Det är intressant att vattnet trycks in så pass fort. Kan det vara inkommande vatten som läcker? När marken är mättad så trycks vattnet in i källaren
 
  • Gilla
Fransjager
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har det kommit 300 mm nederbörd i Malmö sista tiden?
Det vet man aldrig! Just temperaturväxlingar kring nollan kan dock få vanligtvis dränerande mark att bli helt tät, och det kan få följdverkningar.
 
Men som TS säger, det kommer in genom golv och väggar och inte baklänges upp i golvbrunn ( som är för avlopp ). kan vara så illa att dränering och dagvatten går till samma brunn/ledning som ut för dagvatten, det vet vi inget om, men det är liksom fel väg. Om nu det är ett stopp/trång passage för ut till kommunalt dagvatten på fastigheten så blir det överfullt i marken, med läcka in i källaren.
 
Claes Sörmland
K krippe91 skrev:
Vill tillägga att detta är en relativt vanlig villatomt i utkanten av Malmö. Det känns märkligt att behöva gräva upp och dränera en vanlig villatomt.
Ligger den lågt så behövs det. Normalt har det ju gjorts i samband med att tomten bebyggs. Sen sätter de gamla rören och täckdikena igen med åren.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är intressant att vattnet trycks in så pass fort. Kan det vara inkommande vatten som läcker? När marken är mättad så trycks vattnet in i källaren
Jag tror inte det är något fel på vatten in till fastigheten. Problemen är väldigt hårt kopplade till mycket nederbörd. Regnar det inte på någon dag ser vi att vattnet i källaren sjunker. Nu när det har regnat mycket idag och de senaste dagarna ser vi hur vattnet trycks in i källaren. Jag vet inte hur tydligt klippet nedan är men här går det att se hur vattnet flödar fritt in från springan där golv och vägg möts. Detta är dessutom inte en yttervägg utan detta är den bärande väggen i mitten av källaren. Filmen är tagen direkt efter att jag hade tömt på vatten tidigare idag.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Om man tänker på att även i Malmö kan ha blivit tjäle då rinner eventuellt vatten undan lika bra.
Det är inte tjäle nu och det har inte regnat några otroliga mängder här. Det har inte heller varit någon snö på tre veckor.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
K krippe91 skrev:
Gick ut och kikade i andra brunnar i området samt öppnade locken på våra avlopp ut mot kommunens system och det står inget vatten i dem. Jag tolkar inte dem som översvämmade.
Då är översvämning av det kommunala dagvattenavloppet uteslutet. Er tomt kanske ligger naturligt lågt helt enkelt så att vatten rinner dit från omgivande mark. Nu på vintern när marken är vattenmättad så tar den inte emot något vatten att tala om vid regn. Då rör sig allt vatten som dagvatten sakta men säkert till närmsta lågpunkt. Det verkar vara er tomt.

Jag har en större tomt och har samma situation i ena hörnet av min rätt tomt. Det är en naturlig lågpunkt så under vintern får jag översvämning med någon dm vatten där. Lyckligtvis har jag inga byggnader där. Under sommaren är detta aldrig ett problem.
 
  • Gilla
Pärarvid och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då är översvämning av det kommunala dagvattenavloppet uteslutet. Er tomt kanske ligger naturligt lågt helt enkelt så att vatten rinner dit från omgivande mark. Nu på vintern när marken är vattenmättad så tar den inte emot något vatten att tala om vid regn. Då rör sig allt vatten som dagvatten sakta men säkert till närmsta lågpunkt. Det verkar vara er tomt.

Jag har en större tomt och har samma situation i ena hörnet av min rätt tomt. Det är en naturlig lågpunkt så under vintern får jag översvämning med någon dm vatten där. Lyckligtvis har jag inga byggnader där. Under sommaren är detta aldrig ett problem.
Så kan det säkert vara.

Nu är OCAB på väg hit för att pumpa bort sjön. Det känns som ett bra första steg. Jag tömmer själv källaren.

Kommer försöka bolla vidare kostnaderna till kommunen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K krippe91 skrev:
Så kan det säkert vara.

Nu är OCAB på väg hit för att pumpa bort sjön. Det känns som ett bra första steg. Jag tömmer själv källaren.

Kommer försöka bolla vidare kostnaderna till kommunen.
Fick du kontakt med Ocab via försäkringsbolaget?
Ocab har sedan kraftfulla avfuktare för källaren.

Hursomhelst skippa alla funderingar på "varför" och se till att få bort vattnet och påbörja avfuktning.
 
P paralun skrev:
Fick du kontakt med Ocab via försäkringsbolaget?
Ocab har sedan kraftfulla avfuktare för källaren.

Hursomhelst skippa alla funderingar på "varför" och se till att få bort vattnet och påbörja avfuktning.
Nej, mitt försäkringsbolag ville inte hjälpa mig. Ringde räddningstjänsten men de pumpar inte översvämningar utomhus. De tipsade mig om OCAB.
 
Nästa bra fråga då, hittar dom någon stans att pumpa vattnet till och är det ett dike där så måste även det tömmas. Men det folket vet vad dom gör, så lita på dom.
 
Otroligt dåligt att försäkringskassan bolaget inte ville gå in och hjälpa , vad har ni för försäkring på huset då , fråga direkt ovan vad de tar per kostnad för pump å sådant , är inte de billigaste företaget att ha att göra med, låter som att ni åker på en riktigt dränering med nya rör å,allt när tjälen har gått ur backen iaf,

kolla vad cramo , renta , hurmaskiner, tar för pump å 50m slang per dygn
 
K krippe91 skrev:
Nej, mitt försäkringsbolag ville inte hjälpa mig. Ringde räddningstjänsten men de pumpar inte översvämningar utomhus. De tipsade mig om OCAB.
Bra jobbat!

Utmaningen nu är att timtaxan nog är hög för OCAB sen är det märkligt med svaret från försäkringsbolaget?
Hursomhelst så måste vattnet bort från källaren plus att man startar en avfuktning.
Be OCAB ta en koll i källaren och be om deras råd.

Sen efter nyår så får du reda ut med kommunen och "varför"?
 
  • Gilla
LarLid
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jonaserik skrev:
Nästa bra fråga då, hittar dom någon stans att pumpa vattnet till och är det ett dike där så måste även det tömmas. Men det folket vet vad dom gör, så lita på dom.
Det finns ju ett kommunalt dagvattenavlopp så bara att pumpa dit.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Egentligen räcker det om Claes Sörmland svarar på dina frågor i tråden.

Andra kan komma med direkta felaktigheter även om det naturligtvis inte gäller alla.

Jag har själv haft liknande problem, om än inte lika omfattande, i ett tidigare hus. Då var det fel (stopp) i kommunens anläggning och de tog ansvaret och löste situationen.

Ansvarsfrågan är ganska enkel. Om felet har uppstått i kommunens anläggning för dagvatten är de ansvariga och även betalningsskyldiga. Om felet är inom er tomtgräns eller beror på att ni har en lägre placerad tomt än gränsande bebyggelse och dräneringen på er tomt inte är tillfredställande äger ni problemet och ansvaret.
 
  • Gilla
minitoy och 1 till
  • Laddar…
Förhoppningsvis går det relativt fort att bli av med vattnet. Källaren kommer behöva ha ett par avfuktare. Hyr dessa själv. finns många ställen som hyr ut avfuktare
Jag fick en tanke testa och gräv utanför huset där det kommer in mest vatten för att känna hur blött det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.