Hannuse Hannuse skrev:
Mäter man även på direktjordade nät? (typ 130-400kV)
Ren nyfikenhet, eftersom jag inte har varit med om det, annat än i samband med förändringar av nätet.

På lägre spänningsnivåer (typ 10-40kV) så finns det ju kravsatt att mäta jordtagen med ett visst intervall, men där är det ju just jordtag med resistansjordning, och inte direktjordat.
Som du säger regelstyrt för resistans eller impedansjordade nät men det jag främst avsåg rörde 130 kV nivån alltså regionnät och direktjordat. Variationen på tillståndet för såna ledningar är avsevärd och långt från vad man förväntar sig i stamnätet sett till utförande och med lokala variationer pga ålder och byggsätt i regiondelarna.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
Hannuse Hannuse skrev:
Som regel mäts dessa bara vid drifttagning, det är kravställt.
I övrigt inget intervall.
Är du säker på att elsäk fs 2022:3 9 § inte gäller?
Jag vet inte själv så jag frågar er som vet men jag hade trott att man gör dessa kontrollmätningar som del av den fortlöpande kontrollen.

A avh67f skrev:
Jag vet inte själv så jag frågar er som vet men jag hade trott att man gör dessa kontrollmätningar som del av den fortlöpande kontrollen.
Jag vet inte heller..men har bott här hela livet och detta är första gången de mäter på mina trettio år

A avh67f skrev:
Ja, korrekt, den gäller.
Men eftersom det inte finns några "systemjordningar", det vill säga jordtag, på en direktjordad kraftledning (130-400kV), så behöver man alltså inte mäta, för det finns ingen dedikerad jordningspunkt.
Däremot i transformatorstationen finns detta, och dom måste jordtagsmätas vart 12:e år.

Och som du ser så måste man mäta jordtagen vart 8:e år, men det är lokalnät som detta faller in på, som är resistansjordade.

Men paragrafen pekar även på en viktig sak, och det är när det har skett förändringar som kan inverka ogynnsamt på övergångsresistansen, och man lyfter även frågan om markförhållanden, men detta är någonting som jag tror är svårt att ha koll på i praktiken.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
Jag var bara lite nyfiken. Tack för svaret.
B Bonafluff skrev:
Jag vet inte heller..men har bott här hela livet och detta är första gången de mäter på mina trettio år
Ursäkta missade att även gk100 hade svarat på denna fundering några inlägg ovan här.

Hannuse Hannuse skrev:
Det är helt korrekt.
Ja jag vet.....

GK100 GK100 skrev:
Som du säger regelstyrt för resistans eller impedansjordade nät men det jag främst avsåg rörde 130 kV nivån alltså regionnät och direktjordat. Variationen på tillståndet för såna ledningar är avsevärd och långt från vad man förväntar sig i stamnätet sett till utförande och med lokala variationer pga ålder och byggsätt i regiondelarna.
Aha, ok.
Ja, att statusen är väldigt varierad håller jag med om, men jag visste inte att man var så pass proaktiv att man mäter dessa som underhållsåtgärd ibland.
Tack för infon.

B Bonafluff skrev:
Det vet jag väl inget om men kan bara konstatera att höjs strömmen i ledningen ökar riskerna för det blir fel
Det är du som påstår att riskerna vid åsknedslag ökar med högre ström. När ditt påstående ifrågasätts länkar du till ett dokument som inte alls stödjer ditt påstående.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är du som påstår att riskerna vid åsknedslag ökar med högre ström. När ditt påstående ifrågasätts länkar du till ett dokument som inte alls stödjer ditt påstående.
Nähä så strömmen i en ledning ökar inte när blixten slår ner i den

B Bonafluff skrev:
Nähä så strömmen i en ledning ökar inte när blixten slår ner i den
Givetvis, men strömmen ökar lika mycket oavsett hur stor den normala driftströmmen är. Det finns inget samband mellan hur stor driftströmmen är och risken för åsknedslag.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Givetvis, men strömmen ökar lika mycket oavsett hur stor den normala driftströmmen är. Det finns inget samband mellan hur stor driftströmmen är och risken för åsknedslag.
Så det är inte på något sätt farligare ur ett elsäkerhet perspektiv ifall ledningen går på 2 % mot den går på 102 %. När jag benämner ström så pratar jag ju om allt som går i ledningen. Men förstår ni när ni fackmän skriver att man skiljer på spänning och elektrisk ström.

Men det är inte sådant det handlar om när åskan slår ned. Då ökar strömmen i ledningen till kanske 1000 ggr mot normal ström, i några mikrosekunder. Det spelar ingen roll om ledningen då är belastad till 10% eller 50% av sin nominella kapacitet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Min verklighet är ju att jag med familjen bor väldigt nära ledningen. Är ju intresserad av alla risker som kan bli.

Det låter konstigt att det inte skulle bli högre risker för mig som bor nära ledningen när SVK börjat köra skiten ur ledningen samtidigt som de är här springer runt och försöker jorda

Om du vill ha en vettig diskussion så får du sluta blanda äpplen och päron. Eventuella risker vid åsknedslag är en sak och eventuella risker med starkare fält iom högre driftström är en helt annan sak.
Så är det problem kopplade till åsknedslag eller högre ström du vill diskutera?

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du vill ha en vettig diskussion så får du sluta blanda äpplen och päron. Eventuella risker vid åsknedslag är en sak och eventuella risker med starkare fält iom högre driftström är en helt annan sak.
Så är det problem kopplade till åsknedslag eller högre ström du vill diskutera?
Titeln säger ju svenska kraftnät jordning. Så det är alla risker kopplade till dålig Jordning. Oavsett om det är åska. Felkopplat i en central eller högre driftström.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.