B Bonafluff skrev:
Nästan!

Nä det är denna ledningen som några kroater ska bygga

[länk]
OK, då är jag med. Kroatfirman heter Dalekovod. Bra och duktiga killar.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Sillypanda skrev:
OK, då är jag med. Kroatfirman heter Dalekovod. Bra och duktiga killar.
Ja så var det! Det blir nog bra. För de nya tornet skall vara att ledningarna hänger under varandra än faserna i bredd så den kommer lite längre bort från mig

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ge då fan i att ställa frågor om ämnen du inte begriper ett jota av. Förstå för helvete när du får ett försök till vettigt och anpassat svar.

Ser du hur det ser ut med din typ svar och inställning?
Anmälde just det inlägget med hänvisning till språkbruk så försvinner det så vet du varför

• Gilla
Martin72 och 1 till
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
Anmälde just det inlägget med hänvisning till språkbruk så försvinner det så vet du varför
Nu behöver du inte göra dig duktig över inlägget som endast är till för att TS ska tänka över sin reaktion i #3. Alltså en skarpare version av vad TS fick till för tydlighets skull.

Senare i tråden har TS mjuknat men redan så tidigt som #2 var det mesta besvarat som behövs med grundkunskaperna TS har. Det är tråkigt att svara i trådar där man får sån idiotreaktion direkt efter några inlägg. Tyvärr är TS lika blank nu i sakfrågan som när tråden startades.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nu behöver du inte göra dig duktig över inlägget som endast är till för att TS ska tänka över sin reaktion i #3. Alltså en skarpare version av vad TS fick till för tydlighets skull.

Senare i tråden har TS mjuknat men redan så tidigt som #2 var det mesta besvarat som behövs med grundkunskaperna TS har. Det är tråkigt att svara i trådar där man får sån idiotreaktion direkt efter några inlägg. Tyvärr är TS lika blank nu i sakfrågan som när tråden startades.
Du bör läsa igenom reglerna här om du är osäker

https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/

B Bonafluff skrev:
Du bör läsa igenom reglerna här om du är osäker

[länk]
Du behöver inte heller göra dig duktig. Efter din respons på första svaret kan du tänka efter lite istället.

Du får förstå att det jag skrev i #2 var i all välmening och utgår från vad man behöver veta i ärendet till att börja med och efter bedömd nivå på din kunskap i frågan.

Att du sen i många inlägg kommer med så mycket rena fel I påståenden och inte lyssnar och tar till dig något av svaren är talande.

• Gilla
kulle och 4 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du behöver inte heller göra dig duktig. Efter din respons på första svaret kan du tänka efter lite istället.

Du får förstå att det jag skrev i #2 var i all välmening och utgår från vad man behöver veta i ärendet till att börja med och efter bedömd nivå på din kunskap i frågan.

Att du sen i många inlägg kommer med så mycket rena fel I påståenden och inte lyssnar och tar till dig något av svaren är talande.
Har fått många bra svar i tråden. Jag skrev i inlägg #56 att du och jag hade blivit kompisar igen och rett ut allt. Men nu hoppar du på mig igen.

Du behöver lära dig att kontrollera dina känslor och gå vidare.

Fanns ingen anledning dra in mig när du skulle förklara för en annan användare DU hade använt ett ikke okej språkbruk. Du förklarar ditt felaktiga agerande med att någon annan har gjort fel. Andra i tråden har kallat mig idiot och att jag ska inte få ställa frågor här. Det är möjligt att de har gått in läst din jargong och fortsatt på det.

Vad är det ni håller på med? Kan vi inte bara diskutera jordning och vad SvK håller på med

V Vibruz skrev:
Om man kör ledningen hårdare betyder det att ledningen blir varmare och där med borde de låta mindre då omgivningen kring ledningen blir varmare.
Detta tror jag inte på. Varför skulle en varmare omgivning leder till mindre sprakande?
H hugosell skrev:
Stegspänning är en elektrisk spänning som uppstår mellan två punkter på marken, exempelvis mellan dina fötter, när det finns en högspänningsledning i närheten. Detta kan bli farligt, särskilt vid höga spänningsnivåer.
Fel. Stegspänning uppträder bara när vissa fel uppträder i högspänningsledningen, inte av bara existense av den. Stegspänning mäter man inte utan beräknar ur vissa ingångsdata. Däremot mäter man jordtagsresistans.
H hugosell skrev:
Om SVK planerar att öka belastningen på ledningen ("köra skiten ur ledningen"), kan detta vara anledningen till att problemet uppmärksammats nu.
Det framgår av dokumentationen att Svk vill byta den aktuella överföring snart genom att bygga en ny och riva den gamla. Således blir det även nya fasledare som dimensioneras efter den förutspådda belasningen. Det är inte snack om att köra skiten ur ledningen, som för övrigt är ett urdumt uttryckssätt vad gäller luftledningar. Felrisken ökar INTE när du kör högre strömmar genom tråden. Finns inget som kan bränna eller åldras med högre temperatur. Det är bara trådens smältpunkt som sätter gränsen, och där är vi inte alls.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta tror jag inte på. Varför skulle en varmare omgivning leder till mindre sprakande?

Fel. Stegspänning uppträder bara när vissa fel uppträder i högspänningsledningen, inte av bara existense av den. Stegspänning mäter man inte utan beräknar ur vissa ingångsdata. Däremot mäter man jordtagsresistans.

Det framgår av dokumentationen att Svk vill byta den aktuella överföring snart genom att bygga en ny och riva den gamla. Således blir det även nya fasledare som dimensioneras efter den förutspådda belasningen. Det är inte snack om att köra skiten ur ledningen, som för övrigt är ett urdumt uttryckssätt vad gäller luftledningar. Felrisken ökar INTE när du kör högre strömmar genom tråden. Finns inget som kan bränna eller åldras med högre temperatur. Det är bara trådens smältpunkt som sätter gränsen, och där är vi inte alls.
Den aktuella ledningen har duplex fasledare 593 mm2, den nya kommer att ha triplex 910 mm2. Så det är enorm skillnad på överföringsförmåga. Normalt är max.temperaturen på ledarna satt till +60°C, dvs. 35°C omgivningstemperatur och resterande 25°C är strömmens uppvärmning av ledarna. Detta kan sedan omräknas till max. tillåten strömstyrka, dvs ampere. I och med att den nya byggs som dubbelledning på s.k. julgransstolpar kan man genom att lägga de 2 ledningarna i motfas drastiskt minska magnetfältet runt TS bostad. Om nu projektören fattar det. Alla är ju inte lika kunniga som jag. 😀😇

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Bonafluff skrev:
Ifall det är det säkra alternativet. Ja 🙃 varför har du ens energi gå in här skriva spydiga kommentarer..håll dig till topic eller gå med i familjehem och skriv där om dina känslor
Jargongen på nätet har spridit sig även till vanliga personer som hänger mycket på nätet. Jag har helt lagt av med att skriva på grund av det.
Tyvärr vet de som använder sig av dålig jargong inte om att de gör det "för det är så man skriver på nätet". Du gör helt rätt som påpekar den dåliga jargongen, om man tiger still blir det ännu värre med tiden. Det är oerhört tråkigt! Än tråkigare är att moderatorer mm blivit tondöva för dålig jargong och gör inget åt det. Internet är förlorat för oss vanliga med vänlig attityd.

• Gilla
Bonafluff och 1 till
  • Laddar…
S Sillypanda skrev:
Den aktuella ledningen har duplex fasledare 593 mm2, den nya kommer att ha triplex 910 mm2. Så det är enorm skillnad på överföringsförmåga. Normalt är max.temperaturen på ledarna satt till +60°C, dvs. 35°C omgivningstemperatur och resterande 25°C är strömmens uppvärmning av ledarna. Detta kan sedan omräknas till max. tillåten strömstyrka, dvs ampere. I och med att den nya byggs som dubbelledning på s.k. julgransstolpar kan man genom att lägga de 2 ledningarna i motfas drastiskt minska magnetfältet runt TS bostad. Om nu projektören fattar det. Alla är ju inte lika kunniga som jag. 😀😇
Okej! Du verkar vara insatt i detta

Fick någon beräkning från Svk. Den hamnade på 0,89 uT.
Värdet på 400kv som den är idag var på 0,59 uT.

Sen var det la något skumt i de protokollet för grannen som bodde längre ifrån ledningen än mig hade högre värden.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Internet är förlorat för oss vanliga med vänlig attityd.
Tycker du överdriver rejält. Visst finns det inlägg med tråkig ton även här men den absolut överväldigande majoriteten av alla inlägg har ett vårdat språk och är skrivet med goda avsikter. Det tycker i alla fall jag.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bonafluff skrev:
Fick någon beräkning från Svk. Den hamnade på 0,89 uT.
Värdet på 400kv som den är idag var på 0,59 uT.

Sen var det la något skumt i de protokollet för grannen som bodde längre ifrån ledningen än mig hade högre värden.
Det kan absolut vara lägre värden närmare en elektromagnetisk källa om man är i närfätet. Så det är nog rätt eftersom det ju? är mätta värden.
Men när man kommit till fjärrfältet så sjunker fältstyrkorna alltid med avståndet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.