13th Marine 13th Marine skrev:
Vi har inget dagvatten, och man får inte pumpa det till avloppet.
Många gör det ändå vilket gör att avloppet är fullt just nu
Var står det att man inte får pumpa dräneringsvatten från huset till avloppssystemet? Jag kan inte hitta någon sådan info hos VA Syd. Tvärtom - där finns en teckning med en dräneringspump som ser ut att pumpa vattnet till avloppsledningen.

S StefanMJ skrev:
Var står det att man inte får pumpa dräneringsvatten från huset till avloppssystemet? Jag kan inte hitta någon sådan info hos VA Syd. Tvärtom - där finns en teckning med en dräneringspump som ser ut att pumpa vattnet till avloppsledningen.
Beror på var man bor, i Trelleborg får man inte göra det.

U
Inte i min kommun heller.
Det finns ju direkta nackdelar med att skicka ut dagvatten som inte behöver renas i reningsverken och även vid stor nederbörd ökar ju risken för översvämningar i folks källare mm.

Många kommuner tillämpar lokalt omhändertagande av dagvatten åt fastighetsägarna och har slutat bygga ut dagvattennätet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Kollade lite och VA Syd har många områden med kombinät avlopp samt dagvatten
https://platsforvattnet.vasyd.se/stadens-ledningar/
Mer än man brukar se är mitt intryck.

lunnabo lunnabo skrev:
Ja det är klart att 5.000 kr i månaden är mycket pengar.
Frågeställningen var inte vad ni betalar idag för ert vatten och avlopp utan hur mycket dessa bekvämligheter är värda för Er.

Att inte ha vare sig vatten eller avlopp i huset.
Hur stor eller liten är Er betalningsvilja för att få både avlopp och friskt vatten i huset?
Det är inte många som tycker det är värt 5000:- i månaden. Vi vänder på det. Vilket är värt mest vatten eller kunna bo kvar?

Även om du inte tycker 5000:- på va är någonting så när du ställer frågan måste du ta hänsyn till att många andra har inte samma marginaler.

Även om många har marginaler så tror jag inte att alla skulle klara av en va faktura på 5000:- Inte permanent faktura. Som dessutom kommer räknas upp varje månad.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är inte många som tycker det är värt 5000:- i månaden. Vi vänder på det. Vilket är värt mest vatten eller kunna bo kvar?

Även om du inte tycker 5000:- på va är någonting så när du ställer frågan måste du ta hänsyn till att många andra har inte samma marginaler.

Även om många har marginaler så tror jag inte att alla skulle klara av en va faktura på 5000:- Inte permanent faktura. Som dessutom kommer räknas upp varje månad.
Nog är väl vatten en förutsättning för att kunna bo kvar...

Men jag håller med Claes, skulle det komma upp dem summorna så skulle det bli läge att borra egen brunn.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
U
Nu är det väldigt mycket off-topic men för oss betalar vi rörligt för kubik spillvatten där det beräknas vara samma volym som förbrukat färskvatten.
Om man har egen brunn men kommunalt avlopp hur beräknas då mängden spillvatten? samma problem uppstår ju om man släpper ut dagvatten i spillvattenledningen.

U Utsliten och utdömd skrev:
Nu är det väldigt mycket off-topic men för oss betalar vi rörligt för kubik spillvatten där det beräknas vara samma volym som förbrukat färskvatten.
Om man har egen brunn men kommunalt avlopp hur beräknas då mängden spillvatten? samma problem uppstår ju om man släpper ut dagvatten i spillvattenledningen.
Med vattenmätare på egen brunn, det är spillvatten som det ska betalas för. Då ska det vatten som används för gräsmattan inte vara med. Utkast på utsidan före mätaren. Bara det vatten som används på insidan huset ska mätas.

Det kan bli fina skridskobanor i Skåne under helgen

Veckoväderprognos för Staffanstorp med temperatur, nederbörd, vind. Soliga, molniga ikoner. Temperaturen är låg, ingen nederbörd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

U
J jonaserik skrev:
Med vattenmätare på egen brunn, det är spillvatten som det ska betalas för. Då ska det vatten som används för gräsmattan inte vara med. Utkast på utsidan före mätaren. Bara det vatten som används på insidan huset ska mätas.
Fast så är det ju inte idag även om vi har både kommunalt avlopp och vatten. Vi betalar spillvatten för samma volym vi köper, alltså vattnar jag 4000m3 på ett år med kommunal köpt vatten så får ändå jag betala spillvatten för de.
Aldrig hört talas om en kommun som har mätare på hushållens vattenutkastare. Vi har fjärravläst mätare.

Vi betalar ca 7kr/m3 för vatten och 16kr/m3 för avlopp. Så totalt 23kr/m3 på vattenmätaren.

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast så är det ju inte idag även om vi har både kommunalt avlopp och vatten. Vi betalar spillvatten för samma volym vi köper, alltså vattnar jag 4000m3 på ett år med kommunal köpt vatten så får ändå jag betala spillvatten för de.
Aldrig hört talas om en kommun som har mätare på hushållens vattenutkastare. Vi har fjärravläst mätare.

Vi betalar ca 7kr/m3 för vatten och 16kr/m3 för avlopp. Så totalt 23kr/m3 på vattenmätaren.
Klart du få betala för allt vatten som kommer in via mätaren och det blir samma som ut. Oavsett om du vattnar gräsmattan. Nu var inte svaret för både och på den kommunala sidan, det var med egen brunn och spillvatten och där går det att dela på hus och trädgård.

P
K Klass0n skrev:
Nog är väl vatten en förutsättning för att kunna bo kvar...

Men jag håller med Claes, skulle det komma upp dem summorna så skulle det bli läge att borra egen brunn.
Kommunen kan nog tvinga dig att vara ansluten till den kommunala VA-nätet. Då kommer man inte undan den fasta avgiften.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kommunen kan nog tvinga dig att vara ansluten till den kommunala VA-nätet. Då kommer man inte undan den fasta avgiften.
Till avlopp kan dom tvångsansluta dig till, men inte till renvatten om du har egen brunn. det kan komma något om att vårt vatten ä bättre, bara nys 90 % av egna vattentillgångar är bättre. Sen att bara läsa om vatten, >""" Nu rekommenderas samtliga i kommun XXXX att koka vattnet, då det är förorenat. """

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Till avlopp kan dom tvångsansluta dig till, men inte till renvatten om du har egen brunn. det kan komma något om att vårt vatten ä bättre, bara nys 90 % av egna vattentillgångar är bättre. Sen att bara läsa om vatten, >""" Nu rekommenderas samtliga i kommun XXXX att koka vattnet, då det är förorenat. """
Jo så är det. Men å andra sidan det rör många fler. De är inte Man läser stt Andersson har otjänligt vatten så nu måste alla hos Andersson koka vattnet. Det är inte samma intresse..

• Gilla
Idea
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Beror på var man bor, i Trelleborg får man inte göra det.
Men var står det att man inte får pumpa dräneringsvatten till avloppsledningarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.