller vårt behov med minst miljöpåverkan. Olika krafttyper har olika egenskaper så vi får väl försöka styra så det byggs ett system där vi har som störst nytta av de bra egenskaperna och slipper hantera så mycket som möjligt av de dåliga.
Vi var nära ett optimalt system för inte så många år sen, men varje vindkraftverk vi bygger tar oss längre ifrån det tyvärr. Därmed inte sagt att vindkraft är dåligt, men det beror helt på utgångsläge. Om man redan har ett fossilt kraftverk som står och tuggar så är det utmärkt smäcka upp vindkraftverk som kan minska utsläppen.
Har man däremot inte några fossila kraftverk (som vi inte hade), så blir man snarare tvungen att bygga såna när man bygger vindkraftverken. Import/export påverkar inte det faktum speciellt mycket. Om man importerar istället för bygga egna fossila kraftverk innebär det bara att man oftast importerar fossilkraft från nån annan (iom det tyvärr inte finns så mycket mer vatten eller kärnkraft att ta av)

Lång artikel, men väldigt bra genomgång inkl lite blick framåt på slutet.
https://www.tn.se/naringsliv/21386/professor-sa-forstorde-vi-varldens-basta-energisystem/
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Jag vill mena att det främst är din första invändning som är den stora orsaken. Höga kapitalkostnader och låga marginalkostnader. De övriga är inte så stora problem som du vill få dem till.
Det fanns ett skäl till att jag nämnde den anledningen först.
 
B Byggmarodören skrev:
Vi var nära ett optimalt system för inte så många år sen..
Du menar det system vi hade när vi importerade mycket mer el än vi gör idag?
 
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
D
B Byggmarodören skrev:
Vi var nära ett optimalt system för inte så många år sen, men varje vindkraftverk vi bygger tar oss längre ifrån det tyvärr. Därmed inte sagt att vindkraft är dåligt, men det beror helt på utgångsläge. Om man redan har ett fossilt kraftverk som står och tuggar så är det utmärkt smäcka upp vindkraftverk som kan minska utsläppen.
Har man däremot inte några fossila kraftverk (som vi inte hade), så blir man snarare tvungen att bygga såna när man bygger vindkraftverken. Import/export påverkar inte det faktum speciellt mycket. Om man importerar istället för bygga egna fossila kraftverk innebär det bara att man oftast importerar fossilkraft från nån annan (iom det tyvärr inte finns så mycket mer vatten eller kärnkraft att ta av)

Lång artikel, men väldigt bra genomgång inkl lite blick framåt på slutet.
[länk]
Tidningen Näringslivet och Jan Blomgren i samma artikel, Myndigheten för psykologiskt försvar är meddelad!
 
  • Haha
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Om du inte ändrar härdens effekt så stämmer ju inte dina invändningar om planering av härden i stället. Jag vill mena att det främst är din första invändning som är den stora orsaken. Höga kapitalkostnader och låga marginalkostnader. De övriga är inte så stora problem som du vill få dem till.
I den här rätt seriösa rapporten (jag tycker den verkar rätt seriös, men jag har inte läst den, utan bara ögnat) så tas termisk (cyklisk) stress upp, men ganska kortfattat och det verkar inte som att det ska vara något huvudsakligt åldershämmande, i alla fall inte om reaktorn inte stressas onormalt ofta.
Runt sid 34 har jag hittat lite, det kanske finns gömt info på fler sidor ...
https://energiforskmedia.blob.core....rial-i-karnkraftverk-elforskrapport-14-24.pdf

Här finns det en liknande rapport som också går lite djupare på förslitning och stress
https://www.stralsakerhetsmyndighet...anlaggningars-mekaniska-anordningar-1972-2000

Här är också en rapport, men den tror jag i stort missar just denna fråga rätt bra, och öht verkar den rätt torr och tråkig att läsa.
https://www.stralsakerhetsmyndighet...ruerad-tid-med-hansyn-till-aldringsfragor.pdf
Men jag snappade ett ord, transientbudget, vilket jag tolkade som att i konstruktionen har man dimensionerat för ett visst antal start och stopp, att det skulle utgöra budgeten.
 
Mikael_L
B Byggmarodören skrev:
Vi var nära ett optimalt system för inte så många år sen, men varje vindkraftverk vi bygger tar oss längre ifrån det tyvärr. Därmed inte sagt att vindkraft är dåligt, men det beror helt på utgångsläge. Om man redan har ett fossilt kraftverk som står och tuggar så är det utmärkt smäcka upp vindkraftverk som kan minska utsläppen.
Har man däremot inte några fossila kraftverk (som vi inte hade), så blir man snarare tvungen att bygga såna när man bygger vindkraftverken. Import/export påverkar inte det faktum speciellt mycket. Om man importerar istället för bygga egna fossila kraftverk innebär det bara att man oftast importerar fossilkraft från nån annan (iom det tyvärr inte finns så mycket mer vatten eller kärnkraft att ta av)

Lång artikel, men väldigt bra genomgång inkl lite blick framåt på slutet.
[länk]
Du menar alltså att varje ny tillförd elkraftsproduktion försämrar för oss?
Ja visst får du tycka det, jag håller väl dock inte med ...
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du menar alltså att varje ny tillförd elkraftsproduktion försämrar för oss?
Ja visst får du tycka det, jag håller väl dock inte med ...
Han har ju en poäng med detta, varje "ej planerbar" ny kraftkälla gör att vi tvingas ta in snabbstartade planerbara energikällor, dvs storskalig värmekraft. Som jag skrev tidigare så anser ju S i Göteborg och Volvo PV att mer solkraft/vindkraft skall kompenseras med gasturbiner för att garantera leveranserna när vädret inte är med oss. Det är verkligheten.

Sedan är det naturligtvis ett problem att vi behöver elenergi snabbare än vad planerbara källor kan byggas. I totalen (med minskad fossil energi i andra sektorer) så blir det mindre koldioxid, trots att vårt elsystem uppenbarligen kommer att få en ökad andel fossil energi. Jag hoppas verkligen att regelverken i EU tar hänsyn till detta...
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Han har ju en poäng med detta, varje "ej planerbar" ny kraftkälla gör att vi tvingas ta in snabbstartade planerbara energikällor, dvs storskalig värmekraft. Som jag skrev tidigare så anser ju S i Göteborg och Volvo PV att mer solkraft/vindkraft skall kompenseras med gasturbiner för att garantera leveranserna när vädret inte är med oss. Det är verkligheten.
Nej, verkligheten är ju att all denna nya extra elproduktion går på export.
Så det enda som händer är att Sverige får exportintäkter, samt att kol och gaskraftverk på andra ställen i världen går lite mer sällan.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.