Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag försöker få dig att förstå att vara lite med ödmjuk i din framtoning istället för att försvara dig i det längsta.
Han inte lägga in det innan du svara. Skapa gärna en egen tråd där du diskuterar mig och hur jag har agerat. Kanske går jag in och läser. Kanske inte.

§ 5.2 Håll dig till ämnet
Det är bättre att du startar en ny tråd än att du avviker från ämnet. Flera ämnen i samma tråd gör det svårt att hitta informationen man söker.

5.4.2 Ingen fråga är för dum att ställa. Alla har vi olika erfarenhet och utgångsläge. Har du inget sakligt svar, bara ignorera frågan och svara inte.

§ 5.9 Kvalitet, inte kvantitet
Driv diskussionen framåt och motivera dina åsikter. Har du inget konstruktivt att säga, säg inget. Att skriva bara för att få många poster leder ingen vart. Meningslösa inlägg gör det svårare att hitta det som är värdefullt och innebär att man slösar med andra människors tid

• Haha
nickwest
  • Laddar…
Jag märker att du inte förstår eller inte vill förstå, likt Putin. Så jag ger upp där. Adjö.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
B Bonafluff skrev:
Meningslösa inlägg gör det svårare att hitta det som är värdefullt och innebär att man slösar med andra människors tid
Kanske du själv borde följa de regler du citerar?

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
B Bonafluff skrev:
Jag bor väldigt nära en stor kraftledning som SVK äger.

Förra månaden kontaktade mitt nätbolag mig att de behövde göra något med jordningen vid mitt hus då Svk hade mätt för höga värden på (stegspänningen?)

Dom säger de ska lägga ut två jordlina ifrån ett skåp som står på tomten. Det gör dom och lägger ut två slingor åt vardera håll ca 70m. Sedan borrar de ner något jordspett på fyra platser.

Svk kommer dit igen och mäter nu med 400kv avstängd

Får höra igår att mätvärdena var kassa och åtgärden räckte inte och nu ska de se vad de kan göra..

Vad är det som händer på min tomt ingen kan ge mig svar??

Är det farligt?
Kan man göra något annat än jordspett?
Händer detta för den nya el metoden de skulle införa? = de ska köra skiten ur ledningen.
Bott här hela mitt liv 30+ år och dessförinnan bodde min farfar här 50år. Så sjukt de kommit på nu något måste göras.
Hej på dig,mycken skriverier som kan vara svåra att förstå för en del skribenter i tråden. De har framkommit massor av olia fakta från många. Men grunden för din fråga har inte givits, om det är farligt eller inte med en hägspänning 400 Kv nära huset och vad SVK tänker för det är bra.
Kan bara säga att jag vid ett bygge av tillfälliga skollokaler när en skola skulle totalrenoveras, sattes på plats med plåttak och ett fläktsystem med grova spirorör. Mellan värmeaggregat som var jordat och rör var en dämpande gummikoppling. Vid jobb i fläktrummet så hördes som gnistor och undersökte var det kom från, det var liksom ett gnistgap mellan aggregat och rör, små blå rackare. Det var lika ute i skolbtggnade på vissa ställen. Vad var orsaken tro. Kom på att en 400 Kv kraftsledning gick ca 40 meter från skolan, höjden kan jag inte säga något om, men bra högt var var det. Det inducerades en spånning till plåttak och spirorör, mätte aldrig vad spänningen kunde vara. Det blev att lägga en jordförbindels mellan aggregat/plåttak/spirorör för att neutraulisera detta. Det är det som heter Potensialutjämning och tog bort inducerad spänning. Så det blev frid och fröjd i skolan. Hoppas att det klarnat lite för dig nu och var glad för att SVK har uppmärsammet detta som är. Det kommer säkert att bli bra framöver.
Sen kan försigpåarna skriva vad dom vill, jag har bara praktisk erfarenhet av det i livets hårda skola, som vi alla går i lära i.

J jonaserik skrev:
Hej på dig,mycken skriverier som kan vara svåra att förstå för en del skribenter i tråden. De har framkommit massor av olia fakta från många. Men grunden för din fråga har inte givits, om det är farligt eller inte med en hägspänning 400 Kv nära huset och vad SVK tänker för det är bra.
Kan bara säga att jag vid ett bygge av tillfälliga skollokaler när en skola skulle totalrenoveras, sattes på plats med plåttak och ett fläktsystem med grova spirorör. Mellan värmeaggregat som var jordat och rör var en dämpande gummikoppling. Vid jobb i fläktrummet så hördes som gnistor och undersökte var det kom från, det var liksom ett gnistgap mellan aggregat och rör, små blå rackare. Det var lika ute i skolbtggnade på vissa ställen. Vad var orsaken tro. Kom på att en 400 Kv kraftsledning gick ca 40 meter från skolan, höjden kan jag inte säga något om, men bra högt var var det. Det inducerades en spånning till plåttak och spirorör, mätte aldrig vad spänningen kunde vara. Det blev att lägga en jordförbindels mellan aggregat/plåttak/spirorör för att neutraulisera detta. Det är det som heter Potensialutjämning och tog bort inducerad spänning. Så det blev frid och fröjd i skolan. Hoppas att det klarnat lite för dig nu och var glad för att SVK har uppmärsammet detta som är. Det kommer säkert att bli bra framöver.
Sen kan försigpåarna skriva vad dom vill, jag har bara praktisk erfarenhet av det i livets hårda skola, som vi alla går i lära i.
Tycker det är ett jättebra inlägg du har skrivit. Jag skall skriva ner det som min fråga till SvK. Faktum är ju att jag har plåttak på säkert 400kvm som inte har någon speciell jordning. De plåttaket ligger väl 10-20m ifrån närmsta punkt ifrån ledningen. Så det är något som måste vara aktuellt för mig också

Problemet med ditt svar är väl att det nu skapar en ny fråga för mig 😂 vem är det som ansvarar för mitt tak är jordat. Antar det är jag som fastighetsägare för mig själv även om det är induktionsrisken ifrån SvK som är problemet. Att mitt lokalnätbolag skulle ha med det att göra är väl långsökt.

Vart jordar man mitt tak med då?

Redigerat:
B Bonafluff skrev:
Tycker det är ett jättebra inlägg du har skrivit. Jag skall skriva ner det som min fråga till SvK. Faktum är ju att jag har plåttak på säkert 400kvm som inte har någon speciell jordning. De plåttaket ligger väl 10-20m ifrån närmsta punkt ifrån ledningen. Så det är något som måste vara aktuellt för mig också
Jepp kanske du behöver utföra en potensialutjämning i ditt hus. Då blir det att förlägga en jordlina mellan dina fläkttrummor om du har det och förbinda rördeler panna/VP och annat med jord i EL-centralen, det ska då vara en 6 mm2 gröngul ledning enligt regelverket, men går att förgrena ut med 2,5 mm2 från plint centralt belägen. Kanske lite av din oro kan komma i bakvatten då. Har du ett multimeterinstrument kan du mäta mellan plåttaket och jord, bäst är i centralen, men går mot jord i ett uttag med.

Edit Det med att jorda på den juridiska skalan kan jag inte säga något om, men en dialog med SVK kanske. Nu vet jag inte hur bebyggelsen i forntiden varit. Era hus i omgivningen eller kraftledning var först. En viss skillnad är det. Som en pasus så gjorde jag det på eget bevåg med potensialutjämning på skolan. Nu är det ett minne blott då alla extra byggnade är borta och skolan i drift som vanligt.

Redigerat:
J jonaserik skrev:
Jepp kanske du behöver utföra en potensialutjämning i ditt hus. Då blir det att förlägga en jordlina mellan dina fläkttrummor om du har det och förbinda rördeler panna/VP och annat med jord i EL-centralen, det ska då vara en 6 mm2 gröngul ledning enligt regelverket, men går att förgrena ut med 2,5 mm2 från plint centralt belägen. Kanske lite av din oro kan komma i bakvatten då. Har du ett multimeterinstrument kan du mäta mellan plåttaket och jord, bäst är i centralen, men går mot jord i ett uttag med.
Har ett väldigt komplicerat... Gammalt.. tillbyggt.. elnät så det är nog helt hopplöst ge sig på. Utan blir ju få dit någon riktigt kunnig om det ska bli rätt.

Kortfattat så har ett garage en lada, en lägenhet i ladan, två hus och ett attefallshus som hänger ihop. Allt är byggt i olika år. 7 elcentraler. Två solcellsanläggningar som säkert också spökar till det.

B Bonafluff skrev:
Har ett väldigt komplicerat... Gammalt.. tillbyggt.. elnät så det är nog helt hopplöst ge sig på. Utan blir ju få dit någon riktigt kunnig om det ska bli rätt.

Kortfattat så har ett garage en lada, en lägenhet i ladan, två hus och ett attefallshus som hänger ihop. Allt är byggt i olika år. 7 elcentraler. Två solcellsanläggningar som säkert också spökar till det.
Läs mitt EDIT Ta dit SVK och en dialog

J jonaserik skrev:
Läs mitt EDIT Ta dit SVK och en dialog
Såg det! Ja får kolla med dom. Ladugården och ens huset husen var här innan kraftledningen. Men plåttaket på ladan har kommit till i efterhand.

B Bonafluff skrev:
Såg det! Ja får kolla med dom. Ladugården och ens huset husen var här innan kraftledningen. Men plåttaket på ladan har kommit till i efterhand.
Det är inte fel att ha en dialog med dom, sen vad som kommer fram för åtgärd är alltid bra att framföra i din tråd här. Annars kan du ge mig ett PM.

J jonaserik skrev:
Det är inte fel att ha en dialog med dom, sen vad som kommer fram för åtgärd är alltid bra att framföra i din tråd här. Annars kan du ge mig ett PM.
Ska göra det och se ifall jag klarar mäta på taket någon dag under höglast.

B Bonafluff skrev:
Ska göra det och se ifall jag klarar mäta på taket någon dag under höglast.
Du kan ta en vanlig jordat skarvsladd i ett jordat uttag och mäta mot jordblecket i hängkontakten, blir inte riktigt rätt värde, men kanke en indikation om det finns inducerad spänning. Börja på 400 V och ställ ner i steg på instrumentet, testa både med växel och lik.

J jonaserik skrev:
Du kan ta en vanlig jordat skarvsladd i ett jordat uttag och mäta mot jordblecket i hängkontakten, blir inte riktigt rätt värde, men kanke en indikation om det finns inducerad spänning. Börja på 400 V och ställ ner i steg på instrumentet, testa både med växel och lik.
Lokala elbolaget ska ju få gräva ner deras jord grejer på tomten så ska ringa dom imorgon så får de vara en deal av delen de mäter upp lite extra på husen och ser så det är säkert.

GK100 GK100 skrev:
Ge då fan i att ställa frågor om ämnen du inte begriper ett jota av. Förstå för helvete när du får ett försök till vettigt och anpassat svar.

Ser du hur det ser ut med din typ svar och inställning?
Men hörrni! Varför dett språk! Lite normalt hyfs skadar väl inte?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.