S StefanMJ skrev:
Var står det att man inte får pumpa dräneringsvatten från huset till avloppssystemet? Jag kan inte hitta någon sådan info hos VA Syd. Tvärtom - där finns en teckning med en dräneringspump som ser ut att pumpa vattnet till avloppsledningen.
Det är oerhört få kommuner som fortfarande tillåter det, vattnet ska till det separata dagvattensystemet. Detta för att inte överlasta reningsverket.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är oerhört få kommuner som fortfarande tillåter det, vattnet ska till det separata dagvattensystemet. Detta för att inte överlasta reningsverket.
Redan 1988 när vårt hus kopplades på det kommunala spillvattnet så stod det uttryckligen att dag och dränvatten inte fick ledas i spillvattnet (avloppet).
Tyvärr har kommunen inte kompletterat med dagvatten.
Men, det verkar som att exempelvis VASyd kan tillåta det.

Här har det märkts att de senaste dagarnas töväder har höjt grundvattennivån.
Från att nästan stanna upp helt hos oss så börjar det öka på lite igen.
Får se vad veckans kommande regn innebär 😖

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K krippe91 skrev:
Dags för en uppdatering.

Sedan köldknäppen har det varit lugnt med vattnet. I trädgården är det fruset och inget tränger in i källaren.

Igår, i full snöstorm, valde kommunens entreprenörer äntligen att dyka upp för att frigöra och inspektera brunnen. Efter lokaliserande, röjning och grävning lyckades de få fram ett stort fint brunnslock som vi aldrig har sett under de tre år vi har bott här. Det har varit dolt under ett tjockt björnbärssnår, löv och även jord. De spolade rent och pumpade ut stående vatten.

[bild]

Nu hoppas jag på att detta löser problemen och att vattnet kan rinna av bra när snön töar. I helgen ska jag skriva klart på skadeanmälan till kommunen. Återigen stort tack för all hjälp här i tråden. Hade aldrig kunnat förvänta mig att få så mycket hjälp och engagemang!
Hur ser det ut nu? När det har börjat att ösa ner igen.

Läget är ju extremt här.
Ringsjön har väl iofs lugnat ner sig lite.
Men hörbyån och Kävlingeån svämmar över.

Här har det börjat bli blötare igen, men inte som när det var som värst.

F FMagnus skrev:
Hur ser det ut nu? När det har börjat att ösa ner igen.
13th Marine 13th Marine skrev:
Läget är ju extremt här.
Ringsjön har väl iofs lugnat ner sig lite.
Men hörbyån och Kävlingeån svämmar över.

Här har det börjat bli blötare igen, men inte som när det var som värst.
Läget är extremt här med. Det talas om det högsta vattenståndet på minst 50 år.

Brunnen mellan oss och kommunens väg frigjordes men tyvärr har problemen förvärrats. Det som är bra är att det nu har varit uppenbart att vatten trycks upp i vår fastighet från kommunens brunn. Nu har vi närmare 40 cm högt vatten på tomten igen. Tyvärr är det smutsigare vatten nu. Se bilder nedan.

Kommunen har tyvärr sagt att det inte finns något att göra. De testade att pumpa men det kommer bara nytt vatten från ledningarna under brunnen. Jag har bett dem att testa att ballonga brunnen och pumpa bort vattnet men har inte fått något gensvar på det.

En översvämmad trädgård med upphöjda planteringsbäddar, bar träd, staket, och grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översvämmad trädgård, vatten speglar träd och himmel, brunt trästaket, bar grenverk, grönt gräs, löv på marken.
Skapa konto

• Ledsen
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
K krippe91 skrev:
Läget är extremt här med. Det talas om det högsta vattenståndet på minst 50 år.

Brunnen mellan oss och kommunens väg frigjordes men tyvärr har problemen förvärrats. Det som är bra är att det nu har varit uppenbart att vatten trycks upp i vår fastighet från kommunens brunn. Nu har vi närmare 40 cm högt vatten på tomten igen. Tyvärr är det smutsigare vatten nu. Se bilder nedan.

Kommunen har tyvärr sagt att det inte finns något att göra. De testade att pumpa men det kommer bara nytt vatten från ledningarna under brunnen. Jag har bett dem att testa att ballonga brunnen och pumpa bort vattnet men har inte fått något gensvar på det.

[bild][bild]
Tråkigt.
Men det låter som ni ändå sluppit skador än så länge? 🤔

13th Marine 13th Marine skrev:
Tråkigt.
Men det låter som ni ändå sluppit skador än så länge? 🤔
Svårt att säga, det tränger in vatten i källaren igen. Får ta hit en besiktningsman som granskar det när allt är över.

I trädgården har jorden från odlingslådorna flutit ut i singeln och lite sådana småjobbiga saker, men det går ju att åtgärda över en helg.

Vi på andra sidan området åkte skridskor förra helgen.

• Barn leker på frusen damm, en ligger ner på isen, träd omkring, kallt ute.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
K krippe91 skrev:
Svårt att säga, det tränger in vatten i källaren igen. Får ta hit en besiktningsman som granskar det när allt är över.

I trädgården har jorden från odlingslådorna flutit ut i singeln och lite sådana småjobbiga saker, men det går ju att åtgärda över en helg.
Jag blandade ihop er med en annan tråd med mindre mängd vatten i källaren.

Hoppas ni sluppit undan förstörda saker i källaren 😓

• Gilla
krippe91
  • Laddar…
Hur gick det med den här saken, fick du någon ordning på kommunen @krippe91 ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.