K krippe91 skrev:
Nu har en man från VA Syd varit här. Han sa också att vi ska dokumentera allt väl för hans tidiga analys är att detta är på VA Syd och att vi bör kunna få ersättning från dem/kommunen.

Nu går de igenom systemet i området. Lite oklart vad de gör men han skulle ringa mig när de har kommit längre.
Hoppas allt löser sig smidigt å bra nu mot kommunen å de tar på sig detta
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo tog mig tid ock kollade IF's skrivning om översvämning och den är "snårig"...
Så den stora frågan är hur vattnet rann in ikällaren?

E. Översvämning
FÖRSÄKRINGEN
GÄLLER FÖR
skada av
– vatten som till följd av skyfall, snö
smältning, stigande sjö eller vatten
drag strömmar från markytan direkt
in i byggnad genom dörrpost, ventil
eller liknande (alltså inte genom grund
eller liknande) eller inomhus tränger
upp ur mynningen på avloppsled
ningen eller anordning ansluten till
den (t.ex. handfat). Skyfall = regn med
minst 1 mm/min eller 50 mm/dygn
– jordskalv (minst 4 på Richterskalan),
jordskred, jordras, bergras, lavin eller
vulkanutbrott. Skada genom sättning
i marken av annan anledning ersätts
inte.
skada till följd av
– genombrott av vattendamm. Ersätts
med högst 70 000 kr.
Ytliga skador/skönhetsfel som inte
påverkar egendomens funktion ersätts
inte

[länk]
Otroligt. Tack för hjälpen. Vattnet tränger upp genom sprickor i golv och in genom väggar. Det kommer inte genom källarfönster, dörr eller golvbrunn.

Nu har jag pratat med VA Syd och de är klara med sitt arbete. De hittade brunnen som ska leda bort detta vatten men problemet är att den brunnen och brunnar i området leder ut till en å där vattnet just nu är högre än brunnen. Så effekten blir istället att vattnet trycker från ån in i vår tomt via den brunnen på kommunens mark. Han sa att vi måste fortsätta pumpa men att det egentligen inte gör någon skillnad då vi pumpar vatten från ån och att det kommer fortsätta tills vattennivån har sjunkit..

Han sa att vi måste ringa kommunens jour direkt imorgon bitti. Han har dokumenterat och antecknat allt detta i sitt system. Jag kommer begära ut det på tisdag.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Tänker så här då om det är tryck från ån , om man bygger en barriär av sandsäckar sand eller sådant som brukas vid höga vattenflöden å pumpar ut från tomten , borde inte de funka ?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
K krippe91 skrev:
Otroligt. Tack för hjälpen. Vattnet tränger upp genom sprickor i golv och in genom väggar. Det kommer inte genom källarfönster, dörr eller golvbrunn.

Nu har jag pratat med VA Syd och de är klara med sitt arbete. De hittade brunnen som ska leda bort detta vatten men problemet är att den brunnen och brunnar i området leder ut till en å där vattnet just nu är högre än brunnen. Så effekten blir istället att vattnet trycker från ån in i vår tomt via den brunnen på kommunens mark. Han sa att vi måste fortsätta pumpa men att det egentligen inte gör någon skillnad då vi pumpar vatten från ån och att det kommer fortsätta tills vattennivån har sjunkit..

Han sa att vi måste ringa kommunens jour direkt imorgon bitti. Han har dokumenterat och antecknat allt detta i sitt system. Jag kommer begära ut det på tisdag.
Avloppet borde nog pluggas tillfälligt med ballong.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Avloppet borde nog pluggas tillfälligt med ballong.
Ja. VA Syd sa att det måste sättas in en backventil, men det kanske är samma effekt?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag måste säga att det är imponerande vilket engagemang du har fått från VAsyd såhär en fredagskväll. Självklart är det deras skyldighet men det innebär inte att den uppfylls. Tråkigt läge för dig men nu är ju bollen i rullning och jag hoppas att du går skadefri ur det hela.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
K krippe91 skrev:
Otroligt. Tack för hjälpen. Vattnet tränger upp genom sprickor i golv och in genom väggar. Det kommer inte genom källarfönster, dörr eller golvbrunn.

Nu har jag pratat med VA Syd och de är klara med sitt arbete. De hittade brunnen som ska leda bort detta vatten men problemet är att den brunnen och brunnar i området leder ut till en å där vattnet just nu är högre än brunnen. Så effekten blir istället att vattnet trycker från ån in i vår tomt via den brunnen på kommunens mark. Han sa att vi måste fortsätta pumpa men att det egentligen inte gör någon skillnad då vi pumpar vatten från ån och att det kommer fortsätta tills vattennivån har sjunkit..

Han sa att vi måste ringa kommunens jour direkt imorgon bitti. Han har dokumenterat och antecknat allt detta i sitt system. Jag kommer begära ut det på tisdag.
Jo frågan är varför vattennivån är så hög i ån? Nederbörd/snösmältning? Har något ändrats i åns upptagningsområde? Dammluckor som öppnats? Har det hänt förut?

Sen kan man även se i detalplanen för området hur man resonerat kring den här ån historiskt.
Sök efter översvämning i texten.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...der/planlaggning/detaljplan/planbestammelser/
 
Vattennivån i ån samt dagvattensystemets planering ligger utanför vad TS kan styra eller påverka. Att tillse planering och underhåll av detta system ligger helt och hållet på kommunens bord, de ska ersätta de skador bristerna har gett upphov till i detta fall.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Tack för att du håller oss informerade!
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vattennivån i ån samt dagvattensystemets planering ligger utanför vad TS kan styra eller påverka. Att tillse planering och underhåll av detta system ligger helt och hållet på kommunens bord, de ska ersätta de skador bristerna har gett upphov till i detta fall.
Det är enbart ett resonemang så att TS kan ställa rätt frågor till sin kommun.
Ån bör vara med i befintlig detaljplan för området.
Jag är ganska säker på att kommunen kan försöka komma ur det här och då måste man ifrågasätta med faktabaserade argument.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Dags att bygga en barriär av sandsäckar på något sätt som begränsar vattnet in i hus/fastighet?
 
P paralun skrev:
Jo frågan är varför vattennivån är så hög i ån? Nederbörd/snösmältning? Har något ändrats i åns upptagningsområde? Dammluckor som öppnats? Har det hänt förut?

Sen kan man även se i detalplanen för området hur man resonerat kring den här ån historiskt.
Sök efter översvämning i texten.
[länk]
Sedan stormen Pia ökade vattennivån rejält och den har inte sjunkit ner sedan dess.
G-83 G-83 skrev:
Jag måste säga att det är imponerande vilket engagemang du har fått från VAsyd såhär en fredagskväll. Självklart är det deras skyldighet men det innebär inte att den uppfylls. Tråkigt läge för dig men nu är ju bollen i rullning och jag hoppas att du går skadefri ur det hela.
Verkligen! Det hjälpte att säga att hela kvarteret höll på att bli översvämmat och att huset stod i 30 cm vatten.. 😉
J jenslun skrev:
Dags att bygga en barriär av sandsäckar på något sätt som begränsar vattnet in i hus/fastighet?
Det är tyvärr omöjligt. Ytan är full med buskar och staket så det skulle inte gå att få det tätt. Dessutom trycker det inte upp i huset via markytan. Vattnet rör sig i den mättade jorden.
 
  • Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
Läste lite om vattentjänstlagen.

Där står det:

För att 45–49 §§ vattentjänstlagen ska vara tillämpliga krävs att skadan uppkommit i ett VA-förhållande inom verksamhetsområdet mellan huvudmannen och fastighetsägaren (eller annan part i VA-förhållandet). Detta innebär att vattentjänstlagens skadeståndsbestämmelser
inte är tillämpliga på:
- skador på grund av att vatten i samband med kraftig nederbörd eller snösmältning ytledes strömmar in i källare via källarfönster, källartrapp, garagenedfart, gluggar eller luckor eller om vatten av sådana orsaker tränge genom marken och vidare in genom grundmurar (väggar) och golv eller då regnvatten strömmar in på en närliggande fastighet till följd av att dagvatten- eller rännstensbrunnar i gatan
utanför fastigheten varit igensatta och inte förmått avleda vattnet (Avgöranden i VA-mål del 3 29:4, BVa 62/82).
Citatet hämtat från https://www.svensktvatten.se/va-che...tjanster-regler-fragor-och-praxis/skadestand/.

Jag tolkar dock vårt ärende som att det inte rör siig om en igensatt brunn, och därför borde inte det prejudikatet gälla vårt ärende. Blir spännande att se.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K krippe91 skrev:
Läste lite om vattentjänstlagen.

Där står det:


Citatet hämtat från [länk].

Jag tolkar dock vårt ärende som att det inte rör siig om en igensatt brunn, och därför borde inte det prejudikatet gälla vårt ärende. Blir spännande att se.
Jag uppfattar det också så. Kommunen kommer troligen att neka ansvar eftersom det inte handlar om bristande underhåll av VA-anläggningen utan om ovanligt högt vattenstånd i ån. Ån är inte en del av VA-anläggningen utan en recipient.
 
  • Gilla
Jörgen63 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.