32 841 läst · 210 svar
33k läst
210 svar
Svenska kraftnät jordning
Fick det förklarat för mig av någon på lokala elbolaget som att ledningen är dimensionerad för x. Islolatorerns är dimensionerad för y jordningen är dimensionerad för z. När man ändrar på vad kraftledningen var tänkt att användas för 1960 så ökar riskerna. Både ifall det blev något fel med reläerna eller åsknedslag men även problem med isolatorerna.H hempularen skrev:
Dom får göra vad de vill på min tomt. Jag uppmanar det tillomed. Problemet är att jag bor under ledningen och upplever det som lite osäkert både för mig och barnen. Vill bara det skall vara säkert och hoppades få ett tips på vad nästa åtgärd kan vara när jordspett inte fungerade. Så att jag kan läsa mer om dettauseless skrev:Vad är problemet då? Nätägaren har problem med sin anläggning som dom behöver åtgärda. Av en händelse ligger anläggningen på din mark som dom således behöver beträda för att utföra sina åtgärder.
Syftet med åtgärden är att ge en säkrare elleverans till alla, inklusive dig själv.
Har dom gjort någon åverkan på din egendom eller gjort din mark svårare att använda (utöver befintlig ledningsrätt)?
MathiasS skrev:
Det är ute på landet. Min tomt är väl 5000kvm och huset ligger 20m ifrån ytterfas på ledningen. Senaste månaden har jag hört ledningen surra mer på kvällarna/morgonen. Dom kör mer ström nu. Jag har bott här i hela mitt livFotografen skrev:
Bl.a. såhär skriver SVK om du inte redan har sett det: https://www.svk.se/sakerhet-och-ber...svenska-kraftnat-med-jordning-och-vid-jordfelB Bonafluff skrev:
S Strontus skrev:
Anledningen till att dom är här och springer är väl då för att jordningen inte fungerar hos mig. Så såhär är det väl tänkt att fungera ifall jordningen hade fungerat här. Men ja detta beskriver ju grundproblemet väldigt braJ Josth skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 772 inlägg
Jag är inte så insatt i högspänningsledningar. Men jag förstår inte varför isolatorerna skulle påverkas av hur mycket ström det går i ledningen som hänger i isolatorn. Självklart blir det problem om man skulle driva så mycket ström att det blir risk för att ledningen brinner av. Men i så fall skulle man få området upplyst av de glödande ledningarna redan vid normal drift. Så höga strömmar lär det inte handla om.
H hempularen skrev:Jag är inte så insatt i högspänningsledningar. Men jag förstår inte varför isolatorerna skulle påverkas av hur mycket ström det går i ledningen som hänger i isolatorn. Självklart blir det problem om man skulle driva så mycket ström att det blir risk för att ledningen brinner av. Men i så fall skulle man få området upplyst av de glödande ledningarna redan vid normal drift. Så höga strömmar lär det inte handla om
Jag vet inte heller men kan tänka mig det är höga strömmar + åsknedslag som är det farliga. Som kanske gör att isolatorn förlorar den av sin funktion
Svaret är det inget konstigt med. Att du inte förstår är en annan sak. Det var ett försök i all välmening så du inte behöver oroa dig och allt sköts utan att du behöver fundera av nätägaren de har strikt ansvar.B Bonafluff skrev:
Är det något jag vet något lite om är det denna typen frågeställningar, tyvärr här då.
Moderator
· Stockholm
· 52 772 inlägg
Nej det låter konstigt. Åsknedslag kan alltid vara ett problem, men det påverkas knappast av hur hög ström som drivs igenom ledningen. Strömmen i ledningen är helt försumbar i förhållande till strömmen från blixten.B Bonafluff skrev: