AndersPS AndersPS skrev:
Låt oss ha olika åsikter om den sluslutsatsen.
Bra om du är tydlig med vad du menar.
En av mina slutsatser var att det finns så många bättre alternativ att bo på i Sverige än en soptipp.

lunnabo lunnabo skrev:
Bra om du är tydlig med vad du menar.
En av mina slutsatser var att det finns så många bättre alternativ att bo på i Sverige än en soptipp.
Nu var det väl ganska tydligt vad jag kommenterade på, och hur som är det helt irrelevant i denna tråden. Vill du diskutera vidare be mod flytta det till en egen tråd.

lunnabo lunnabo skrev:
Berätta gärna varför Du, AndersPS, sätter som alternativ att leva på en soptipp!

För mig verkar det vara ett fullkomligt orealistiskt alternativ åtminstone i Sverige.
Finns inte någon som helst möjlighet att det skulle tolereras.
Du verkar dock vara ganska ensam om att tycka det är okej att betala 5000:-/mån.
Acceptera att de flesta inte gladeligen betalar 5000:- /mån. Acceptera att en del inte har den marginalen. Acceptera att de flesta klarar det men det blir tuffare.
Din undersökning verkar vara lite intressant utformad. Men du ser resultatet. Det är bara du som tycker det är värt 5000:- och gärna betalar.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du verkar dock vara ganska ensam om att tycka det är okej att betala 5000:-/mån.
Acceptera att de flesta inte gladeligen betalar 5000:- /mån. Acceptera att en del inte har den marginalen. Acceptera att de flesta klarar det men det blir tuffare.
Din undersökning verkar vara lite intressant utformad. Men du ser resultatet. Det är bara du som tycker det är värt 5000:- och gärna betalar.
Bananskalare, du måste lära dig att läsa innantill och gärna också lära dig den enklaste matematiken.
Du kan gärna börja med Peps Perssons "Falsk Matematik".
Jag och person i undersökningen.

Ett plus ett är två!

E
J jonaserik skrev:
Eftersom det står , tidigare år , så har varit ett tag, jag skulle nog kontakta mitt försäkringsbolag och uppge vattenskada i källaren. det kommer att frågas om vad som hänt. Bara tala om att det svämmar in i källaren p.g.a kommunens underlåtenhet att åtgärda avrinning dag/vägvatten som finns rörläggning för.
Vi råkade ut för en liknade grej 2010. En på grund av dåligt underhåll igensatt dagvattenledning gjorde att vår tomt svärmade över och vattnet stod 10 centimeter upp på grunden. Efter ett dygn började det tränga in vatten i krypgrunden och jag kontaktade vårt försäkringsbolag som tyvärr inte kunde hjälpa oss. Man ansåg att vattnet inte trängt in genom öppning (dörr, fönster) eller avlopp utan kommit underifrån vilket ju stämmer i detta fallet.

Så jag fick lösa det på egen hand med dränkbar pump och efter det forcerad ventilation med kanalfläktar som sög ut den fuktiga luften. Det tog nästan ett år att få det helt torrt igen. Efter kontakt med ansvariga valde jag att inte driva det vidare då det hade kostat både tid och pengar med osäker utgång.

Jag bor i motsatt sida av Malmö Stad där det byggts väldigt mycket under hela 2000-talet. Man har dock under samma period anlagt fåror för avrinning genom stadsdelen och ut i Öresund. Så vi har inga bekymmer med översvämningar. Förhoppningsvis har man planer för bättre vattenavrinning i resten av kommunen också.

R Rejäl skrev:
Ja så är det, men det verkar som många kommuner ligger efter med LOD..
Sedan kommer det att finnas mycket utmaningar för dom som bor på låglänta områden.
Det jag initialt reagerade på i dina inlägg var att du ville släppa ut dagvattnet i avloppsnätet vilket som är olämpligt och förbjudet enligt de flesta kommuner..
Som du skrev i inlägg #270..
Ja det var väl olämpligt skrivet av mig att skriva att dräneringsvatten m.m. skulle ut i avloppsnätet, det är bara i undantagsfall som man kan göra så. Utan generellt gäller att att bl.a. dräneringsvatten ska till dagvattenledningen. Men som sagt, för många i Malmö gäller att ute i gatan finns ingen dagvattenledning, så dagvattnet går till avloppsvattnet.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Du bortser totalt för att kostnaderna för avlopp är oerhört mycket högre än för vatten.
Dessutom så håller jag inte alls med dig i sak att det är helt orealistiskt att kostnaderna för vatten och avlopp skulle kunna vara 5.000 kr i månaden.

Det som är helt orealistiskt är att leva på en soptipp i Sverige då det finns så många andra alternativ som är så oerhört mycket bättre.
Är du från vettet? 5.000 Kr i månaden för VA? Vilka fantasier. Är det tänkt att dom pengarna ska gå till bonusar till bolagsledningarna i VA-bolagen? Jag har idag knappt 600 Kr i månaden på mitt VA.

• Gilla
djanlov
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Är du från vettet? 5.000 Kr i månaden för VA? Vilka fantasier. Är det tänkt att dom pengarna ska gå till bonusar till bolagsledningarna i VA-bolagen? Jag har idag knappt 600 Kr i månaden på mitt VA.
Naturligtvis ska pengarna för dyrt VA gå till ägarna av VA-bolaget.

lunnabo lunnabo skrev:
Naturligtvis ska pengarna för dyrt VA gå till ägarna av VA-bolaget.
Jamen då kan du betala 5.000 Kr i månaden till VA-ägarna, och så betalar vi övriga våra normala avgifter, för mig 600 Riksdaler. Men jag betalar till VA-bolaget, inte till ägarna 😂.

Redigerat:
S StefanMJ skrev:
Jamen då kan du betala 5.000 Kr i månaden till VA-ägarna, och så betalar vi övriga våra normala avgifter, för mig 600 Riksdaler. Men jag betalar till VA-bolaget, inte till ägarna 😂.
Ägarna tar hand om vinsterna.
Lärde inte du, "StefanMJ" något alls inom ekonomi när du gick i skolan?

P
Om vi höftar till med 200000 kr för att borra en brunn och anlägga ett avlopp så tar det drygt tre år att betala den kostnaden med 5000 kr i månaden. Därefter bör driftkostnaden kunna räknas i några få tusenlappar per år.

Ovanstående är förstås förenklat. Det största hindret är nog tillståndsprocessen för enskilt avlopp.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Dags för en uppdatering.

Sedan köldknäppen har det varit lugnt med vattnet. I trädgården är det fruset och inget tränger in i källaren.

Igår, i full snöstorm, valde kommunens entreprenörer äntligen att dyka upp för att frigöra och inspektera brunnen. Efter lokaliserande, röjning och grävning lyckades de få fram ett stort fint brunnslock som vi aldrig har sett under de tre år vi har bott här. Det har varit dolt under ett tjockt björnbärssnår, löv och även jord. De spolade rent och pumpade ut stående vatten.

Snö täcker marken nära ett trästaket, med en synlig brunnsgaller i mörkret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu hoppas jag på att detta löser problemen och att vattnet kan rinna av bra när snön töar. I helgen ska jag skriva klart på skadeanmälan till kommunen. Återigen stort tack för all hjälp här i tråden. Hade aldrig kunnat förvänta mig att få så mycket hjälp och engagemang!

• Gilla
Workingclasshero och 14 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Ägarna tar hand om vinsterna.
Lärde inte du, "StefanMJ" något alls inom ekonomi när du gick i skolan?
Ovidkommande huruvida jag läst ekonomi eller inte, utan jag nämnde bara till vem jag betalar fakturorna.

K krippe91 skrev:
Hej!

Vi är ett relativt ungt par som bor i hus i Skåne. Vi är oerfarna vad gäller översvämning och har inga att fråga, så jag vänder mig hit.

Vi bor nära en väg. Vid mycket regn så fylls vår tomt snabbt upp med vatten då vatten rinner från vägen in på vår tomt. Vägen ägs av kommunen och enligt deras ritningar ska det finnas en brunn mellan vår tomtgräns och vägen, men de lyckas inte hitta den. Där är snårigt med björnbär och annat.

Tidigare år har det varit en liten vattenansamling på den delen av tomten men i år har det formats en damm som nu är så hög att den är över nivån på källargolvet och dammen är så stor att den letar sig upp mot huset. Resultatet är att trädgården är under 30 cm vatten på sina ställen och i källaren står det konstant 3-5 cm vatten som fylls på när vi tömmer det. Se bild på trädgården nedan.
[bild]

Vi anmälde detta till kommunen i början av november men ännu har ingenting hänt mer än att de har varit och letat efter brunnen två gånger. De säger bara att frågan är hos fastighetskontoret men det hjälper inte oss. Vattnet behöver pumpas bort och en omedelbar åtgärd behöver komma på plats... Jag tror att det finns en brunn där kommunen säger men att den inte fungerar. Annars borde vi ha märkt liknande översvämningar tidigare.

Vad kan vi göra? Kommunen är fyrkantig och svarar endast via mejl. Det känns lite hopplöst.
Dags att skaffa roddbåt? ha ha ha...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.