K krippe91 skrev:
Jag ska anmäla det ikväll. Tack.
Jo gör det och de kan fixa skadesanering.
Sen kan räddningstjänsten hjälpa till om de har tid och det är akut och de har rejäla pumpar.
Kommunen ska också ha en beredskap.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jag vill bara flagga för att det inte nödvändigtvis är kommunens problem. Det kan mycket väl vara så att avrinningen från vägen fungerar dåligt, men det är inte alls säkert att ni har rätt av avleda dagvatten från er tomt till kommunens brunn. Väghållaren har ansvar för dagvatten från vägen, men det kan vara så att de stora vattenmängderna på er tomt har att göra med att ni själva har dålig dränering. Den lilla vattenmängd som härrör från vägen har jag svårt att se hur den skulle kunna höja grundvattennivån under er källare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T term skrev:
Den lilla vattenmängd som härrör från vägen har jag svårt att se hur den skulle kunna höja grundvattennivån under er källare.
Du tänker som jag. Att det kanske är ett översvämmat kommunalt dagvattensystem som orsakar detta. Alltså att vatten leds till TS fastighet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom det finns kommunalt dagvattensystem. Är det inte detta som har svämmat över helt enkelt? Eller är det OK nivå i brunnarna om ni tittar.

Om det kommunala dagvattensystemet har svämmat över har ni rätt till skadestånd från kommunen om de inte har skött det. Regleras i lagen om allmänna vattentjänster, ni ställer krav på kommunen och betalar de inte så går ni till MMD.
Gick ut och kikade i andra brunnar i området samt öppnade locken på våra avlopp ut mot kommunens system och det står inget vatten i dem. Jag tolkar inte dem som översvämmade.

T term skrev:
Jag vill bara flagga för att det inte nödvändigtvis är kommunens problem. Det kan mycket väl vara så att avrinningen från vägen fungerar dåligt, men det är inte alls säkert att ni har rätt av avleda dagvatten från er tomt till kommunens brunn. Väghållaren har ansvar för dagvatten från vägen, men det kan vara så att de stora vattenmängderna på er tomt har att göra med att ni själva har dålig dränering. Den lilla vattenmängd som härrör från vägen har jag svårt att se hur den skulle kunna höja grundvattennivån under er källare.
Ja, så skulle det kunna vara. Allt regnvatten från taken leds korrekt ner i kommunens system via stuprör och dräneringsrör. Jag har för lite kunskap för att avgöra det. Att en bred väg har avrinning ner mot vår tomt underlättar iaf inte. Men om problemet är på vår sida antar jag att vi får anlägga dräneringsrör och pumpar i de utsatta områdena?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du tänker som jag. Att det kanske är ett översvämmat kommunalt dagvattensystem som orsakar detta. Alltså att vatten leds till TS fastighet.
Visst, men det tänker jag borde ha uppmärksammats av kommunen (eller någon annan) tidigare. En position så borde vi kunna spekulera oss fram till ett svar!
 
T term skrev:
Visst, men det tänker jag borde ha uppmärksammats av kommunen (eller någon annan) tidigare. En position så borde vi kunna spekulera oss fram till ett svar!
Syftar du på en position på fastigheten?
 
useless useless skrev:
Eftersom kommunen inte agerar så har nog elden slocknat redan.
Jag tror att du har lite för höga tankar om media. Det är nog oftare det inte har någon effekt än de har. Dessutom du missar det viktigaste. Det är inte på den nivån att media skulle bry sig.
 
K krippe91 skrev:
Gick ut och kikade i andra brunnar i området samt öppnade locken på våra avlopp ut mot kommunens system och det står inget vatten i dem. Jag tolkar inte dem som översvämmade.


Ja, så skulle det kunna vara. Allt regnvatten från taken leds korrekt ner i kommunens system via stuprör och dräneringsrör. Jag har för lite kunskap för att avgöra det. Att en bred väg har avrinning ner mot vår tomt underlättar iaf inte. Men om problemet är på vår sida antar jag att vi får anlägga dräneringsrör och pumpar i de utsatta områdena?
Det är inte dagvattnet från taken man ska oroa sig över, det är ofta en mycket begränsad del av fastighetens nederbörd som landar på ett tak. Är du säker på att fastigheten är ansluten till ett dagvattennät? En egen stenkista eller liknande som blivit igensatt skulle tillsammans med lerig mark kunna orsaka detta.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K krippe91 skrev:
Gick ut och kikade i andra brunnar i området samt öppnade locken på våra avlopp ut mot kommunens system och det står inget vatten i dem. Jag tolkar inte dem som översvämmade.


Ja, så skulle det kunna vara. Allt regnvatten från taken leds korrekt ner i kommunens system via stuprör och dräneringsrör. Jag har för lite kunskap för att avgöra det. Att en bred väg har avrinning ner mot vår tomt underlättar iaf inte. Men om problemet är på vår sida antar jag att vi får anlägga dräneringsrör och pumpar i de utsatta områdena?
Vill tillägga att detta är en relativt vanlig villatomt i utkanten av Malmö. Det känns märkligt att behöva gräva upp och dränera en vanlig villatomt.
 
K krippe91 skrev:
Syftar du på en position på fastigheten?
Japp!
 
K krippe91 skrev:
Vill tillägga att detta är en relativt vanlig villatomt i utkanten av Malmö. Det känns märkligt att behöva gräva upp och dränera en vanlig villatomt.
Det behöver inte vara så märkligt. Lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD) är eller håller på att bli norm på de flesta ställen. Det innebär att det är varje fastighetsägarens ansvar att leda bort (eller snarare infiltrera ned) den nederbörd som faller på den egna fastigheten.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
T term skrev:
Det är inte dagvattnet från taken man ska oroa sig över, det är ofta en mycket begränsad del av fastighetens nederbörd som landar på ett tak. Är du säker på att fastigheten är ansluten till ett dagvattennät? En egen stenkista eller liknande som blivit igensatt skulle tillsammans med lerig mark kunna orsaka detta.
Ja, det är jag helt säker på. Vi har ritningar som visar det och VA Syd har bekräftat det.

Svartvit ritning av en lägenhetsplan med tre rum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
quakelennart
  • Laddar…
T term skrev:
Det behöver inte vara så märkligt. Lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD) är eller håller på att bli norm på de flesta ställen. Det innebär att det är varje fastighetsägarens ansvar att leda bort (eller snarare infiltrera ned) den nederbörd som faller på den egna fastigheten.
Har det kommit 300 mm nederbörd i Malmö sista tiden?
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Om man tänker på att även i Malmö kan ha blivit tjäle då rinner eventuellt vatten undan lika bra.
 
useless useless skrev:
Har det kommit 300 mm nederbörd i Malmö sista tiden?
Man hade kunnat gissa snösmältning. Men jag gissar att snön inte varit samma problem som för oss längre upp o landet. Alltså faller faller det på något annat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.