J Josth skrev:
Lite konstigt låga värden på magnetfältet om du säger att ni bor typ 25 m från en 400 kV-ledning(?) Jämför diagrammet på sid 6 i broschyren. Bra att man numera gjort om stolparna så att man kan hänga ledningarna på ett sätt som minskar de magnetiska fältets utbredning. [länk]
Jo stämmer ungefär 25m ifrån mitten på ledningen och in till huset. Vet inte hur noga man räknar men över 30m är det definitivt inte. 400kv ledning är det helt säkert det är

• Satellitbild visar ett hus med rödaktigt tak och en parkerad bil. En linje markerar avståndet 28,5 m från huset till en väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GK100 GK100 skrev:
Nu behöver du inte göra dig duktig över inlägget som endast är till för att TS ska tänka över sin reaktion i #3. Alltså en skarpare version av vad TS fick till för tydlighets skull.

Senare i tråden har TS mjuknat men redan så tidigt som #2 var det mesta besvarat som behövs med grundkunskaperna TS har. Det är tråkigt att svara i trådar där man får sån idiotreaktion direkt efter några inlägg. Tyvärr är TS lika blank nu i sakfrågan som när tråden startades.
det spelar liksom ingen roll vad du skriver, du har ett språkbruk som inte passar i dessa sammanhang, eller några, jag tror du vet det innerst inne men av oklar anledning framhärdar du din rätt att skiva vad fan som helst, nedlåtande. Jag struntar i vad som händer längre fram i tråden, det har jag ännu inte läst

• Gilla
Martin72
  • Laddar…
M Martin72 skrev:
Det kan absolut vara lägre värden närmare en elektromagnetisk källa om man är i närfätet. Så det är nog rätt eftersom det ju? är mätta värden.
Men när man kommit till fjärrfältet så sjunker fältstyrkorna alltid med avståndet.
Nä det är inga mätta värden så vitt jag vet. Utan de är teoretiska när det gällde denna strålningen. Det är något dom har varit ute i fält och mätt med jordningen men det är ju något annat

GK100 GK100 skrev:
Nu behöver du inte göra dig duktig över inlägget som endast är till för att TS ska tänka över sin reaktion i #3. Alltså en skarpare version av vad TS fick till för tydlighets skull.

Senare i tråden har TS mjuknat men redan så tidigt som #2 var det mesta besvarat som behövs med grundkunskaperna TS har. Det är tråkigt att svara i trådar där man får sån idiotreaktion direkt efter några inlägg. Tyvärr är TS lika blank nu i sakfrågan som när tråden startades.
Kan jag bara få läsa vad normalfuntade människor skriver för att hjälpa andra människor. Andemeningen med bygga hus var mest troligt inte att vi skulle tävla i otrevlighet. Jag ska erkänna att man rycks med, inte bra

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bonafluff skrev:
Okej! Du verkar vara insatt i detta

Fick någon beräkning från Svk. Den hamnade på 0,89 uT.
Värdet på 400kv som den är idag var på 0,59 uT.

Sen var det la något skumt i de protokollet för grannen som bodde längre ifrån ledningen än mig hade högre värden.
Man brukar visa värden på magnetfältet i ett diagram som visar hur det sjunker med avstånden. Men om man lägger linorna i motfas så släcks mycket av magnetfältet ut. Faserna heter ju numera L1, L2 och L3, förut R, S och T. Säg att man lägger högra sidan på julgransstolparna som L1, L2 och L3 uppifrån och ner och lägger vänstra sidan tvärtom så blir det riktigt bra. Du kan påpeka detta i dina kontakter med SvK och du kommer att framstå som en riktigt expert. 😀 Jag bjuder på detta och hoppas att allt går bra. Men, det kan jag säga till dig, under byggnationen av den nya ledningen kommer det att vara rejält stökigt. Men efter 2-3 år ser man inget av de skador som bygget orsakar. Lycka till!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Fel. Stegspänning uppträder bara när vissa fel uppträder i högspänningsledningen, inte av bara existense av den. Stegspänning mäter man inte utan beräknar ur vissa ingångsdata. Däremot mäter man jordtagsresistans.
Ja, det är ju rimligt eftersom en viss resistans ger en viss stegspänning. Alltså stegspänningen ökar med ökande felström givet samma resistans/resistivitet.

Men det gör att jag undrar om man räknar med ledningen maximala belastning när man beräknar stegspänning? Dvs spelar maximal ström genom ledningen vid det tänkta driftfallet någon roll när man beräknar max stegspänning?

Eller är felströmmen så mycket större än maximal dimensionerande ström (pga värme) att det blir som för våra vanliga ledningar i huset? Dvs att jordslutningsströmmen är så stor (i normala fall) att avsäkringen egentligen inte spelar någon större roll. Jordslutningenströmmen vid en stum kortslutning är så mycket större att den vida överstiger gruppsäkringen oavsett storlek. *)

Mao hur styv är matningen av en 400kV ledning? Kan den jämföras med vanlig grupp i vanligt hus, eller är alla fall sådana att man måste räkna på vad som motsvarar "utlösningsvillkoret"?

*) Jaja naturligtvis skall man räkna på utlösningsvillkor, men om man gör det så ser man att de bara dimensionerar vid ovanliga fall; stor förimpedans och långa ledningar. För "vanliga" grupper i ett "vanligt" hus så kommer man inte i närheten eftersom matande nät är så styvt och gruppledningsimpedansen så låg att man når kraven med råge.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
I denna tråd finns många som inte fattar någonting alls, och några som begriper sig på jordning och högspänning. Tyvärr även många som har halvvetande.
Jag rekommenderar att alla läser sina gamla läroböcker från högskolan. Triviallitteraturen rån Internet hjälper tyvärr inte så mycket.
Börja med att lära sig skillnaden mellan ström och spänning och deras effekter.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
I denna tråd finns många som inte fattar någonting alls, och några som begriper sig på jordning och högspänning. Tyvärr även många som har halvvetande.
Jag rekommenderar att alla läser sina gamla läroböcker från högskolan. Triviallitteraturen rån Internet hjälper tyvärr inte så mycket.
Är väl tur att ingen av oss här ska jorda hemma hos mig då

B Bonafluff skrev:
Jag bor väldigt nära en stor kraftledning som SVK äger.

Förra månaden kontaktade mitt nätbolag mig att de behövde göra något med jordningen vid mitt hus då Svk hade mätt för höga värden på (stegspänningen?)

Dom säger de ska lägga ut två jordlina ifrån ett skåp som står på tomten. Det gör dom och lägger ut två slingor åt vardera håll ca 70m. Sedan borrar de ner något jordspett på fyra platser.

Svk kommer dit igen och mäter nu med 400kv avstängd

Får höra igår att mätvärdena var kassa och åtgärden räckte inte och nu ska de se vad de kan göra..

Vad är det som händer på min tomt ingen kan ge mig svar??

Är det farligt?
Kan man göra något annat än jordspett?
Händer detta för den nya el metoden de skulle införa? = de ska köra skiten ur ledningen.
Bott här hela mitt liv 30+ år och dessförinnan bodde min farfar här 50år. Så sjukt de kommit på nu något måste göras.
Nej det är inte farligt.
Ja, man kan göra annat än jordspett.
Nej, det beror inte på att de ska öka belastningen på ledningen.

H
Rätta mig om jag har fel. Om man har dåliga jordvärlden så löser inte säkringen ut om jag förstår videon nedan.

Utlösningsvilkor

Jordmätning .

B Bonafluff skrev:
Har fått många bra svar i tråden. Jag skrev i inlägg #56 att du och jag hade blivit kompisar igen och rett ut allt. Men nu hoppar du på mig igen.

Du behöver lära dig att kontrollera dina känslor och gå vidare.

Fanns ingen anledning dra in mig när du skulle förklara för en annan användare DU hade använt ett ikke okej språkbruk. Du förklarar ditt felaktiga agerande med att någon annan har gjort fel. Andra i tråden har kallat mig idiot och att jag ska inte få ställa frågor här. Det är möjligt att de har gått in läst din jargong och fortsatt på det.

Vad är det ni håller på med? Kan vi inte bara diskutera jordning och vad SvK håller på med
Du behöver inte vara så känslig jag är en vänlig själ det kan du se i mina ganska många inlägg på BH. Vi är som du skriver kompisar och det kunde varit intressant med diskussionen om den snävats in och stegvis byggts på så verklig teknisk grund och praxis är utgångspunkt. Alltså från en grundläggande för intresserade begriplig nivå som ger hjälp att gå vidare utan rädslor, överdrifter dåliga googlingar osv.

Det får vara mitt slutinlägg i tråden.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
B Bonafluff skrev:
Vad gnäller du om? Vara nöjd över att SVK springer runt på min tomt och slänger ut kopparlinor var de sjukaste jag hört. Hade de haft ordning på jordningen är det ju definitivt något de inte skulle gjort.
B Bonafluff skrev:
Du begriper ju uppenbarligen inte ett dugg heller. Så varför ska du vara här och bara clown i tråden
B Bonafluff skrev:
Han jobbar la me lågspänning och förstår sig la sig inte på detta
Det kanske har gått dig förbi att det precis exakt var du som satte ribban på diskussionen i tråden.

Att ifrågasätta forumkamraters kompetens utan att ha någon som helst koll är LÅGT.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Var det svar på min fråga?

Jag hade gärna slagit i min gamla läroböcker från högskolan, men eftersom jag inte läste elkraftteknik så är de tyvärr tysta när det kommer till jordning av transmissionsledningar, eller hur man dimensionerar denna för att uppnå krav på stegspänning osv.

Står mycket om halvledarteknik, transformteori osv. men jag kan inte se att det har bäring här.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det kanske har gått dig förbi det precis exakt var du som satte ribban på diskussionen i tråden.

Att ifrågasätta forumkamraters kompetens utan att ha någon som helst koll är LÅGT.
Kan du inte göra en egen tråd om detta istället för att bumpa denna tråden? Det förstör liksom disskutionen när folk gång på gång väljer skriva coola one liners som svar har inte med vad jag som trådskaparen vill prata om. Du har inte skrivit ett inlägg här innan och ändå väljer du att gå in och kommentera något helt off topic.

Det är väldigt konstigt och jag förstår inte varför man gör det.

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
B Bonafluff skrev:
Kan du inte göra en egen tråd om detta istället för att bumpa denna tråden? Det förstör liksom disskutionen när folk gång på gång väljer skriva coola one liners som svar har inte med vad jag som trådskaparen vill prata om. Du har inte skrivit ett inlägg här innan och ändå väljer du att gå in och kommentera något helt off topic.

Det är väldigt konstigt och jag förstår inte varför man gör det.
Jag kanske har varit med på BH i 20 år och ser vissa mönster i hur en del individer beter sig. Reflektera över hur du har skrivit i tråden hittills så kanske du själv kommer underfund med vilken ton du borde ha här på forumet i linje med den forumanda som ändå finns. 😀

• Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.