2 412 läst · 94 svar
2k läst
94 svar
Svenska kraftnät Jordning
Nej det har jag inte. Har bara huset, ladan och garaget nära så på bilden. Hela grejen är skum. Hoppas dom kan montera en sån där isolatortransformator så är det bra sen?GK100 skrev:
Min erfarenhet är att man endast gör en ny jordtagsmätning om man har gjort väsentliga förändringar på ledningssträckan, vilket bedöms kunna påverka jordfelsströmmarnas väg.
När det gäller direktjordade ledningar (som denna), så jordtagsmäter man i samband med drifttagning, detta är ett krav, men sedan finns inget intervall för detta, i och med att konstruktionen saknar specifika jordtag.
Så det kan vara så att Svenska Kraftnät har genomfört någon ombyggnation på ledningssträckan, ett påstick, eller tagit ett beslut utifrån att bebyggelsen har förändrats.
Så jag tycker väl bara att det är bra att dom försöker att upprätthålla god säkerhet mot skada på person eller egendom med sitt arbete, var glad för det.
När det gäller direktjordade ledningar (som denna), så jordtagsmäter man i samband med drifttagning, detta är ett krav, men sedan finns inget intervall för detta, i och med att konstruktionen saknar specifika jordtag.
Så det kan vara så att Svenska Kraftnät har genomfört någon ombyggnation på ledningssträckan, ett påstick, eller tagit ett beslut utifrån att bebyggelsen har förändrats.
Så jag tycker väl bara att det är bra att dom försöker att upprätthålla god säkerhet mot skada på person eller egendom med sitt arbete, var glad för det.
Min granne grävde av jordlinan till svk stolpen och skarvade om den med ett wireless i botten på en damm han grävde det är mellan denna
Det jag vet är att denna vi ser på bilden skall rivas och ersättas med en ny 2030. Men detta med jordningen skall vara något som behövde åtgärdas snabbt enligt nätbolaget jag har hemma.Hannuse skrev:Min erfarenhet är att man endast gör en ny jordtagsmätning om man har gjort väsentliga förändringar på ledningssträckan, vilket bedöms kunna påverka jordfelsströmmarnas väg.
Så jag tycker väl bara att det är bra att dom föröker att upprätthålla god säkerhet mot skada på person eller egendom med sitt arbete, var glad för det.
Ja, det är bland annat folk som inte begriper vad dom håller på med, och gräver av längsgående jordlinor, som kan göra att jordningsvärdena förändras, men det är svårt för nätägaren att veta, eftersom de flesta troligtn mörkar det, i bästa fall skarvar det, och ibland även skarvar det med rätt material.B Bonafluff skrev:Min granne grävde av jordlinan till svk stolpen och skarvade om den med ett wireless i botten på en damm han grävde det är mellan denna
Det jag vet är att denna vi ser på bilden skall rivas och ersättas med en ny 2030. Men detta med jordningen skall vara något som behövde åtgärdas snabbt enligt nätbolaget jag har hemma.
Men någonting har i alla fall föranlett att man har beslutat att jordtagsmäta "din" ledningssträcka, och det är ju som sagt var bara bra.
Kan du sia något i vad dom kan tänkas göra som åtgärd nu när dom konstaterat jordspett inte fungerarHannuse skrev:Ja, det är bland annat folk som inte begriper vad dom håller på med, och gräver av längsgående jordlinor, som kan göra att jordningsvärdena förändras, men det är svårt för nätägaren att veta, eftersom de flesta troligtn mörkar det, i bästa fall skarvar det, och ibland även skarvar det med rätt material.
Men någonting har i alla fall föranlett att man har beslutat att jordtagsmäta "din" ledningssträcka, och det är ju som sagt var bara bra.
Ok...någon får svara på hur ofta de kontrollmäter jordtagen, den här modellen på ledningar hag jag sas bara sett i landskapet.
Medlem
· Blekinge
· 10 471 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 471 inlägg
Bästa svaret
En åtgärd kan vara att din lokaltransformator måste bytas ut mot en så kallad isolertransformator, det kan vara en möjlig åtgärd.Det blir lokalnätsbolaget som kommer att få den uppgiften i så fall.B Bonafluff skrev:
Fasta telefonen är väl borta nu, i annat fall hade filter på telefonledningen också varit en möjlig åtgärd.
Det är enkla saker, om felet visar sig på de sidorna av kundsystemet.
Sedan kan det vara så att problemet är så pass stort att man inte uppfyller kraven på maximal stegspänning, då kommer det troligvis att krävas en större åtgärd på själva kraftledningens jordningssystem.
Det vill säga längsgående jordlinan, topplinan, jordningsringarna runt fundament.
Ok ja det nämndes en sån här transformator i telefonen till mig men dom visste inte egentligen för det var SvK som räknade på det. Det går förbi 50p kopparkabel i marken samförlagd med elen. Den är inte i bruk men antagligen har la inte någon klippt av den.Hannuse skrev:En åtgärd kan vara att din lokaltransformator måste bytas ut mot en så kallad isolertransformator, det kan vara en möjlig åtgärd.Det blir lokalnätsbolaget som kommer att få den uppgiften i så fall.
Fasta telefonen är väl borta nu, i annat fall hade filter på telefonledningen också varit en möjlig åtgärd.
Det är enkla saker, om felet visar sig på de sidorna av kundsystemet.
Sedan kan det vara så att problemet är så pass stort att man inte uppfyller kraven på maximal stegspänning, då kommer det troligvis att krävas en större åtgärd på själva kraftledningens jordningssystem.
Det vill säga längsgående jordlinan, topplinan, jordningsringarna runt fundament.
Är en sån transformator en stor grej som står på tomten och fräser? Eller är det någon mindre historia