Om man bor så nära kraftledningen, borde inte SVK lösa in huset och riva det?

H HenrikHuslöse skrev:
Om man bor så nära kraftledningen, borde inte SVK lösa in huset och riva det?
Nä det hoppas jag verkligen inte dom har tänkt. Jag ska ju bo här resten av livet och både garaget och ladugården är byggd långt före kraftledning 1958.

Den får gärna vara där bara den inre är farlig. Skönt inte få några grannar :norrifrån:

• Haha
Snikhol
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Rätt. Men även ditt svar går att fultolka om man vill.
Skulle kunna svara haveristiskt på följande påstående ”Stegspänningen finns inte där pga att det finns en kraftledning”
Men jag avstår och låter saken bero 😆
Kan du inte bistå oss med den tekniska sammanfattning blackarrow önskade?

Bättre sent än aldrig. Gärna lite utvikningar kring det Lars-Stefan nämnde med jämförelser mellan BH utlösningsvillkor och motsvarande i ett kraftnät. TS som är orolig av någon anledning och fått exempel på enskild trafo med förstärkt utförande isolationsmässigt är det alltid vettigt? Hur ska vi se på sam- och särjordning i fall som TS, för och nackdelar? Ladans plåttak som också nämnts är den effekten också lastberoende nu när det "körs skiten" ur ledningen?

Vi får fylla på och analysera vartefter så kommer man bort från analyser av inlägg tagna ur sitt sammanhang. Här kan alla delta och allt oförlåtande rättat av för oss beständiga och i enkla tekniska fall som här beständiga naturlagar.

Det kan vara ett intressant ämne men långt från BH normala lunk.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:

Bättre sent än aldrig. Gärna lite utvikningar kring det Lars-Stefan nämnde med jämförelser mellan BH utlösningsvillkor och motsvarande i ett kraftnät. TS som är orolig av någon anledning och fått exempel på enskild trafo med förstärkt utförande isolationsmässigt är det alltid vettigt? Hur ska vi se på sam- och särjordning i fall som TS, för och nackdelar? Ladans plåttak som också nämnts är den effekten också lastberoende nu när det "körs skiten" ur ledningen?

Vi får fylla på och analysera vartefter så kommer man bort från analyser av inlägg tagna ur sitt sammanhang. Här kan alla delta och allt oförlåtande rättat av för oss beständiga och i enkla tekniska fall som här beständiga naturlagar.

Vi får inte heller glömma de sillypanda skrev. Det är alltså inte bara att jag är orolig de kör skiten ut ur den som hänger här idag. Men SvK skall ta denna ur bruk och ha den nya ledningen på samma ställe klar 2026. Även om de kanske var ett felt antagande från början de skulle pumpa igenom mer el nu med den nya metoden för överföring av el som togs i bruk månadsskiftet oktober/nov.

Så kommer de ju definitivt pumpa igenom massor med mer el när den nya hänger på plats. Jag är ingen elektriker det stämmer. Men jag tror inte man hänger upp triplex 910 mm2 bara för de ska se snyggt ut.

"Den aktuella ledningen har duplex fasledare 593 mm2, den nya kommer att ha triplex 910 mm2. Så det är enorm skillnad på överföringsförmåga"

Två till bilder så man ser hur nära det är. Har ett hus till man inte ser på bilden.

Där sitter mitt fasadskåp. Sen går de min egna ström till ladugården, lilla garaget och mitt torp.

• Röd byggnad med snötäckt mark, två bilar parkerade intill. Skogsbeklädd bakgrund under klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd ladugård och garage i vinterlandskap, träd och kraftledning i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
S
GK100 GK100 skrev:

Bäst hjälp skulle TS få av en lista där potentiella risker stolpas - sedan begära att nätägaren besvarar dessa med om farhågan är befogad eller ej, och eventuella åtgärder som vidtagits eller bör vidtagas.
Här finns riktvärden att ta hänsyn till.
Det är nätägaren som ska bekosta sådana åtgärder, även om de måste utföras på TS anläggningar.

Här kan man läsa en hel del matnyttigt i ämnet.

https://energiforsk.se/media/33547/...i-ditektjordade-starkstro-msanla-ggningar.pdf

Särskilt från sidan 63 och framåt.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
S
GK100 GK100 skrev:

Gällande plåttaket - vet du/någon om det har jordpotential eller ej? Vill påstå att det är relevant - för om det är så påverkar i allra högsta grad strömstyrkan i luftledningarna förutsättningarna för induktion. Inte helt orimligt att någon vid tillfälle ställer en alu eller plåtstege mot plåttaket heller...

S Snikhol skrev:
Gällande plåttaket - vet du/någon om det har jordpotential eller ej? Vill påstå att det är relevant - för om det är så påverkar i allra högsta grad strömstyrkan i luftledningarna förutsättningarna för induktion. Inte helt orimligt att någon vid tillfälle ställer en alu eller plåtstege mot plåttaket heller...
Det är ett vanligt plåttak uppskattningsvis 300kvm stort.
5 stuprör ner
Sitter en solcellsanläggning på ena sidan
Delar av fasaden på ladan är i plåt. Ena gaveln och ena långsidan

Det byggdes för 12 år sen och ingen speciell jordning är gjord. Tidigare satt de eternitplattor här.

Jag ställer dit då och då både min järnstege och alu stege när jag rensar löv i hängrännan eller tvättar mitt tak

S
B Bonafluff skrev:
5 stuprör ner

Det byggdes för 12 år sen och ingen speciell jordning är gjord. Tidigare satt de eternitplattor här.

Jag ställer dit då och då både min järnstege och alu stege när jag rensar löv i hängrännan eller tvättar mitt tak
OK - kan varken säga bu eller bä om magnetfältet är så starkt att det kan ge induktion. Är avhängt strömstyrka både vid drift,och felström och hur mycket yta som går parallellt med ledningen samt avståndet mellan plåtdelarna till strömförande ledare. Definitivt något som bör klargöras och kräva svar från SVK om.

Kan man utesluta induktionsrisk, så kan det ändå finnas risk för s.k. influens som beror på det s.k. elektriska fältet.

Men den risken är oberoende av hur hårt ledningarna lastas. Det elektriska fältet sträcker sig längre än det magnetiska fältet. Det är spänningsnivån som avgör.

Symptomen på detta kan nästan liknas vid statisk elektricitet.

S
B Bonafluff skrev:
5 stuprör ner

Här har du även SVKs egen publikation vad gäller det som diskuteras i tråden. Den är ganska pedagogisk och kanske kan hjälpa dig i dialogen med dom.
https://www.svk.se/siteassets/aktor...e-i-eletriska-falt/elektriska_falt_lag_v2.pdf

B Bonafluff skrev:
5 stuprör ner

S Snikhol skrev:
Här har du även SVKs egen publikation vad gäller det som diskuteras i tråden. Den är ganska pedagogisk och kanske kan hjälpa dig i dialogen med dom.
[länk]
Ja var någon gubbe här idag från dom men hans uppgift var var bara ta foton för värdering. Så det var besvikelse.

Jag jobbar åt SVK ibland så kanske kan få tag i nån via den vägen

B Bonafluff skrev:
Vi får inte heller glömma de sillypanda skrev. Det är alltså inte bara att jag är orolig de kör skiten ut ur den som hänger här idag. Men SvK skall ta denna ur bruk och ha den nya ledningen på samma ställe klar 2026. Även om de kanske var ett felt antagande från början de skulle pumpa igenom mer el nu med den nya metoden för överföring av el som togs i bruk månadsskiftet oktober/nov.

Så kommer de ju definitivt pumpa igenom massor med mer el när den nya hänger på plats. Jag är ingen elektriker det stämmer. Men jag tror inte man hänger upp triplex 910 mm2 bara för de ska se snyggt ut.

"Den aktuella ledningen har duplex fasledare 593 mm2, den nya kommer att ha triplex 910 mm2. Så det är enorm skillnad på överföringsförmåga"
Ja men det berör inte så mycket din grundfråga. Vid uppdateringen kommer som sagt de nya förhållanden det innebär tas med i det jobbets planering.

S Snikhol skrev:
Bäst hjälp skulle TS få av en lista där potentiella risker stolpas - sedan begära att nätägaren besvarar dessa med om farhågan är befogad eller ej, och eventuella åtgärder som vidtagits eller bör vidtagas.
Här finns riktvärden att ta hänsyn till.
Det är nätägaren som ska bekosta sådana åtgärder, även om de måste utföras på TS anläggningar.

Här kan man läsa en hel del matnyttigt i ämnet.

[länk]

Särskilt från sidan 63 och framåt.
Allt nog och emedan nu var det mest dina tankar i frågan jag såg fram emot eller för all del någon annans också. Jag gillrar inga fällor utan är oftast intresserad av hur andra ser på och tänker i frågor jag har arbetat med på längden och tvären intill nästan leda numera.

Så jag dömer ingen även om resonemang och slutsatser kanske går snett.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ja men det berör inte så mycket din grundfråga. Vid uppdateringen kommer som sagt de nya förhållanden det innebär tas med i det jobbets planering.
Det skall bli intressant att se hur mycket högre den nya stolpen måste bli. Som man ser på bilden står den gamla rakt bakom ladan på en bergknalle kanske 7-8m högre än ladan.
(Kanske hamnade den avsiktligt där för det skulle vara maximalt avstånd från ledning till ladan?)

Hursomhelst ska den nya stolpen står 25-30m åt höger i bilden och de är också ett par meter lägre än bergsknallen som stolpen står på idag. Stolpen måste la också vara ett par meter högre för att kompensera för slacket som blir... Lägg därtill det ska vara kompakt Stolpe där ledningarna hänger ovanför andra.

Måste bli ett riktigt monster helvete de ska ha upp här eller?

Hur hög är en sån här gammal 400kv ledning
Vy av en grusväg med röda hus på sidorna, grönskande trädgårdar och en kraftledningsstolpe på en höjd i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
GK100
  • Laddar…
S
GK100 GK100 skrev:
Allt nog och emedan nu var det mest dina tankar i frågan jag såg fram emot eller för all del någon annans också. Jag gillrar inga fällor utan är oftast intresserad av hur andra ser på och tänker i frågor jag har arbetat med på längden och tvären intill nästan leda numera.

Så jag dömer ingen även om resonemang och slutsatser kanske går snett.
Det är väl i grunden ett bra förhållningssätt, och jag uppskattar personer likt dig som vill dela med sig av sina kunskaper.
Dock lite väl mycket humble-brag i just detta inlägg.

Jag har skrivit några egna åsikter i efterföljande inlägg till det du nu besvarade. Men också hänvisat till bra information i ämnet.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.