65 898 läst · 339 svar
66k läst
339 svar
Stor översvämning i källare och på tomten - vad kan vi göra
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Klorin innehåller salt och bryts ned till salt. Det kan leda till korrosion av metaller och kristallisationssprängning av puts.Claes Sörmland skrev:Köp en pumpsprutflaska: [länk]
Köp hem en flaska Klorin. Späd cirka 1:5 med vatten och spruta på möglet på väggarna.
Det kommer att lukta starkt badhus första timmarna så se till att källardörren kan stängas så att ni inte får upp lukten i huset. Tejpa dörren om så krävs.
Möglet är borta på en halvtimme. Finns synligt mögel kvar nästa dag, spruta igen så är det helt borta.
Sen måste ni få in avfuktare som får går några veckor. De går att köpa billigt numera om ni inte redan har en.
Jag tror att det torkar bättre med torr och varm luft från avfuktaren än med kall och troligen fuktig luft (som i o f s blir torr om den värms först)K krippe91 skrev:
Låt oss hoppas att den typen av infrastruktur blir kvar i kommunal ägo. Det är ett bekymmer att kommunala verk inte tillåts bygga upp några reparationsfonder eller andra ekonomiska buffertar (men skulle också kunna vara ett problem om de tilläts bli för stora). Om väsentliga delar redan nått den ekonomiska livslängden borde det dock inte vara något problem att börja beta av dessa i st f att invänta att underhållsskulden växer sig större.lunnabo skrev:Tidigare idag så gjorde jag en minimalistisk marknadsundersökning om hur hög VA-kostnad som kunde accepteras.
Samtliga deltagare (en) ansåg att upp till 5.000 kr i månaden kunde accepteras för att ha både vatten och avlopp till huset.
Min egen tro är att kommuner kommer att sälja ut sina vatten och avlopp till privata företag då kommunala politiker inte kommer att klara av att komma överens om att höja avgifter för VA tillräckligt mycket för att klara av att göra förebyggande underhåll och nödvändiga uppgraderingar av sina gamla ledningar.
Ser dock att vissa VA-ägare kommer att höja avgifter med 25% redan från detta årsskifte.
Min egen betalningsvilja för att ha både vatten och avlopp är åtminstone en hundralapp per dag...
Har någon gång läst om ett område där kommunen förbjudit husägare att ha backventil men motiveringen att de kommunala avlopps/dagvattenledningarna skulle kunna spricka. Visst kan vattentryck bli högt men frågan är om rören vara gamla och dåliga eller bara dåligt dimensionerade. I vart fall är det vansiningt cyniskt av kommunen att betrakta folks källare som lämplig buffert vid översvämningar, särskilt om det är inte bara är dagvatten utan även avlopp.K krippe91 skrev:En enkel backventil i brunnen utanför min tomt hade antagligen stoppat hela översvämningen. Detta skrev VA Syd i sin rapport i fredags. Jag kontaktade kommunen om detta för 1,5 månad sedan och de hade lätt kunnat åtgärda detta innan det blev ett så här stort problem. Det är dessutom inte första gången den brunnen släpper vatten åt fel håll från ån.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 269 inlägg
Det är tur prognoser är till för att ändras.
Sen kommer kylan på ner mot -12, vilket är ovanlig här (vi har DVUT på -10 om jag inte missminner mig).
Hoppas det hinner rinna undan lite innan det töar.
Känns som det kan bli en riktigt blöt vinter här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen kommer kylan på ner mot -12, vilket är ovanlig här (vi har DVUT på -10 om jag inte missminner mig).
Hoppas det hinner rinna undan lite innan det töar.
Känns som det kan bli en riktigt blöt vinter här.
Hur läser du egentligen???J jonaserik skrev:Eftersom det står , tidigare år , så har varit ett tag, jag skulle nog kontakta mitt försäkringsbolag och uppge vattenskada i källaren. det kommer att frågas om vad som hänt. Bara tala om att det svämmar in i källaren p.g.a kommunens underlåtenhet att åtgärda avrinning dag/vägvatten som finns rörläggning för.
Ts skriver att det inte varit så här tidigare år…
Så vad menar du??
Jag antar att det är detta som tråden handlar om, bilden på dn.se idag är helt katastrof.....vilken jävla skitstart på året.
https://www.dn.se/sverige/oversvamning-i-skane-och-mer-nederbord-pa-vag/
https://www.dn.se/sverige/oversvamning-i-skane-och-mer-nederbord-pa-vag/
Bilden är från västra ringsjön, TS bor i utkanten av Malmö. Beroende på var man bor i landet kan man tycka det är samma ställe, men så är ej fallet. Problemet vid ringsjön är lite annorlunda, om jag har förstått det rätt. Det är en större sjö som agerar buffert, där dess utlopp, Rönne å har legat på max kapacitet sedan ovädret Hans i Augusti förra året.Farstatjej90 skrev:
TS bor vid Sege å utanför Malmö, mycket mindre vattendrag som töms snabbt men även fylls snabbt. Måste säga att jag är lite nyfiken för hur det går för TS. Bor själv vid Höje å som är fylld till bredden, men idag är läget bättre än i går. vatten har börjat flöda ner i vår brunn istället för upp ur den...
För de som bor vid ringsjön, riktigt tråkigt läge och det känns som att något har fått fel vid regleringen av sjön (skriver jag utan att veta hur mycket vatten som fanns iden innan Hans drog förbi i somras.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Husbåt?
snart kommer det nya krav från kommunen Av miljöskäl (läs ekonomiska skäl) så kommer enda godkända grund vara plintgrund.Med en plinthöjd på minst en meter...
Då kommer problemet med översvämmade källare försvinna helt). Det finns ställen i usa där man bygger husen på plintgrund för att undvika vattenskador. Det finns säkert folk hör som vet var.
snart kommer det nya krav från kommunen Av miljöskäl (läs ekonomiska skäl) så kommer enda godkända grund vara plintgrund.Med en plinthöjd på minst en meter...
Då kommer problemet med översvämmade källare försvinna helt). Det finns ställen i usa där man bygger husen på plintgrund för att undvika vattenskador. Det finns säkert folk hör som vet var.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Oavsett om det är runt ts eller inte så är det inget bra slut på året och början på det nya. Och det är synd om de boende.J JSten skrev:Bilden är från västra ringsjön, TS bor i utkanten av Malmö. Beroende på var man bor i landet kan man tycka det är samma ställe, men så är ej fallet. Problemet vid ringsjön är lite annorlunda, om jag har förstått det rätt. Det är en större sjö som agerar buffert, där dess utlopp, Rönne å har legat på max kapacitet sedan ovädret Hans i Augusti förra året.
TS bor vid Sege å utanför Malmö, mycket mindre vattendrag som töms snabbt men även fylls snabbt. Måste säga att jag är lite nyfiken för hur det går för TS. Bor själv vid Höje å som är fylld till bredden, men idag är läget bättre än i går. vatten har börjat flöda ner i vår brunn istället för upp ur den...
För de som bor vid ringsjön, riktigt tråkigt läge och det känns som att något har fått fel vid regleringen av sjön (skriver jag utan att veta hur mycket vatten som fanns iden innan Hans drog förbi i somras.
Stämmer, vi bor mellan Malmö och Staffanstorp längs Sege Å. Vårt vatten kommer från Svedalatrakten men orsakerna är säkert snarlika vid Ringsjön. Åkrarna är totalt vattenmättade och allt vatten söker sig till sjöar och vattendrag.J JSten skrev:Bilden är från västra ringsjön, TS bor i utkanten av Malmö. Beroende på var man bor i landet kan man tycka det är samma ställe, men så är ej fallet. Problemet vid ringsjön är lite annorlunda, om jag har förstått det rätt. Det är en större sjö som agerar buffert, där dess utlopp, Rönne å har legat på max kapacitet sedan ovädret Hans i Augusti förra året.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattnet flödar på riktigt bra åt rätt håll i ån nu. Vattnet står högt. Tidigare har vattnet nästan stått still eller till och med tryckts åt fel håll.
Det fortsätter trycka upp vatten ur brunnen men just nu är det kontrollerbart, pumpen från OCAB håller tillbaka översvämningen. I källaren fortsätter det trycka upp ur golvet. Jag har en vattensugande dammsugare som jag tar upp vattnet med med jämna mellanrum, innan det sprider sig för mycket.
Så här trycker det exempelvis upp längs den gamla murstocken i mitten av huset. Det måste stå mycket vatten under huset. Jag kan dammsuga vatten konstant utan att märka någon skillnad. Varning för högt ljud från dammsugaren.
Kommunen har inte återkommit till mig än. Kommer endast till deras växel och de säger att ärendet är hos gatu- och fastighetskontoret...
Hur långt är det till kommunhuset? Vi kanske kan crowdfunda en riktigt lång slang till din pump...K krippe91 skrev:Stämmer, vi bor mellan Malmö och Staffanstorp längs Sege Å. Vårt vatten kommer från Svedalatrakten men orsakerna är säkert snarlika vid Ringsjön. Åkrarna är totalt vattenmättade och allt vatten söker sig till sjöar och vattendrag.
[bild]
Vattnet flödar på riktigt bra åt rätt håll i ån nu. Vattnet står högt. Tidigare har vattnet nästan stått still eller till och med tryckts åt fel håll.
Det fortsätter trycka upp vatten ur brunnen men just nu är det kontrollerbart, pumpen från OCAB håller tillbaka översvämningen. I källaren fortsätter det trycka upp ur golvet. Jag har en vattensugande dammsugare som jag tar upp vattnet med med jämna mellanrum, innan det sprider sig för mycket.
Så här trycker det exempelvis upp längs den gamla murstocken i mitten av huset. Det måste stå mycket vatten under huset. Jag kan dammsuga vatten konstant utan att märka någon skillnad. Varning för högt ljud från dammsugaren.
[video]
Kommunen har inte återkommit till mig än. Kommer endast till deras växel och de säger att ärendet är hos gatu- och fastighetskontoret...
Ja detta år har varit extremt nedbördsrikt i södra Skåne och kanske över ett större område. Enligt egen nederbördsgivare och på jobbet så har det kommit 35-40 % mer nederbörd än normalt under 2023. Ska i morgon ladda ner data från SMHI. Detta innebär i mm ca 300 mm mer än normalt, där det mesta är fördelat på sensommar till årsskiftet, medan under april-juni var det torrt. Markerna är verkligen mättade med vatten, vilket syns överallt i landskapet.