3 086 läst · 36 svar
3k läst
36 svar
Ström i en deltakoppling
Allvetare
· Västra götaland
· 9 662 inlägg
Bastu?
Det är inte officiellt, det är som några av er förhoppningsvis förstår inte avsett för hemmabruk, men det är något av stor betydelse i framtiden, det är sånt jag jobbar med ibland helt enkelt.😉
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Ja, men eftersom frågeställningen är rätt otydlig undrar jag vad du vill uppnå, stämmer det att varje element är på 22kW och 70mOhm?TorpAnders skrev:
Du vill koppla in dem utan att de brinner upp och få så stor effekt som möjligt?
Aja 120VAC i tre seriekopplade element ger 120V/210mR = ca 550A vilket ger 40V*550A per element = 22kW.
Vilken ström är det du efterfrågar? I en d-koppling har du ju en huvudström och två grenströmmar Uh=If×√3TorpAnders skrev:
Inte ett elproblem direkt men ändå..
Inser att jag börjar bli gammal, förr när jag jobbade som konstruktör räknade jag på effekter och strömmar som rinnande vatten och hade hyfsat bra koll i skallen och tog det i vissa fall tillräckligt bra med huvudräkning, men det går utför med gubben,,
Fick en fråga i ett aktuellt fall i morse men jag blev tvungen att ta fram ett block och penna innan jag landade rätt,😬
Kanske någon mer 60 + som känner igen sig🤔
Så bara för att, här kommer den, tar ni den utan dosa och hur nära kommer ni?
U = 3 x 120 VAC
Lasten består av nio element var och ett enligt nedan.
Resistans 0,070 ohm
Effekt 22004 Watt
Är det den totala strömmen i faserna som diskuteras? Jag känner i alla fall att jag inte förstår frågan riktigt.
Jag håller med, det är lite oklart för en oinvigd, jag var som sagt trött och lite ur form i morse.. det var huvudströmmen på trafons sekundärsida som efterfrågades som underlag för kabeldimensionering (eller snarare förutsättningarna för att fysiskt få dessa kablar på plats.)
Ingen raketforskning med andra ord.
Ingen raketforskning med andra ord.
En hel dag och ännu ingen som satt det korrekta svaret på pränt, hur ska man tolka det förutom att frågeställningen var grumlig 🤔
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 221 inlägg
~14000 * ~1.5 / 230 / 3
I=P/(U√3)
Jag får det till 953 A.
(Jag låtsas som om jag inte såg att det skulle räknas i huvudet men så är jag ju inte 60+ än😋)
Jag får det till 953 A.
(Jag låtsas som om jag inte såg att det skulle räknas i huvudet men så är jag ju inte 60+ än😋)
Grattis!snaggletooth skrev:
Men du har fuskat och är för ung så du ligger risigt till, men visst du har rätt och er generation lärde väl sig knappast huvudräkning i skolan😆
Nja, jag hade nog löst det hyfsat nära utan räknare också men fredagskvällar är inte lika med huvudräkningskvällar 🍺
Jag tänkte samma trefasiga formel som snaggletooth.
198000/692 om huvudspännigen är 400v.
Alltså 200000/700 avrundat för lättare räkning i huvudet. Lite under 300 ampere total ström.
Men om huvudspännigen är 120 v så stämmer det inte.
198000/692 om huvudspännigen är 400v.
Alltså 200000/700 avrundat för lättare räkning i huvudet. Lite under 300 ampere total ström.
Men om huvudspännigen är 120 v så stämmer det inte.
Vad är det som inte stämmer?
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Om jag inte är ute på en cykeltur (kursen i elenergiteknik var inte jätteintressant för mig).
Så är formeln I = P/(U√3) när man använder fasspänningen, använder man huvudspänningen är den 3 istället för √3 som gäller.
Och om man nu har en 400/120V trafo, är inte huvudspänningen då 120V? 🤔
Så är formeln I = P/(U√3) när man använder fasspänningen, använder man huvudspänningen är den 3 istället för √3 som gäller.
Och om man nu har en 400/120V trafo, är inte huvudspänningen då 120V? 🤔