U Utsliten och utdömd skrev:
Nu pratar du ju inte ens dagvatten från en bostadsfastighet längre.

Sen tror du helt ärligt att reningsverken renar metallpartiklar, asfaltsrester mm? Till viss del kväve och fosfor men i stort sett resten föroreningarna från ett vägnät arbetas ju inte med att få bort i reningsverket, med lite tur kanske en viss del sedimenteras.
Tror du får tänka ett varv extra om du tycker det är en bra idé. Eller starta en lobbyverksamhet för att bygga om alla reningsverk, samla in allt vatten, rena och sedan släppa ut det.
I Malmö går större delen av regnvattnet från vägarna till Sjölundaverket - där det renas från dom flesta föroreningarna. Och för övrigt pågår nu stora ombyggnader i Malmös avloppsnät för att kunna hantera vatten från skyfall - för rening!
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
R
S StefanMJ skrev:
Jamen den där länken handlar om regnvatten på tomtmark och takavvattning, och det är något annat. Jag har pratat om hur man hanterar dräneringsvatten från husgrund. Och om hur man hanterar vatten från vägarna - och där är det totalt ansvarslöst att släppa det vidare orenat! Innehåller massor av föroreningar - plaster, tungmetaller, cigarettfimpar m.m.!
Dränerings vatten ifrån hus och dagvatten ligger under LOD…
Men vägar är något helt annat som inte privatpersoner kan ta hand om..
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Men vägar är något helt annat som inte privatpersoner kan ta hand om..
Jodå, många vägar och gator har privatpersoner helt hand om. Du vet samfällighetsföreningar som förvaltar vägar och gator ("vägföreningar"). Mycket vanlig lösning ute i landet. Jag är själv lycklig delägare av 1/70-del av ett lokalgatunät i en liten håla i Sörmland.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jodå, många vägar och gator har privatpersoner helt hand om. Du vet samfällighetsföreningar som förvaltar vägar och gator ("vägföreningar"). Mycket vanlig lösning ute i landet. Jag är själv lycklig delägare av 1/70-del av ett lokalgatunät i en liten håla i Sörmland.
Men den stora förpestande parten är inte dessa du beskriver..
 
S StefanMJ skrev:
Fortfarande inte svar på min fråga - var står det?
Sorry, jag läste "varför får man inte".

Det beror som sagt på var man bor,
där jag bor så får man inte, både grannen och en släkting har behövt bygga om sina avloppsanläggningar efter de blivit påkomna med att skicka ut dränvatten i avloppet.

Hittar dock inget konkret på kommunens hemsida, men har inte letat så bra.
 
U
S StefanMJ skrev:
I Malmö går större delen av regnvattnet från vägarna till Sjölundaverket - där det renas från dom flesta föroreningarna. Och för övrigt pågår nu stora ombyggnader i Malmös avloppsnät för att kunna hantera vatten från skyfall - för rening!
Konstigt för det går varken hitta på Malmö stads hemsida eller VA-syd.
Däremot så finns det generella rekommendationer från VA-syd att lokalt ta hand om dagvatten och att boende i Lund och Malmö kan få ekonomisk ersättning ifall de kopplar bort fastigheten från dagvattennätet.
https://www.vasyd.se/Artiklar/Dagvatten

Och ingenstans i Dagvattenstrategin för Malmö går det hitta att de rekommenderar att leda dagvatten till dagvattennätet eller spillvatten för att renas i reningsverk. I nya detaljplaner rekommenderas följande
Tabell över dagvattenklassificering baserad på markanvändning och reningsbehov i urbana områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De flesta reningsmetoderna där är lokalt omhändertagande och filtrering eller rening genom mark. Även för högt trafikerade vägar.
https://www.vasyd.se/-/media/Dokument_ny_webb/Dagvatten/Dagvatten--och-översvämningsplaner/Dagvattenstrategi_Malmo.pdf
 
K krippe91 skrev:
Tillbaka till topic nu. 😉

Har fått svar från kommunen via mejl. Att installera en backventil var inte ett alternativ. Jag skrev och frågade varför och det ska bli spännande att se vad de svarar. Jag litar på deras omdöme.

De ska undersöka andra lösningar och har kopplat in en entreprenör i ärendet.

Kylknäppen i Skåne har gjort att det knappt tränger in något vatten i källaren längre. Det har blivit is på översvämningen i trädgården och jag vågar inte låta pumpen gå just nu, men min uppfattning är att översvämningen inte ökar just nu.

Jag fick en skadeståndsblankett av kommunen. De ber mig lista skadorna men det är ju lite klurigt för mig som lekman när det har varit en långvarig översvämning i en källare. Tycker ni att jag ska lista det i grova drag (missfärgningar, mögelpåväxt, översvämning, saltutfällningar, förstört odlingsland) eller ska jag ta in besiktningsman till att hjälpa mig?

De ber mig även ange belopp som jag vill ha ersättning för. Svårt i det här skedet. 🤔
Lyx! Här fortsätter rinna in som innan, har försökt isolera min slang så gott jag kan 😓
 
  • Ledsen
krippe91
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jag är mest brydd på vilka grunder försäkringsbolaget nekade hjälp vid en akut skada.
Hela huset riskerar ju att bli förstört och akut skadesanering måste ju göras och det ingår oftast i en villaförsäkring. Sen är det en annan femma med ersättning för det som blir förstört.
Kan man inte då säga att fastighetsägaren (inom rimliga gränser) behöver försöka bli av med vattnet på tomten, och att det först därefter blir en försäkringsskada?
 
oshu oshu skrev:
Kan man inte då säga att fastighetsägaren (inom rimliga gränser) behöver försöka bli av med vattnet på tomten, och att det först därefter blir en försäkringsskada?
Jo men i det här fallet slåss man ju mot "moder jord" och behöver hjälp. Åka på Biltema och köpa en pump hjälper inte.

Sen blir det intressant hur försäkringsbolagen nu resonerar i Skåne med ett antal skador i översvämmade områden. Min erfarenhet är att man hjälp till i det akuta skedet eftersom annars riskeras ju ett helt hus om man inte gör något.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Ja det är klart att 5.000 kr i månaden är mycket pengar.
Frågeställningen var inte vad ni betalar idag för ert vatten och avlopp utan hur mycket dessa bekvämligheter är värda för Er.

Att inte ha vare sig vatten eller avlopp i huset.
Hur stor eller liten är Er betalningsvilja för att få både avlopp och friskt vatten i huset?
Det valet hoppas jag isf få göra innan köp av hus!
Så jag kan välja ett billigare hus.. alla hus är inte värda +5000 kr/månaden :)

Men vi sitter ju själva där på pottkanten o dinglar.. vår brunn kan sina (grannarnas har - vi är de enda som inte är anslutna till kommunalt vatten) och vatten vill man ju som sagt ha tillgång till!

…och det kostar att ansluta sig till kommunalt 😳 (då blir man tvungen att både bet för förbrukningen samt anslutningen).. då drar det iväg några tusenlappar till i månaden!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
Kan man inte då säga att fastighetsägaren (inom rimliga gränser) behöver försöka bli av med vattnet på tomten, och att det först därefter blir en försäkringsskada?
Det heter väl att du ska ska försöka minimera skadorna. Men Att pumpa vatten från tomten, det är inte rimligt att kräva att man har en pump hemma. (Även om jag kan tycka det är vettigt... ) Att pumpa ur vattnet ur källaren kan bli tufft. Då behövs troligen bättre prylar än en pump från Biltema. Men att flytta upp saker från källaren är ett rimligt krav. Men Det handlar ändå bara om enkla saker. Att bära upp soffan eller byrån är inte så lätt för alla. Det ska vara rimligt. Att ringa in ett företag som kommer över och pumpar ur källaren är ett okej. Fb kommer förstå varför man inte tar in massa offerter för att jämföra.
 
TRJBerg
Kan tycka att det är dags för kommuner eller staten att bygga "evakueringsrör" med tillhörande pumpar från låglänta bebyggda områden. Diameter ca 1 meter?
Är dyrt förstås, men samhällsekonomiskt lönsamt?
 
R
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kan tycka att det är dags för kommuner eller staten att bygga "evakueringsrör" med tillhörande pumpar från låglänta bebyggda områden. Diameter ca 1 meter?
Är dyrt förstås, men samhällsekonomiskt lönsamt?
Det kommer att bli tvunget på alla låglänta områden, men man ser bara hur långt efter vissa kommuner är i hanterandet av dagvattnet hos oss har det funnits i ett tio tal år.. där det har varit förbjudet att släppa dagvatten i avloppsvattnet…
 
T term skrev:
Jag vill bara flagga för att det inte nödvändigtvis är kommunens problem. Det kan mycket väl vara så att avrinningen från vägen fungerar dåligt, men det är inte alls säkert att ni har rätt av avleda dagvatten från er tomt till kommunens brunn. Väghållaren har ansvar för dagvatten från vägen, men det kan vara så att de stora vattenmängderna på er tomt har att göra med att ni själva har dålig dränering. Den lilla vattenmängd som härrör från vägen har jag svårt att se hur den skulle kunna höja grundvattennivån under er källare.
håller inte med om den saken - det kan vara som så att vägen lutar en lång sträcka mot deras tomt och är det sen satt kantsten så lär inte vattnet lämna vägen. Är deras tomt innan brunnen så blir det så här.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Ja det är klart att 5.000 kr i månaden är mycket pengar.
Frågeställningen var inte vad ni betalar idag för ert vatten och avlopp utan hur mycket dessa bekvämligheter är värda för Er.

Att inte ha vare sig vatten eller avlopp i huset.
Hur stor eller liten är Er betalningsvilja för att få både avlopp och friskt vatten i huset?
Plötsligt blir ju allt irrelevant. Skulle det vara värt 200.000 i månaden för att ha en bostad eller leva på en soptipp. 200.000 tusen är ödmjuk oerhört mycket, men tänk olägenheten på soptippen.
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.