A
snaggletooth snaggletooth skrev:
Vad är det som inte stämmer?
Frågar du mig?

Jag tyckte det stod att huvudspännigen var 400v men jag ser att andra använt 120v. Då blir det inte rätt som jag tänkt. Då stämmer din uträkning

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Om jag inte är ute på en cykeltur (kursen i elenergiteknik var inte jätteintressant för mig).
Så är formeln I = P/(U√3) när man använder fasspänningen, använder man huvudspänningen är den 3 istället för √3 som gäller.

Och om man nu har en 400/120V trafo, är inte huvudspänningen då 120V? 🤔
Tvärtom använd 3 när du kör med fasspänning och som du skriver är det normalt huvudspänning som anges vid data för trefastrafos. Sen är det oftast enklare att som det kallas räkna per fas i olika fall likt TS även i huvudet.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Tvärtom använd 3 när du kör med fasspänning och som du skriver är det normalt huvudspänning som anges vid data för trefastrafos. Sen är det oftast enklare att som det kallas räkna per fas i olika fall likt TS även i huvudet.
Helt rätt, jag som vände på det när jag skrev.

Oavsett så var frågeställningen väldigt otydlig om vi pratade om fas eller huvudspänning.
Därav att man får olika svar.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Frågar du mig?

Jag tyckte det stod att huvudspännigen var 400v men jag ser att andra använt 120v. Då blir det inte rätt som jag tänkt. Då stämmer din uträkning
TS angav ju 120 V eller rättare 3 x 120 V i början så använd det så stämmer det. Och om du använder tumregeln du avrundade kan du proportionera om svaret med 400 / 120 det går lika bra och ligger vettigt till för huvudräkning också.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Helt rätt, jag som vände på det när jag skrev.

Oavsett så var frågeställningen väldigt otydlig om vi pratade om fas eller huvudspänning.
Därav att man får olika svar.
Ja den var på flera sätt rätt oklar och man fick lite tekniskt välvilligt tolka det åt ett håll som verkar rimligt.

Jag kunde inte släppa detta utan ser detta som en räkneövning och repetition för egen del. 😅

Utgår från elementen, 22kW och 0,07Ohm styck, backräknar för att få reda på vid vilken spänning maxeffekten ges:
U = R*I + P = U*I ger U = sqrt(P*R) = ~39V
Vid 39V går en ström på ~560A genom motståndet.

Har vi trefas med en huvudspänning på 120VAC kan vi seriekoppla tre av dessa motstånd mellan två faser och då få ~120VAC och 560A.

Och efter mycket huvudbry har jag nu lyckats hitta var jag tänkt fel. i en D-koppling så kommer strömmen från båda "benen" summeras.

Maximal ström ges när fasen är på sin topp (Uf = 120/sqrt(3)) och då får man en spänning över varje resistivt element på 1,5*Uf = ~104V. Genom två resistiva slingor fås då 2*U/R = 2*104/0,21 = ~990A

Jag anar att 70mOhm är en lite väl höftad siffra på elementen, men som ingentinggör skulle jag påstå att det är där man vill utgå från och inte effekttåligheten på elementet ;)

Jag kunde inte släppa detta utan ser detta som en räkneövning och repetition för egen del. 😅

Utgår från elementen, 22kW och 0,07Ohm styck, backräknar för att få reda på vid vilken spänning maxeffekten ges:
U = R*I + P = U*I ger U = sqrt(P*R) = ~39V
Vid 39V går en ström på ~560A genom motståndet.

Har vi trefas med en huvudspänning på 120VAC kan vi seriekoppla tre av dessa motstånd mellan två faser och då få ~120VAC och 560A.

Och efter mycket huvudbry har jag nu lyckats hitta var jag tänkt fel. i en D-koppling så kommer strömmen från båda "benen" summeras.

Maximal ström ges när fasen är på sin topp (Uf = 120/sqrt(3)) och då får man en spänning över varje resistivt element på 1,5*Uf = ~104V. Genom två resistiva slingor fås då 2*U/R = 2*104/0,21 = ~990A

Jag anar att 70mOhm är en lite väl höftad siffra på elementen, men som ingentinggör skulle jag påstå att det är där man vill utgå från och inte effekttåligheten på elementet ;)
"Och efter mycket huvudbry har jag nu lyckats hitta var jag tänkt fel. i en D-koppling så kommer strömmen från båda "benen" summeras."

Såja, nu satt den😉

Resistansen är väldigt exakt, det finns till och med en decimal till.
I detta fall är elementens yteffekt det som styr och begränsar applikationen vi vill inte ha det för varmt max 1770 grader Celsius 🔥🔥🔥

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.