34 486 läst · 217 svar
34k läst
217 svar
Svenska kraftnät jordning
Det är jättebra för dig. Skapa en tråd om detta och så kanske folk som är intresserade kan läsa och skriva om det.ClasseClas skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 794 inlägg
Men nu är det så att ClasseClas m.fl har rätt att det var du som satte tonen i inlägg #3, synbarligen pga en enkel missuppfattning av GK100's svar. Har du tänkt ställa fler frågor på detta forumet i framtiden? Då behöver du öva lite på självrannsakan.B Bonafluff skrev:
Jag tyckte GK100 hade en härskarteknik och sa åt mig jag skulle vara glad över pappa staten var på min tomt och härjade. Det är möjligt det var en missuppfattning. Men sen börjar andra personer använda dåligt språkbrukBo.Siltberg skrev:
Så då fick man sett svar tillbaka på de svaret jag fått från början som jag upplevde drygt och dåligt. Det är möjligt att det satte fel gon men enligt mig är det inom vad man kan förvänta sig i ett forum med olika åsikter
Redigerat:
Du har väl för länge sedan fått svar på dina funderingar och då kan det väl knappast spela någon roll om tråden glider iväg. Och bara för att man är trådskapare äger man ju inte att styra vem som gör inlägg och vad som inläggen innehåller. Och att många har "problem" med dig beror helt på hur dina tidiga inlägg var skrivna. Byt tonläge så kommer säkert dom allra flesta att inte ha nått "problem" med dig och dina inlägg.
Det är här det skiljer mellan mitt vanliga forum - flashback. Där hade en moderator aldrig låtit det spårat ut på detta sättet.E elmont skrev:Du har väl för länge sedan fått svar på dina funderingar och då kan det väl knappast spela någon roll om tråden glider iväg. Och bara för att man är trådskapare äger man ju inte att styra vem som gör inlägg och vad som inläggen innehåller. Och att många har "problem" med dig beror helt på hur dina tidiga inlägg var skrivna. Byt tonläge så kommer säkert dom allra flesta att inte ha nått "problem" med dig och dina inlägg.
Det är möjligt att jag har missuppfattat hur det fungerar här inne. Jag tycker det är skitdåligt det får spåra ur såhär
Rent Ut Sagt: Det var DU som spårade fel med din flashbackstil.B Bonafluff skrev:
Mina fem öre, och mitt sista inlägg i denna tråd.
Flashback är väl knappast nått under av seriositet och inläggen som florerar där är mycket ofta av mycket låg "kvalitet" och fyllda av mer eller mindre seriösa svar/inlägg.
Jag skulle gå så långt att jag påstår att både språk och kunskap här på Bygga hus är mångfalt överlägsna och då inte minst i eldelen av forumet där kunskapsnivån är mycket hög. Men tyvärr förekommer det även här personer som tycker att det är viktigare att "höras" än att komma med fakta. Som tur är brukar dom inte få stå oemotsagda under någon längre tid.
Jag skulle gå så långt att jag påstår att både språk och kunskap här på Bygga hus är mångfalt överlägsna och då inte minst i eldelen av forumet där kunskapsnivån är mycket hög. Men tyvärr förekommer det även här personer som tycker att det är viktigare att "höras" än att komma med fakta. Som tur är brukar dom inte få stå oemotsagda under någon längre tid.
Ja då konstaterar vi det en gång för alla nu. Nästa gång blir det att ta på silkeshandskarna och snöflingsäkra varenda inlägg.Fotografen skrev:
Så håller vi en städad miljö där man slipper påhopp och svordomar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 794 inlägg
För mig är ifrågasättande inte detsamma som misstro. Bara för SvK ofta gör ett jobb skall jag inte vara rädd att ifrågasätta vad de gör på min tomt. Det är därför jag har skapat denna tråden.Bo.Siltberg skrev:
Vi pratar om jordning och vad de kan tänkas göra härnäst. Elsäkerhet är en del av de hela.
Medlem
· Uppland
· 1 781 inlägg
En triplex kommer sänka ljudet från corona. Ju fler linor, desto mindre fräsande från corona.S Sillypanda skrev:Den aktuella ledningen har duplex fasledare 593 mm2, den nya kommer att ha triplex 910 mm2. Så det är enorm skillnad på överföringsförmåga. Normalt är max.temperaturen på ledarna satt till +60°C, dvs. 35°C omgivningstemperatur och resterande 25°C är strömmens uppvärmning av ledarna. Detta kan sedan omräknas till max. tillåten strömstyrka, dvs ampere. I och med att den nya byggs som dubbelledning på s.k. julgransstolpar kan man genom att lägga de 2 ledningarna i motfas drastiskt minska magnetfältet runt TS bostad. Om nu projektören fattar det. Alla är ju inte lika kunniga som jag. 😀😇
+60C är för övrigt ganska lågt. Det finns HTLS-linor godkända för över 200C.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 794 inlägg
Och för mig är det ung lika. Prova att fråga/be om förtydligande istället för att ifrågsätta. Jag tror du får bättre svar då.B Bonafluff skrev:
Jag vet inte vad du pratar om nu BO. Kan du hålla dig till ämnet så uppskattar jag det.Bo.Siltberg skrev:
Kan du läsa igenom detta och sedan försöka skriva bättre inlägg
§ 5.2 Håll dig till ämnet
Det är bättre att du startar en ny tråd än att du avviker från ämnet. Flera ämnen i samma tråd gör det svårt att hitta informationen man söker.
5.4.2 Ingen fråga är för dum att ställa. Alla har vi olika erfarenhet och utgångsläge. Har du inget sakligt svar, bara ignorera frågan och svara inte.
§ 5.9 Kvalitet, inte kvantitet
Driv diskussionen framåt och motivera dina åsikter. Har du inget konstruktivt att säga, säg inget. Att skriva bara för att få många poster leder ingen vart. Meningslösa inlägg gör det svårare att hitta det som är värdefullt och innebär att man slösar med andra människors tid
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 794 inlägg