31 247 läst · 210 svar
31k läst
210 svar
Svenska kraftnät jordning
HejB Bonafluff skrev:Ok. I bilden jag har tagit här så ser man att en isolator "diskarna" är skadade. Kan de vara farligt?
Jag har som sagt bort här i många år vid kraftledningen och hör hur mycket mer den fräser nu vid höglasttider. Jag är ingen foliehatt. Bara konstaterar att den låter mer vilket känns som att man kör skiten ur ledningen. Som för övrigt är byggt 1950 och har 2 år livslängd kvar
Fräset du hör är koronaurladdningar på ledningen. Det är inte farligt men låter mer när det blir fuktigare och kallare. Om man kör ledningen hårdare betyder det att ledningen blir varmare och där med borde de låta mindre då omgivningen kring ledningen blir varmare.
https://www.svk.se/om-oss/hallbarhe...-magnetfalt/kan-jag-ga-under-en-kraftledning/
Medlem
· Västra Götaland
· 54 inlägg
@Hannuse har bra koll men jag vill lägga till och förtydliga lite
jag skulle också säga att risken för jordfel inte beror på strömmen i ledningen. Överslag sker om spänningen är för hög. Som någon sa tidigare så skulle möjligen den ökade värmen i ledarna göra att den hänger ner mer och orsakar större påfrestningar i isolatorer mm. Inte för att den hänger närmre marken för där har de goda marginaler.
Sen är det avståndet till din nättransformator som är problemet inte transformatorn i sig.
Vid ett jordfel på svk's ledning får man 230kV fasspäning i marken intill stolpen och den minskar snabbt med avståndet från felet. Därav namnet stegspänning då du har olika potential i marken vid dina fötter vid ett steg.
Så vid ett jordfel har du, hemma hos dig, en högre potential i marken än tidigare. Problemet är att din penledare är jordad i nättransformatorn som är placerad längre bort där marken nu har en annan potential. Du kan då få en för hög spänning mellan marken och dina jordade apparater. Isolertransformatorn kan alltså behöva placeras nära intill din anslutning. Den frånkopplar din penledare från resten av nätet och det skapas en ny som ligger så nära din anslutning som möjligt.
Kopparlinorna de vill gräva ner gör att det blir mer samma potential över hela din tomt och de tror jag behövs då du bor såpass nära ledningen där ett litet avstånd fortfarande kan innebära en för stor potentialskillnad.
Det pratades också om hur stor stegspänningen får vara och det beror också på hur lång tid det tar för svk att detektera felet och stänga av spänningen.
För att sammanfatta så är risken för er lika liten som den alltid har varit även med den ökade strömmen och den kommer bli ännu mindre nu när de säkrar upp enligt nya standarder.
jag skulle också säga att risken för jordfel inte beror på strömmen i ledningen. Överslag sker om spänningen är för hög. Som någon sa tidigare så skulle möjligen den ökade värmen i ledarna göra att den hänger ner mer och orsakar större påfrestningar i isolatorer mm. Inte för att den hänger närmre marken för där har de goda marginaler.
Sen är det avståndet till din nättransformator som är problemet inte transformatorn i sig.
Vid ett jordfel på svk's ledning får man 230kV fasspäning i marken intill stolpen och den minskar snabbt med avståndet från felet. Därav namnet stegspänning då du har olika potential i marken vid dina fötter vid ett steg.
Så vid ett jordfel har du, hemma hos dig, en högre potential i marken än tidigare. Problemet är att din penledare är jordad i nättransformatorn som är placerad längre bort där marken nu har en annan potential. Du kan då få en för hög spänning mellan marken och dina jordade apparater. Isolertransformatorn kan alltså behöva placeras nära intill din anslutning. Den frånkopplar din penledare från resten av nätet och det skapas en ny som ligger så nära din anslutning som möjligt.
Kopparlinorna de vill gräva ner gör att det blir mer samma potential över hela din tomt och de tror jag behövs då du bor såpass nära ledningen där ett litet avstånd fortfarande kan innebära en för stor potentialskillnad.
Det pratades också om hur stor stegspänningen får vara och det beror också på hur lång tid det tar för svk att detektera felet och stänga av spänningen.
För att sammanfatta så är risken för er lika liten som den alltid har varit även med den ökade strömmen och den kommer bli ännu mindre nu när de säkrar upp enligt nya standarder.
Okej ja tack!F Fransroland skrev:@Hannuse har bra koll men jag vill lägga till och förtydliga lite
En helt annat fråga är då om jag i framtiden skulle skaffa batteri /Ödrift ja eller vad det nu kallas. Så behöver man väl skapa en egen jordpunk på tomten för när man kör ö drift kopplar man väl ifrån sig nätbolagets pen ledare..
Eller?
Skulle den kraven på jordningen då bli samma som den åtgärden nätbolaget behöver göra nu
Bästa svaret
Det låter som en situation där stegspänning och jordningsproblematik relaterad till kraftledningen kan påverka din säkerhet och tomt. Här är en förklaring till vad som troligtvis händer och svar på dina frågor:B Bonafluff skrev:Jag bor väldigt nära en stor kraftledning som SVK äger.
Förra månaden kontaktade mitt nätbolag mig att de behövde göra något med jordningen vid mitt hus då Svk hade mätt för höga värden på (stegspänningen?)
Dom säger de ska lägga ut två jordlina ifrån ett skåp som står på tomten. Det gör dom och lägger ut två slingor åt vardera håll ca 70m. Sedan borrar de ner något jordspett på fyra platser.
Svk kommer dit igen och mäter nu med 400kv avstängd
Får höra igår att mätvärdena var kassa och åtgärden räckte inte och nu ska de se vad de kan göra..
Vad är det som händer på min tomt ingen kan ge mig svar??
Är det farligt?
Kan man göra något annat än jordspett?
Händer detta för den nya el metoden de skulle införa? = de ska köra skiten ur ledningen.
Bott här hela mitt liv 30+ år och dessförinnan bodde min farfar här 50år. Så sjukt de kommit på nu något måste göras.
Vad är stegspänning och varför mäter de det?
Stegspänning är en elektrisk spänning som uppstår mellan två punkter på marken, exempelvis mellan dina fötter, när det finns en högspänningsledning i närheten. Detta kan bli farligt, särskilt vid höga spänningsnivåer.
Det är möjligt att Svenska Kraftnät (SVK) har mätt onormala värden, vilket kan tyda på brister i det befintliga jordningssystemet.
Vad gör de på tomten?
De åtgärder som nämns, som att lägga ut jordlinor och slå ner jordspett, syftar till att förbättra jordningen och minska stegspänningen. Ett effektivt jordningssystem sprider strömmen över en större yta och minskar risken för farliga spänningar.
Varför räckte inte åtgärderna?
Det kan finnas flera orsaker:
Jordens kvalitet: Markens elektriska resistivitet kan vara hög, vilket gör det svårt att leda bort strömmen effektivt.
Felbedömning av åtgärden: Slingorna och spetten kanske inte täcker en tillräckligt stor yta eller når tillräckligt djup för att uppnå önskad effekt.
Förändringar i ledningen: Om nya metoder eller högre belastning används i kraftledningen kan det orsaka ökade spänningar i marken.
Är det farligt?
Om stegspänningen är hög kan det vara farligt för människor och djur. Det är därför viktigt att de fortsätter åtgärda problemet tills mätvärdena är inom säkra gränser.
Situationen är allvarlig, men det är bra att SVK och nätbolaget verkar ta det på allvar och försöker lösa det.
Ja, det finns andra metoder att förbättra jordningen:
1. Djupjordning: Djupare jordspett kan nå lager med bättre ledningsförmåga i marken.
2. Jordningsnät: Ett större nät av kopparledningar kan grävas ner över ett större område.
3. Kemisk jordning: Specialbehandlingar kan användas för att minska resistiviteten i jorden, exempelvis genom att fylla borrhål med ledande material.
4. Kapacitiva jordningar: Kan användas för att hantera markspänningar vid komplexa högspänningssystem.
Är detta kopplat till en ny metod eller ökad belastning?
Det kan vara så att förändringar i hur kraftledningen används, som högre belastning eller andra driftförhållanden, ökar påverkan på marken i din närhet.
Om SVK planerar att öka belastningen på ledningen ("köra skiten ur ledningen"), kan detta vara anledningen till att problemet uppmärksammats nu.
Vad kan du göra?
Ställ frågor till nätbolaget och SVK: Be om en förklaring av mätvärden och varför åtgärderna inte räckte.
Kräv dokumentation: Begär att få skriftlig information om problemet och vad de planerar att göra.
Kontakta en oberoende expert: Om du är osäker, kan en elektriker med erfarenhet av jordning och högspänningsnät ge en second opinion.
Det är positivt att detta uppmärksammas, eftersom det visar Att både SVK och nätbolaget tar ansvar för att minimera riskerna.
H hugosell skrev:Det låter som en situation där stegspänning och jordningsproblematik relaterad till kraftledningen kan påverka din säkerhet och tomt. Här är en förklaring till vad som troligtvis händer och svar på dina frågor:
Stegspänning är en elektrisk spänning som uppstår mellan två punkter på marken, exempelvis mellan dina fötter, när det finns en högspänningsledning i närheten. Detta kan bli farligt, särskilt vid höga spänningsnivåer.
Det är möjligt att Svenska Kraftnät (SVK) har mätt onormala värden, vilket kan tyda på brister i det befintliga jordningssystemet.
Vad gör de på tomten?
De åtgärder som nämns, som att lägga ut jordlinor och slå ner jordspett, syftar till att förbättra jordningen och minska stegspänningen. Ett effektivt jordningssystem sprider strömmen över en större yta och minskar risken för farliga spänningar.
Jordens kvalitet: Markens elektriska resistivitet kan vara hög, vilket gör det svårt att leda bort strömmen effektivt.
Felbedömning av åtgärden: Slingorna och spetten kanske inte täcker en tillräckligt stor yta eller når tillräckligt djup för att uppnå önskad effekt.
Förändringar i ledningen: Om nya metoder eller högre belastning används i kraftledningen kan det orsaka ökade spänningar i marken.
Är det farligt?
Om stegspänningen är hög kan det vara farligt för människor och djur. Det är därför viktigt att de fortsätter åtgärda problemet tills mätvärdena är inom säkra gränser.
Situationen är allvarlig, men det är bra att SVK och nätbolaget verkar ta det på allvar och försöker lösa det.
1. Djupjordning: Djupare jordspett kan nå lager med bättre ledningsförmåga i marken.
2. Jordningsnät: Ett större nät av kopparledningar kan grävas ner över ett större område.
3. Kemisk jordning: Specialbehandlingar kan användas för att minska resistiviteten i jorden, exempelvis genom att fylla borrhål med ledande material.
4. Kapacitiva jordningar: Kan användas för att hantera markspänningar vid komplexa högspänningssystem.
Det kan vara så att förändringar i hur kraftledningen används, som högre belastning eller andra driftförhållanden, ökar påverkan på marken i din närhet.
Om SVK planerar att öka belastningen på ledningen ("köra skiten ur ledningen"), kan detta vara anledningen till att problemet uppmärksammats nu.
Vad kan du göra?
Ställ frågor till nätbolaget och SVK: Be om en förklaring av mätvärden och varför åtgärderna inte räckte.
Kräv dokumentation: Begär att få skriftlig information om problemet och vad de planerar att göra.
Kontakta en oberoende expert: Om du är osäker, kan en elektriker med erfarenhet av jordning och högspänningsnät ge en second opinion.
Det är positivt att detta uppmärksammas, eftersom det visar Att både SVK och nätbolaget tar ansvar för att minimera risker
Bra förklaring. Kan säkert hjälpa andra i framtiden när de har samma frågor som mig.H hugosell skrev:Det låter som en situation där stegspänning och jordningsproblematik relaterad till kraftledningen kan påverka din säkerhet och tomt. Här är en förklaring till vad som troligtvis händer och svar på dina frågor:
Vad gör de på tomten?
Är det farligt?
Vad kan du göra?
Det är positivt att detta uppmärksammas, eftersom det visar Att både SVK och nätbolaget tar ansvar för att minimera riskerna.
Och har man inte kunskapen att begripa ett vettigt svar, borde man ge fan i att ställa frågor om saker man inte begriper..!B Bonafluff skrev:
”Hä löns int förklara för den som int begrip”
Att Svenska kraftnät gör åtgärder för att betrygga att deras anläggningar är säkra borde TS och alla andra vara tacksamma över. Över tid kan ledningsförmåga till jord förändras så att dessa behöver åtgärdas. Att sådana åtgärder kan innebära ingrepp som berör privatpersoner måste accepteras av dessa och självklart kompenseras för intrånget.
TS och alla andra bör/ska vara glada över att den närliggande kraftledningen blir helsäker att vistas kring.
TS och alla andra bör/ska vara glada över att den närliggande kraftledningen blir helsäker att vistas kring.
Vad är det du vill komma fram till Thomas.T Thomas S Eiselberg skrev:
Är din poäng att vi skall lägga ner forumet?
Är din poäng att man måste ha gått igenom något prov för att få skriva i forumet?
Vill du bara vara rolig på någon annans bekostnad?
De kan som första åtgärd placera fler jordspett, där de först teoretiskt räknar fram var de ska placera dem, och dessutom hur långa de ska vara. Sedan går det att gräva ned stor kopparplåt.B Bonafluff skrev:
De kan ju möjligen dra en jordtråd i annan riktning o driva ned jrdspetten där med som komplement.
Tyvärr är jordning av både högspänning, lågspänning svårt att både förstå och utföra då det dels handlar om personsäkerhet, och dels undvika störningar på olika tekniska system.
Men försök att lita på att nätägaren försöker att bibehålla en så säker anläggning som möjligt för dig och dina grannar.
Roligt du nämner det med kopparplåt.. vi har ju bott här i 80+ år. Farfar pratade några gånger om det fanns en sån nedgrävd på tomten. Tyvärr dog han för några år sen och alla andra gubbar på vägen är också borta. Lokala elbolaget visste inget men å andra sidan fanns väl inte dom heller när den byggdes.L Lazzemaja skrev:De kan som första åtgärd placera fler jordspett, där de först teoretiskt räknar fram var de ska placera dem, och dessutom hur långa de ska vara. Sedan går det att gräva ned stor kopparplåt.
De kan ju möjligen dra en jordtråd i annan riktning o driva ned jrdspetten där med som komplement.
Tyvärr är jordning av både högspänning, lågspänning svårt att både förstå och utföra då det dels handlar om personsäkerhet, och dels undvika störningar på olika tekniska system.
Men försök att lita på att nätägaren försöker att bibehålla en så säker anläggning som möjligt för dig och dina grannar.
N Nalleman64 skrev:
”Det gör dom och lägger ut två slingor åt vardera håll ca 70m. Sedan borrar de ner något jordspett på fyra platser. ” Om allt det är på din tomt eller låt vara på din mark så måste det lätt motsvara en hel tomt som tas i anspråk! Har kanske ingen betydelse just nu men det finns då restriktioner för all framtid! Undrar om det verkligen kan falla under befintliga ledningsservitutet eller om man missar en ny reglering? Tycker inte det framkom något om det! Tror att det kan vara ett sk intrång och med det som utgångspunkt blir nog nätägaren mera villig till kommunikation och då kanske också det går att få en rimlig och förståelig förklaring att ta ställning till! Är det inte din mark så kan man ha synpunkter men blir betydligt svårare att åtgärda om överhuvudtaget!B Bonafluff skrev:Jag bor väldigt nära en stor kraftledning som SVK äger.
Förra månaden kontaktade mitt nätbolag mig att de behövde göra något med jordningen vid mitt hus då Svk hade mätt för höga värden på (stegspänningen?)
Dom säger de ska lägga ut två jordlina ifrån ett skåp som står på tomten. Det gör dom och lägger ut två slingor åt vardera håll ca 70m. Sedan borrar de ner något jordspett på fyra platser.
Svk kommer dit igen och mäter nu med 400kv avstängd
Får höra igår att mätvärdena var kassa och åtgärden räckte inte och nu ska de se vad de kan göra..
Vad är det som händer på min tomt ingen kan ge mig svar??
Är det farligt?
Händer detta för den nya el metoden de skulle införa? = de ska köra skiten ur ledningen.
Bott här hela mitt liv 30+ år och dessförinnan bodde min farfar här 50år. Så sjukt de kommit på nu något måste göras.
Jo allt är på min tomt och inne i trädgården. Jag har sagt de får göra vad de vill. Har inte fått några pengar eller skrivit på något. De är lokala nätbolaget som la ut slingorna och borrade ner spetten.R Rättochfel skrev:”Det gör dom och lägger ut två slingor åt vardera håll ca 70m. Sedan borrar de ner något jordspett på fyra platser. ” Om allt det är på din tomt eller låt vara på din mark så måste det lätt motsvara en hel tomt som tas i anspråk! Har kanske ingen betydelse just nu men det finns då restriktioner för all framtid! Undrar om det verkligen kan falla under befintliga ledningsservitutet eller om man missar en ny reglering? Tycker inte det framkom något om det! Tror att det kan vara ett sk intrång och med det som utgångspunkt blir nog nätägaren mera villig till kommunikation och då kanske också det går att få en rimlig och förståelig förklaring att ta ställning till! Är det inte din mark så kan man ha synpunkter men blir betydligt svårare att åtgärda om överhuvudtaget!
På de fjärde stället borrade de aldrig ner något och slingorna tog de bort efter svk vart här och mätte efter de lagt ut dom
Den där ledningen driftsattes runt 1956. Estimerad livslängd är 85 år, dvs. pga. åldern ska den ersättas 2041. Men nu planeras för en ny dubbelledning på 400 kV som ska ersätta denna ledning. Stort jobb som kommer att ta kanske nånstans mellan 5-10 år innan den blir verklighet.B Bonafluff skrev:Ok. I bilden jag har tagit här så ser man att en isolator "diskarna" är skadade. Kan de vara farligt?
Jag har som sagt bort här i många år vid kraftledningen och hör hur mycket mer den fräser nu vid höglasttider. Jag är ingen foliehatt. Bara konstaterar att den låter mer vilket känns som att man kör skiten ur ledningen. Som för övrigt är byggt 1950 och har 2 år livslängd kvar
En enstaka isolator som gått sönder är inget problem. Men byts ut vid normalt underhåll när ledningen är ur drift. Men om 3-4 stycken är trasiga blir det ett akut byte.
Finns det verkligen inga moderatorer på detta forumet som kan ta bort ochN nickwest skrev:
Informationen jag har fått hemskickad är att detta ska vara klart 2026. Men är väl möjligt de ingår i nån större satsning. Som inte har något med det utanför mig göraS Sillypanda skrev:Den där ledningen driftsattes runt 1956. Estimerad livslängd är 85 år, dvs. pga. åldern ska den ersättas 2041. Men nu planeras för en ny dubbelledning på 400 kV som ska ersätta denna ledning. Stort jobb som kommer att ta kanske nånstans mellan 5-10 år innan den blir verklighet.
En enstaka isolator som gått sönder är inget problem. Men byts ut vid normalt underhåll när ledningen är ur drift. Men om 3-4 stycken är trasiga blir det ett akut byte.
Förmodar (gissar) att du bor nära detta projekt med planerad drifttagning 2035.B Bonafluff skrev:
https://www.svk.se/utveckling-av-kr...natet/transmissionsnatsprojekt/karlstadbenet/