66 564 läst · 339 svar
67k läst
339 svar
Stor översvämning i källare och på tomten - vad kan vi göra
En lite kraftfullare fläkt. Hittade den då jag sökte efter en relativt kraftfull fläkt till bästa pris/effektförhållande.Claes Sörmland skrev:Kan du öppna mellan rummen och få luftflöde mellan dem så ska det nog torka ut. Vanliga billiga fläktar av denna typ hjälper också mycket för att få luften att röra på sig i en källare så att vatten avdunstar från väggar och golv till luften:
[länk]
Kanske kan vara värt att köpa hem två-tre stycken i detta akuta läge?
https://plusled.se/golvflaekt-ventilations-flaekt-110w-oe45cm-3-hastigheter-7254/
Både SMHIs stationer Lund och Malmö (vid Jägersro) visar på ca 35 % mer nederbörd. Ännu finns inte officiellt december redovisat. Enligt egen erfarenhet från väder brukar det vanliga vara +/- 10 % i nederbörd, så detta år sticker verkligen ut. Jämförs den nya normalperioden (1991-2020) med den äldre perioden (1961-1990) ser man för Malmö att normaltemperaturen ökade från 7,8 gr till 9,1 och nedbörden ökade från 604 mm till 658 mm. Vad jag förstår så borde nederbörden öka ännu mer för kompensera den ökade avdunstningen pga högre årstemp, vilket syns i sjunkande grundvattenytor i Skåne. Nu kompenseras detta delvis i år. Många husägare här nere blir varse att huset inte var så bra placerat, då allt inte går att reglera.
Det är nog inte grundvatten utan det är snarare markvatten som tränger in i källaren. Grundvatten ligger normalt djupare. Här i Malmö står nog många byggnader med källare i vatten just nu. Det har varit ett evinnerligt regnande hela andra halvåret 2023 - snitt på mer än 100 mm/månad. Stora pölar och sjöar av vatten lite varstans. Då gäller det att man har effektivt dräneringssystem runt huset, antingen anslutet till avloppsnätet eller försett med pumpsystem. I centrala Malmö som är ganska låglänt står nog dom flesta källargolv långt under markvattennivån - nivån i Malmös kanaler har också varit väldigt hög under en längre tid. Och värre lär det bli framöver med pågående klimatförändringar och stigande havsvattennivåer.K krippe91 skrev:Tack för alla svar. Det var en glad överraskning att så många tar sig tiden att komma med bra tips.
Bra idé, jag ska fixa det nu ikväll.
Fastighetens dagvatten går ut i kommunens system. Jag ska pumpa ut vattnet i deras brunn i helgen.
Vi bor nära grannar men tyvärr ingen som har koll på det hållet. Vi bor på hörntomten. Tack för bra tips.
Jag har tömt källaren på vatten varje dag den senaste veckan men det fylls snabbt upp igen. Jag kan se det tryckas upp ur golv och väggar. Jag tolkar det som att grundvattnet är högre än källargolvet och att huset står i vatten.
Jag ska anmäla det ikväll. Tack.
Jag ska jaga tag på hans kontaktuppgifter och jaga honom tills något händer.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 740 inlägg
Ja, detta är ett eldprov för mycket nu.
Tydligen är avloppssystemen fulla här.
Många av grannarnas tomter badar i vatten.
Jag ska nog fråga kommunen hur det gick med dagvattensystemet de skulle börja titta på 2018.
Tydligen är avloppssystemen fulla här.
Många av grannarnas tomter badar i vatten.
Jag ska nog fråga kommunen hur det gick med dagvattensystemet de skulle börja titta på 2018.
Intressant, men dessvärre visar den bilden inte hela sanningen, utan det är ännu värre än så, eftersom den första halvan av 2023 var ganska torr, och regnandet satte igång i juli, så det mesta har kommit under andra halvåret! Många källarhusgrunder som badar i vatten nu. Egna pumpsystem med pumpbrunnar för husdräneringen är nog den bästa lösningen för många.trähandtag skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 740 inlägg
Gäller att man har någonstans att pumpa det med 🙄S StefanMJ skrev:Intressant, men dessvärre visar den bilden inte hela sanningen, utan det är ännu värre än så, eftersom den första halvan av 2023 var ganska torr, och regnandet satte igång i juli, så det mesta har kommit under andra halvåret! Många källarhusgrunder som badar i vatten nu. Egna pumpsystem med pumpbrunnar för husdräneringen är nog den bästa lösningen för många.
5000 kr i mån är jättemycket pengar.. jag vill hava och avlopp (modern bekvämlighet) men… 5000 kr i månaden är ju mer än vi amorterar på huslånet 😳lunnabo skrev:
Vi har eget vatten/brunn och eget avlopp/trekammarbrunn..
Vi betalar 1100 kr om året för tömning .. (inkl 10 m extra slang vid tömning).
(sedan testar vi vattnet vart 3 år för 5-600 kr)
Ja det är klart att 5.000 kr i månaden är mycket pengar.Snigla skrev:5000 kr i mån är jättemycket pengar.. jag vill hava och avlopp (modern bekvämlighet) men… 5000 kr i månaden är ju mer än vi amorterar på huslånet 😳
Vi har eget vatten/brunn och eget avlopp/trekammarbrunn..
Vi betalar 1100 kr om året för tömning .. (inkl 10 m extra slang vid tömning).
(sedan testar vi vattnet vart 3 år för 5-600 kr)
Frågeställningen var inte vad ni betalar idag för ert vatten och avlopp utan hur mycket dessa bekvämligheter är värda för Er.
Att inte ha vare sig vatten eller avlopp i huset.
Hur stor eller liten är Er betalningsvilja för att få både avlopp och friskt vatten i huset?
Extremare väder kan vi nog vänta oss i framtiden. Framtiden är redan här!D Bubblebubb skrev:
Klimatförbättringar (för vissa) och klimatförsämringar (för andra) kan vi inte göra så mycket åt när de redan är här, men vi kan bygga bort en del av de negativa effekterna. Det bygger dock på att våra politiker (mest de kommunala) har lite framförhållning.
Det blir nog allt dyrare att flytta till höglänt terräng i delar av landet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 740 inlägg
Vi har inget dagvatten, och man får inte pumpa det till avloppet.S StefanMJ skrev:
Många gör det ändå vilket gör att avloppet är fullt just nu