NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Orsaken verkar ju vara precis det, att ån stigit. Vad tycker man att kommunen/vasyd ska göra åt det?
En enkel backventil i brunnen utanför min tomt hade antagligen stoppat hela översvämningen. Detta skrev VA Syd i sin rapport i fredags. Jag kontaktade kommunen om detta för 1,5 månad sedan och de hade lätt kunnat åtgärda detta innan det blev ett så här stort problem. Det är dessutom inte första gången den brunnen släpper vatten åt fel håll från ån.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N Nonanna80 skrev:
Hej, jag råkade ut för något snarlikt för ett par år sedan, kommunen missat att spola en dagvattenledning så hela samhällets dagvatten backade tillbaka till lägsta punkt (min källare).. först skyllde de på högt dagvatten och massa annat trams, men efter att en oberoende besiktningsman hittat stoppet och vattnet efter spolning försvann blev kommunen betalningsskyldiga! Jag pumpade i flera månader innan utredningen blev klar! Försäkringsbolaget hjälpte faktiskt till initialt med akutåtgärder för att torka ut källaren fast det egentligen inte täcktes av försäkringen. För att få det torrt tog det ett par månader med rejäla byggfläktar!! Någon kom och mätte så fukthalten var så pass låg att det räknades som återställt. Efter det slipades golv och väggar rena och fick nya ytskick - på kommunens bekostnad! Så mitt råd - ge inte upp!!!
Intressant att läsa! Hade du mögelpåväxt på dina väggar?
 
N
K krippe91 skrev:
Intressant att läsa! Hade du mögelpåväxt på dina väggar?
Nej, bara saltutfällningar från betongen!
 
N Nonanna80 skrev:
Nej, bara saltutfällningar från betongen!
Då ska jag kämpa för samma. Vi har också stora vita saltutfällningar.
 
N
K krippe91 skrev:
Intressant att läsa! Hade du mögelpåväxt på dina väggar
K krippe91 skrev:
Då ska jag kämpa för samma. Vi har också stora vita saltutfällningar.
Jag hade påbörjat egen sanering och lagt ut en massa pengar - var ju ”tvungen” att börja på innan utredningen blev klar (som bekostades av mig) men kunde skicka in kvitton! Så som många nämnt, dokumentera allt! Jag förde en dagbok där jag antecknade all tid och telefonsamtal - denna kunde jag sedan använda för ersätt av eget arbete!
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
K krippe91 skrev:
En enkel backventil i brunnen utanför min tomt hade antagligen stoppat hela översvämningen. Detta skrev VA Syd i sin rapport i fredags. Jag kontaktade kommunen om detta för 1,5 månad sedan och de hade lätt kunnat åtgärda detta innan det blev ett så här stort problem. Det är dessutom inte första gången den brunnen släpper vatten åt fel håll från ån.
Du missförstår. Du lade ut bilder på en översvämmad å och undrade hur kommunen skulle hantera det. Det ska inte hantera det alls, det är helt naturligt. Att det ev. saknas en backventil från dagvattenbrunnen är en helt annan sak.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grejen är att det är 600 000 kr på tio år. Det går att få en fantastisk egen VA-anläggning med god service för det beloppet. D v s hamna vi där kostnadsmässigt för kommunalt VA så faller hela tanken med stordriftsfördelar, då är det bättre för både ekonomi och miljö att vi alla skaffar enskilt VA.
Långt ifrån alla som vare sig vill eller kan betala 600.000 kr på ett bräde så jämförelsen haltar något.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Du missförstår. Du lade ut bilder på en översvämmad å och undrade hur kommunen skulle hantera det. Det ska inte hantera det alls, det är helt naturligt. Att det ev. saknas en backventil från dagvattenbrunnen är en helt annan sak.
Så översvämningar är normalt för di? Fredags nöjet är att suga upp allt vatten? att det blir fina plaskdammar

Ts verkar inte hålla med dig!
 
K krippe91 skrev:
Hej!

Vi är ett relativt ungt par som bor i hus i Skåne. Vi är oerfarna vad gäller översvämning och har inga att fråga, så jag vänder mig hit.

Vi bor nära en väg. Vid mycket regn så fylls vår tomt snabbt upp med vatten då vatten rinner från vägen in på vår tomt. Vägen ägs av kommunen och enligt deras ritningar ska det finnas en brunn mellan vår tomtgräns och vägen, men de lyckas inte hitta den. Där är snårigt med björnbär och annat.

Tidigare år har det varit en liten vattenansamling på den delen av tomten men i år har det formats en damm som nu är så hög att den är över nivån på källargolvet och dammen är så stor att den letar sig upp mot huset. Resultatet är att trädgården är under 30 cm vatten på sina ställen och i källaren står det konstant 3-5 cm vatten som fylls på när vi tömmer det. Se bild på trädgården nedan.
[bild]

Vi anmälde detta till kommunen i början av november men ännu har ingenting hänt mer än att de har varit och letat efter brunnen två gånger. De säger bara att frågan är hos fastighetskontoret men det hjälper inte oss. Vattnet behöver pumpas bort och en omedelbar åtgärd behöver komma på plats... Jag tror att det finns en brunn där kommunen säger men att den inte fungerar. Annars borde vi ha märkt liknande översvämningar tidigare.

Vad kan vi göra? Kommunen är fyrkantig och svarar endast via mejl. Det känns lite hopplöst.
Ring brandkåren!
De hjälper till! Sen lär kommunen informeras via brandingenjören!
 
S Shaft1 skrev:
Ring brandkåren!
De hjälper till! Sen lär kommunen informeras via brandingenjören!
Jag ringde brandkåren men fick veta att de endast suger upp översvämningar inomhus. De hanterar inte översvämningar på tomten.
 
Det vi sett här i tråden är resultat av bristfällig planering av dagvattenavlopp i detta fall. De som ansvarar för detta får stå för skaderegleringen, case closed.
 
K krippe91 skrev:
Nu har jag

- Blivit av med allt stående vatten i källaren.
- Satt igång golvvärme och alla annan värme på max.
- Satt källarens ventilation på max med stängda fönster.
- Satt in en byggfläkt.
- Satt in en vanlig fläkt.
- Satt vår luftavfuktare på max.
- Behandlat väggarna med klorin.

Jag ska nu även sticka och köpa medan luftavfuktare. Det blir en bra investering. Jag ska förhoppningsvis bo i hus många år till. 😊

[länk]
Spara alla kvitton och skriv ner all tid du har lagt ner på att försöka åtgärda felet som egentligen grundar sig på att kommunen inte har agerat. Du får antagligen inte ersättning men de ska iaf veta att du har gjort allt som står i din makt för att komma tillrätta med problemet.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Freddan_ Freddan_ skrev:
Spara alla kvitton och skriv ner all tid du har lagt ner på att försöka åtgärda felet som egentligen grundar sig på att kommunen inte har agerat. Du får antagligen inte ersättning men de ska iaf veta att du har gjort allt som står i din makt för att komma tillrätta med problemet.
Bra tanke. Gör man saker själv så kan de inte klaga på att det blir blir för dyrt.
Men det är å andra sidan inte konstigt att välja ocab. De är säkerligen inte billigast. Men när man står med vatten i källaren så väljer man det företag man känner till. Eftersom det är ett stort företag så borde det vara lättare få kommunen att lita på rapporten. Ett bra val.
Jag skulle vilja lägga till en sak. Försök få allt skriftligt. Om inte skriv ner efter samtalet det man kommer ihåg. inkl. tid och datum. Bättre överdriva!
 
K krippe91 skrev:
Då ska jag kämpa för samma. Vi har också stora vita saltutfällningar.
Saltutfällningar förekommer även utan kommunens hjälp. Men med kommunens hjälp kan de säkert öka en del
 
Med tanke på de höga flödena. Vad finns det för möjligheter för kommunen att fixa problemet?

Fortsätter det komma in vatten i källaren när utsidan är tömd?

Om du hyr avfuktare så gör det på.typ Cramo då får du riktiga prylar
Dessutom så är det nog lättare att få ersättning. Oavsett ersättning. Det är rejäla prylar man kan hyra. Jag tror du behöver mer än vad din avfuktare klarat av. Men den är bra mycket bättre än ingenting
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.