U Utsliten och utdömd skrev:
Inte i min kommun heller.
Det finns ju direkta nackdelar med att skicka ut dagvatten som inte behöver renas i reningsverken och även vid stor nederbörd ökar ju risken för översvämningar i folks källare mm.

Många kommuner tillämpar lokalt omhändertagande av dagvatten åt fastighetsägarna och har slutat bygga ut dagvattennätet.
Men på det här området har man fått tänka om! Att dagvatten inte behöver renas är en feluppfattning. Dagvatten från vägarna kan innehålla stora mängder föroreningar, och att släppa ut det orenat i vattendrag är ansvarslöst!
 
S StefanMJ skrev:
Men var står det att man inte får pumpa dräneringsvatten till avloppsledningarna?
Som jag förstår det har man inte kapacitet att hantera det extra flödet.
Hos oss just nu kör folk både dränvatten och det läcker in i rör på vägen, avloppet är fullt, pumparna kör för fullt och vi blir knappt av med vårt avloppsvatten.
 
R
S StefanMJ skrev:
Men på det här området har man fått tänka om! Att dagvatten inte behöver renas är en feluppfattning. Dagvatten från vägarna kan innehålla stora mängder föroreningar, och att släppa ut det orenat i vattendrag är ansvarslöst!
Dagvatten bör tas hand om lokalt och inte i våra reningsverk, det är inte möjligt att ta hand om allt regn och smältvatten ifrån våra vägar. Det är en helt annan fråga än den som diskuteras..
Läs gärna bifogat material där man pratar om LOD-lokalt omhändertagande av dagvatten som de flesta kommuner nu kräver vid bygglovsansökan…

https://www.eem.se/privat/vatten-avlopp/ditt-avlopp/vattentips/dagvatten-pa-egen-fastighet
 
Redigerat:
Jag hade gärna tagit hand om mitt dagvatten lokalt, men det är svårt när grundvattnet ligger högre än golvet.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R
Då behöver kommunen hantera detta på ett större plan, jag antar att du inte bor i ett nybyggt hus..
Här finns en jätteutmaning kommande år för kommuner som har detta problemet..
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jo så är det. Men å andra sidan det rör många fler. De är inte Man läser stt Andersson har otjänligt vatten så nu måste alla hos Andersson koka vattnet. Det är inte samma intresse..
Nu var det inte enskilt renvatten, utan det kommunala som ofta får något skit i sig och måste kokas, även att det ställs upp tankbilar att hämta vatten vid. Att "" Andersson har dåligt vatten har nog hen vetskap om """
och kanske vill koppla på det kommunala är en annan sak.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
U
S StefanMJ skrev:
Men på det här området har man fått tänka om! Att dagvatten inte behöver renas är en feluppfattning. Dagvatten från vägarna kan innehålla stora mängder föroreningar, och att släppa ut det orenat i vattendrag är ansvarslöst!
Nu pratar du ju inte ens dagvatten från en bostadsfastighet längre.

Sen tror du helt ärligt att reningsverken renar metallpartiklar, asfaltsrester mm? Till viss del kväve och fosfor men i stort sett resten föroreningarna från ett vägnät arbetas ju inte med att få bort i reningsverket, med lite tur kanske en viss del sedimenteras.
Tror du får tänka ett varv extra om du tycker det är en bra idé. Eller starta en lobbyverksamhet för att bygga om alla reningsverk, samla in allt vatten, rena och sedan släppa ut det.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tillbaka till topic nu. 😉

Har fått svar från kommunen via mejl. Att installera en backventil var inte ett alternativ. Jag skrev och frågade varför och det ska bli spännande att se vad de svarar. Jag litar på deras omdöme.

De ska undersöka andra lösningar och har kopplat in en entreprenör i ärendet.

Kylknäppen i Skåne har gjort att det knappt tränger in något vatten i källaren längre. Det har blivit is på översvämningen i trädgården och jag vågar inte låta pumpen gå just nu, men min uppfattning är att översvämningen inte ökar just nu.

Jag fick en skadeståndsblankett av kommunen. De ber mig lista skadorna men det är ju lite klurigt för mig som lekman när det har varit en långvarig översvämning i en källare. Tycker ni att jag ska lista det i grova drag (missfärgningar, mögelpåväxt, översvämning, saltutfällningar, förstört odlingsland) eller ska jag ta in besiktningsman till att hjälpa mig?

De ber mig även ange belopp som jag vill ha ersättning för. Svårt i det här skedet. 🤔
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Du kan fylla i blanketten och skriva vad som har hänt, men som tillägg ska du skriva att en konsult måste titta på det, då jag inte har kunskap, samt det ekonomiska får beräknas efter besiktningen. Du ska absolut inte skriva något om skador eller ekonomi nu i dag, bara vad du själv kan tänka dig. Kommunen tar blanketten som underlag och kommer bara att hänvisa till det du skrivit. Du ska ta kopia på blanketten innan du skickar in den. Din säkerhet vad du skrivet.
 
  • Gilla
Polyester och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du kan fylla i blanketten och skriva vad som har hänt, men som tillägg ska du skriva att en konsult måste titta på det, då jag inte har kunskap, samt det ekonomiska får beräknas efter besiktningen. Du ska absolut inte skriva något om skador eller ekonomi nu i dag, bara vad du själv kan tänka dig. Kommunen tar blanketten som underlag och kommer bara att hänvisa till det du skrivit. Du ska ta kopia på blanketten innan du skickar in den. Din säkerhet vad du skrivet.
Så ska jag göra. Stort tack.
 
Claes Sörmland
K krippe91 skrev:
Tillbaka till topic nu. 😉

Har fått svar från kommunen via mejl. Att installera en backventil var inte ett alternativ. Jag skrev och frågade varför och det ska bli spännande att se vad de svarar. Jag litar på deras omdöme.

De ska undersöka andra lösningar och har kopplat in en entreprenör i ärendet.

Kylknäppen i Skåne har gjort att det knappt tränger in något vatten i källaren längre. Det har blivit is på översvämningen i trädgården och jag vågar inte låta pumpen gå just nu, men min uppfattning är att översvämningen inte ökar just nu.

Jag fick en skadeståndsblankett av kommunen. De ber mig lista skadorna men det är ju lite klurigt för mig som lekman när det har varit en långvarig översvämning i en källare. Tycker ni att jag ska lista det i grova drag (missfärgningar, mögelpåväxt, översvämning, saltutfällningar, förstört odlingsland) eller ska jag ta in besiktningsman till att hjälpa mig?

De ber mig även ange belopp som jag vill ha ersättning för. Svårt i det här skedet. 🤔
Det är väl ingen bråttom med att lista skadorna ännu. Du är ju den akuta krisfasen just nu.

Fokusera sedan på sånt som innebär direkt förlorat värde för dig, normalt saker som kräver åtgärder för att återställas och du kan sedan uppskatta dessa åtgärders kostnad genom att ta in offerter för att styrka din sak. T ex är inte en översvämning en skada i sig, men om delar i huset måste rivas upp och torkas ut så har du ju en skada som är förenad med en kostnad. Odlingslandet är ett annat exempel på en svår sak att driva som skada. Exakt hur är det skadat så att det inte kan användas framgent? Mögelpåväxten en annan, den är ju lätt att avlägsna i en putsad källare till nästan ingen kostnad. Men man kan också välja att ta in någon och då kan kostnaden ju bli några tusenlappar.
 
Jag ber om ursäkt för att jag trillade ot. Bra att du sa ifrån.
Du kommer behöva hyra avfuktare. Då har du en kostnad för det. Elen för avfuktarna. Det är en kostnad. Man borde kunna fylla i det man vet och be om att komplettera senare. Där kommer kostnaderna för att återställa. Eventuella möbler eller övrigt lösöre. Dessa kostnader vet du egentligen redan nu. El till pumparna. Sen självklart Kostnaden för Ocab. Även där hyra av pumparna. Det är vad jag kommer på så där. Nu vet jag inte om de godkänner allt jag och forumet godkänt 😉😀 Det finns risk att de inte gör samma bedömning. Men man kan alltid försöka! Jag menar inte att du ska fiffla.
Men varför inte ta med kostnaden för elen för din avfuktare. Inte avfuktaren bara elen. Det kostar inget att försöka och det är inget lurendrejeri. Den står där i källaren och . puttrar på
 
P pmd skrev:
Kommunen kan nog tvinga dig att vara ansluten till den kommunala VA-nätet. Då kommer man inte undan den fasta avgiften.
Bra synpunkt!

Men om kommunen hypotetiskt vill ha 5000 i månaden för VA, så skulle jag nog förutom att borra brunn också kunna tänka mig att spendera timmar på att slippa ifrån tvångsanslutningen.

Men det behöver bli bra mycket dyrare än idag för att jag skulle orka bry mig 😅
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Som jag förstår det har man inte kapacitet att hantera det extra flödet.
Hos oss just nu kör folk både dränvatten och det läcker in i rör på vägen, avloppet är fullt, pumparna kör för fullt och vi blir knappt av med vårt avloppsvatten.
Fortfarande inte svar på min fråga - var står det?
 
R Rejäl skrev:
Dagvatten bör tas hand om lokalt och inte i våra reningsverk, det är inte möjligt att ta hand om allt regn och smältvatten ifrån våra vägar. Det är en helt annan fråga än den som diskuteras..
Läs gärna bifogat material där man pratar om LOD-lokalt omhändertagande av dagvatten som de flesta kommuner nu kräver vid bygglovsansökan…

[länk]
Jamen den där länken handlar om regnvatten på tomtmark och takavvattning, och det är något annat. Jag har pratat om hur man hanterar dräneringsvatten från husgrund. Och om hur man hanterar vatten från vägarna - och där är det totalt ansvarslöst att släppa det vidare orenat! Innehåller massor av föroreningar - plaster, tungmetaller, cigarettfimpar m.m.!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.