32 833 läst · 210 svar
33k läst
210 svar
Svenska kraftnät jordning
Ok. Men jordningen har inget med driftströmmen att göra, så att man ser över jordningen har inget med att man vill öka driftströmmen att göra. Möjligen rent praktiskt då man kanske "inventerat" ledningen inför den ökade strömmen och då kommit fram till att man även bör se över jordningen på några platser.B Bonafluff skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 771 inlägg
Det är här du spårar fel "eller högre driftström" har inget med jordningen att göra. Jordningen har betydelse när det uppstår ett fel. Att det av någon anledning blir överslag mot en stolpe eller direkt mot marken. Det kan handla om att en ledning lossnar. Eller något ramlar över ledningen osv. Även säkerheten vid åska påverkas av jordningen. Men det har inget med högre driftström att göra. Och den högre driftströmmen kommer inte att påverka risken för överslag.B Bonafluff skrev:
H hempularen skrev:Det är här du spårar fel "eller högre driftström" har inget med jordningen att göra. Jordningen har betydelse när det uppstår ett fel. Att det av någon anledning blir överslag mot en stolpe eller direkt mot marken. Det kan handla om att en ledning lossnar. Eller något ramlar över ledningen osv. Även säkerheten vid åska påverkas av jordningen. Men det har inget med högre driftström att göra. Och den högre driftströmmen kommer inte att påverka risken för överslag.
Då är det väl så då. Låter konstigt att risken för fel inte ökar med hur man använder ledningen.
Varvar man motor mer risk för haveri
Kör man mer tryck i vattenslangen. Risk för haveri
Eldar kaminen hårdare mer risk för haveri
Elledningar fungerar väl helt enkelt på ett annat sätt så än de flesta andra saker man kör skiten ur
Det är väl för att man har marginaler. Elektriciteten ger ju inget mekaniskt slitage på ledningen - Det blir bara varmare. Och själva kabeln i sig påverkas inte så jättemycket av det, utan det är mest saker i ändarna där det kan bli fel.B Bonafluff skrev:
Jag tror inte man har tänk sig att "köra skiten" ur ledningen...
Ok. I bilden jag har tagit här så ser man att en isolator "diskarna" är skadade. Kan de vara farligt?useless skrev:Det är väl för att man har marginaler. Elektriciteten ger ju inget mekaniskt slitage på ledningen - Det blir bara varmare. Och själva kabeln i sig påverkas inte så jättemycket av det, utan det är mest saker i ändarna där det kan bli fel.
Jag tror inte man har tänk sig att "köra skiten" ur ledningen...
Jag har som sagt bort här i många år vid kraftledningen och hör hur mycket mer den fräser nu vid höglasttider. Jag är ingen foliehatt. Bara konstaterar att den låter mer vilket känns som att man kör skiten ur ledningen. Som för övrigt är byggt 1950 och har 2 år livslängd kvar
Medlem
· Blekinge
· 10 569 inlägg
Denna isolator utgör ingen risk men för ordningens skull bör den bytas vid närmaste planerad driftstopp.B Bonafluff skrev:Ok. I bilden jag har tagit här så ser man att en isolator "diskarna" är skadade. Kan de vara farligt?
Jag har som sagt bort här i många år vid kraftledningen och hör hur mycket mer den fräser nu vid höglasttider. Jag är ingen foliehatt. Bara konstaterar att den låter mer vilket känns som att man kör skiten ur ledningen. Som för övrigt är byggt 1950 och har 2 år livslängd kvar
Högspänningsledningar med porslinsisolatorer har praktiskt obegränsad livslängd om dom inte skadas genom extern påverkan (som i bilden). Vem säger att din ledning har 2 år kvar att leva?
En annan sak är polymerisolatorer som åldras bl a genom solinstrålning.
Dom hade denna ledningen avstängd förra veckan konstigt dom inte bytte den då. Har mailat dom flera gånger om detta.T Thomas_Blekinge skrev:Denna isolator utgör ingen risk men för ordningens skull bör den bytas vid närmaste planerad driftstopp.
Högspänningsledningar med porslinsisolatorer har praktiskt obegränsad livslängd om dom inte skadas genom extern påverkan (som i bilden). Vem säger att din ledning har 2 år kvar att leva?
En annan sak är polymerisolatorer som åldras bl a genom solinstrålning.
Denna ledningen ska rivas och en ny skall installeras 2026. De ska sätta upp nya torn förskjutet om jag har fattat det rätt. Skall få ett nytt torn där faserna hänger under varandra och är ett par meter högre
https://www.svk.se/utveckling-av-kr.../transmissionsnatsprojekt/skogssater-kilanda/
Dom skriver lika dåligt som dom jordar så jag vet inte om den har passerat/uppnått den tekniska livslängden.useless skrev:
Såhär stod det på hemsidan.
"Kommer det att anslutas mer vindkraft till ledningen?
Ledningen förnyas med anledning av att den sin tekniska livslängd och behöver ersättas. Det finns idag inga konkreta planer på att ansluta ny vindkraftsproduktion till ledningen."
Men, nu vet jag faktiskt inte vad det är som du tycker är oklart med informationen från SvK?B Bonafluff skrev:Dom skriver lika dåligt som dom jordar så jag vet inte om den har passerat/uppnått den tekniska livslängden.
Såhär stod det på hemsidan.
Ledningen förnyas med anledning av att den sin tekniska livslängd och behöver ersättas. Det finns idag inga konkreta planer på att ansluta ny vindkraftsproduktion till ledningen."
Läste om projektet, och ledningen är 70år gammal och man bedömer att den nått sin tekniska livslängd.
Jag har inget problem med att ta in och tolka den informationen.
Vad tycker du är oklart?
Nu var det ju useless som påpekade att det var felaktigt av mig säga den hade nått den tekniska livslängden. Jag vet ju om skiten ska bytas då jag fått skriva på papper och godkänna den nya placeringenHannuse skrev:
Sen kopierade jag in en text som var felaktigt skriven på hemsidan.
skrev in i versaler här så meningen blir komplett.
Ledningen förnyas med anledning av att den UPPNÅTT sin tekniska livslängd och behöver ersättas. Det finns idag inga konkreta planer på att ansluta ny vindkraftsproduktion till ledningen."
Är du orolig för det så finns det bara en sak som fungerar. Sälj huset och flytta.B Bonafluff skrev:Dom får göra vad de vill på min tomt. Jag uppmanar det tillomed. Problemet är att jag bor under ledningen och upplever det som lite osäkert både för mig och barnen. Vill bara det skall vara säkert och hoppades få ett tips på vad nästa åtgärd kan vara när jordspett inte fungerade. Så att jag kan läsa mer om detta
Ingen annan åtgärd kommer att räcka enligt min erfarenhet av liknande rädslor som personer i min släkt haft.
Iofs slutade ett av de två fallen med polisanmälan mot grannar för att de sände strålning genom väggen, så det är inte säkert att det funkar.
Tackar. Jobbar mycket i trädgården.X xLnT skrev:
Nä är inte orolig så på de sättet. Här är det väl mest skumt att det är något just nu med jordningen men tillslut får dom ordning på det antar jag. Tycker det är bra ledningen är där så får varken kommunen eller någon granne för sig något.M Martin72 skrev:Är du orolig för det så finns det bara en sak som fungerar. Sälj huset och flytta.
Ingen annan åtgärd kommer att räcka enligt min erfarenhet av liknande rädslor som personer i min släkt haft.
Iofs slutade ett av de två fallen med polisanmälan mot grannar för att de sände strålning genom väggen, så det är inte säkert att det funkar.