Haft en del problem med min 520 sedan inköp 2012-05-05. Kan ni som är kunniga inom området råda mig till vad jag ska göra som kan få min gräsklippare att fungera bättre? Maskinen är original förutom tagg-hjulen i metall som sitter monterade utanpå original-hjulen.
Nedan är en liten "dagbok" över hur maskinen fungerat sedan inköp:

Inställningar:
· Spänningen i laddstationen är 29,36 volt obelastat och 28,67 volt när maskinen laddar.
· Firmware R16220 vilket enligt ÅF Bertil Andersson Cykel och motor är den nyaste i juni 2013
· Pin: xxxx
· Inställning: Regn – Omstart
· Inställning: Ljud – Avaktiverat
· Inställning: Leta laddstation – Kurvbana
· Användarinställningar: Arbetsschema 1 – 08:00-20:00
· Användarinställningar: Sekundärt område 1 – 40% 50m medurs
· Användarinställningar: Sekundärt område 2 – 30% 85m medurs
· Användarinställningar: Start lösen – Aktivera
· Användarinställningar: Arbetsläge - Auto

Felkoder och ofunktionalitet
Olika fel den gjort 2012-05-05 – 2012-06-26:
· Rymt och stannat 10 cm utanför gränskabeln (ca 20 gånger).
· Stannat antingen på begränsningskabeln eller bredvid och sagt "Blackout" (ca 15 gånger).
· Ställer sig mot något och säger ”Stotfel”, vissa gånger har hjulen fortsatt snurra (5 gånger).
· Åkte hem försent till laddstationen med följd att den inte orkade hela vägen utan batteriet tog slut 10m från laddaren. Resultatet av den urladdningen blev total nollställning, inte ens pinkoden mindes den (1 gång).
· När maskinen ska in och ladda har den inte stannat när den kommer till kontakterna i laddstationen. Istället har den kört i i väggen i framkant på laddstationen backat ut 20 cm för att sedan köra fram in i väggen igen. Displayen säger ”Stotfel” (3 gånger).
· Stått längst in i laddstationen med hjulen snurrande och försökt köra framåt. I displayen står det samtidigt "Stotfel" (2 gånger)
· Felkoder som förekommit: Utanför gränskabel, Blackout, Stotfel, HALT HEAP out of memory for size 8, HALT out of memory for size 6

Ny Firmware 2012-07-01 Stiga gjorde hembesök för uppgraderingen. Fungerade mycket bättre resten av säsongen.

Efter vinterförvarning vid igångsättning vår 2013 (maskinen varit igång och fungerat 2-3 veckor):
· Maj: Kör i liten cirkel, felkod: ”Fel på vä hjul”
· Byte av hjulmotor hos ÅF Bertil Andersson Cykel och motor
· Fungerar efter reparation men kör alltid i svängar med radie 5-10m, svänger åt vänster (vänster hjul går långsammare).
· Åter till ÅF Bertil Andersson Cykel och motor ”Inget fel funnet”
· Under 2-3 veckor i kör maskinen i stora cirklar (vänster hjul går långsammare) varannan gång den åker ut från laddaren. Varannan gång fungerar den som den ska.
· Hela Juli 2013 fungerar maskinen felfritt.
· Augusti 2013: Mycket felkoder ”stot fel” och ”Utanför gräns”. Något av felen dagligen och oftast mitt på gräsmattan eller precis utanför laddstationen.
· 2013-08-17: felkod ”fel på vänster hjul”. Hjulet går överhuvudtaget inte, maskinen gör bara små cirklar precis som i slutet på maj 2013 innan motor bytet.
 
Får nog hoppas på att Boltis kan svara.
 
"Under 2-3 veckor i kör maskinen i stora cirklar (vänster hjul går långsammare) varannan gång den åker ut från laddaren. Varannan gång fungerar den som den ska."

Det där borde inte kunna hända tycker man.
Den övervakar ju hur motorerna snurrar och vill den rakt fram ser den till att motorerna går med samma hastighet. Man skulle kunna tänka sig att de satte i en motor med annan utväxling av misstag men då skulle den alltid köra i stora bågar och aldrig gå rakt. Mycket märkligt.
 
Uppdatering till mitt ovanstående inlägg:
Jag skickade samma som inlägget ovan som mail till de jag köpt maskinen av. Idag ringde de mig och säger att jag är välkommen in och hämta en ny 520. Mycket snyggt skött av ÅF Bertil Andersson Cykel & Motor i Linköping. All cred till dem. Nu kör min nya 520 runt på gräsmattan :D
 
Hoppas/bör väl funka bättre...(y)
 
Askebytroll skrev:
Nu kör min nya 520 runt på gräsmattan :D
Aj då. Fel på den också? ;)
 
  • Gilla
Askebytroll
  • Laddar…
Min 520 har på sista tiden rymt ett par gånger utan att känna att den är utanför slingan. Nu senast plöjde den ner för en slänt, körde i konstig snirklig bana 30 meter ner till en häck där den försökte köra igenom och stod där och spann ner sig i jorden tills batteriet tog slut. :rolleyes:
 
Nej det tror jag inte. Detta inträffade minst 50 meter från laddstationen och den hade kört ett par timmar innan.
 
Min stiga 520 har funkat jättebra hela sommaren, men börjar uppföra sig lite märkligt nu.
Den skall arbeta 2 pass/ dygn, ett på morgonen och ett på kvällen, 5 tmmar laddning mellan passen.
Nu så slutar den ibland att klippa efter ca 10-20 min och går tillbaka till laddstation, trots att den är ordentligt laddad. Har kollat alla inställningar och allt stämmer.
Ringde återförsäljaren och han sa att om gräset är kort, så får den för lite klippmotstånd och avbryter därför klippningen. Stämmer det ? Låter isf rimligt, med tanke på att gräset växer långsammare nu när det börjar mörkna och bli kyligt.
 
En 520 har inte den funktionen med automatisk programmering av klipptider så svaret på den frågan är nej. Endast maskiner med borstlösa motorer har denna funktion.. En 520 ska klippa de tider som anges eller så länge batteriet orkar..
 
  • Gilla
pelleprognos
  • Laddar…
Ehh, automatisk prog av klipptider ?
Min fråga var om klipparen avbryter pga att den får för lite klippmotstånd pga att gräset är kort och inte växer så fort nu.
 
6
pelleprognos skrev:
Ehh, automatisk prog av klipptider ?
Min fråga var om klipparen avbryter pga att den får för lite klippmotstånd pga att gräset är kort och inte växer så fort nu.
Boltis svarade ju på din fråga. Tror han är den som kan mest om Stigas robotklippare här på forumet.
 
Tackar Matte ;-)

Om jag säger så här då:

En 520 ska klippa hela sitt pass även om du så låter den "klippa" en yta av betong utan minsta motstånd på kniven.

Däremot har tex en 527s en funktion som heter automatisk programmering och känner av motståndet i kniven. Kör du en sådan maskin med den funktionen aktiv på tex en testbana med betong som underlag kommer den snart söka laddning och anpassa sina klipptider efter sina beräkningar av motståndet. Alltså, den tror att "gräsmattan" är klippt eftersom det inte är något motstånd på kniven.

Jag har ju givetvis själv motsvarande modell till 527s (525s),och trots att min klipptid är inställd på 1,5h per klippning så klipper den inte mer än 30-40 minuter då den själv anser sig färdig då. På så vis slipper man onödiga driftstimmar på maskinen.
 
  • Gilla
pelleprognos
  • Laddar…
Tack för ett utförligt svar Boltis.
Förstod först inte vad du menade med automatisk prog i sammanhanget, men nu vet jag bättre :)
Självklart ifrågasätter jag inte din kunskap i detta, (det är ju därför jag ställer frågan i forumet, för att
få ta del av andras erfarenheter). Ursäkta om jag uttryckt mig plumpt, absolut inte min avsikt, men
det är ju alltid en risk att man tolkar texten olika.
Hursom , så verkar det lite mystiskt att den avbryter klippningen utan anledning.
Kanske ska lämna in den på koll, har garanti kvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.