ok, då ska jag kontakta min ÅF. De är inte så säkra på sin sak där, så bra att ha lite kött på benen och stå på sig.
 
Hej! Har lite problem med min stiga Autoclip 523 som nyligen är inskaffad. har kört den ca 4v, allt funkar kanon med klipparen förutom att den inte klipper "öarna"

Jag har 2 st öar på tomten, till öarna har jag lagt kabeln med ca 2-5cm mellanrum. ena ön är på ca 5x5m den andra ön är väldigt liten, ca 6x2m och lite kurvig.

Problemet är att klipparen endast följer kabeln, den klipper inte alls på själva ytan imellan kabeln. Ibland kan den fastna vid ena ön på framsidan också, ibland går den tillbaka till laddning efter 3-5 varv.

Har ett träd i övergången på framsidan som kanske stör? men klipparen går ju dit utan problem samt tillbaka, ibland efter några varv då.

Varför klipper den inte dom små "öarna"

Har ringat in öarna med Röd färg

byggahus_tomt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förutsätter att du har de två ytorna som sekundära områden och att avstånden är korrekt inställda? Finns inte så stor möjlighet för den att hitta dit själv om du bara har 2-5 cm mellan trådarna. Om jag tolkar din skiss rätt..

Tror inte det är något som helst fel på din maskin, snarare installationen som inte är helt hundra utförd..
 
Avståndet på ön längst upp till vänster på bild är ca 1.5m, 5m var minimum att ställa in.
Avståndet till ö 2 under är ca 6m, tog där 5m.

Trådarna la jag nära varandra pga jag har markplattor mellan, enligt dem jag köpte maskinen av skulle trådarna läggas så nära varandra som möjligt.

Maskinen hittar alltså till öarna men klipper endast längs med tråden, inte i området imellan trådarna.
 
Ni har nog missförstått varandra du och säljaren, du måste göra en korridor som klipparen kan gå i mellan din huvudyta och respektive sekundär yta. Där måste slingorna ligga med mellanrum, minst 30 cm tror jag är det minsta du kan komma undan med, men jag tror andra kan komma med mer exakta uppgifter på vad som faktiskt fungerar. En sk. ö är en yta som man ringar in t.ex. en rabatt där klipparen INTE ska gå och där ska avståndet mellan kablarna som leder till själva ön ska ligga med max 1 cm i mellan för att klipparen ska passera fritt ovan tråden och kunna köra runt hela ön. Avståndet till respektive sekundär yta räknas sedan från laddstationen längs med begränsningskabeln och in i den sekundära ytan, och du vill släppa klipparen ungefär mitt i den sekundära ytan. Och ja avståndet är i 5 metersintervaller.
 
  • Gilla
AnnaAnka
  • Laddar…
Då har jag missförstått säljaren, tackar ödmjukast för svar Parkway!

Mvh AnnaAnka
 
Bra svar där av Parkway, det var ungefär det jag skulle skriva men hann inte riktigt :)

Börja med att läsa instruktionsboken ordentligt också. Ett tips i all välmening.

Angående avstånd mellan slingorna är det en sak man kan laborera lite med. Det beror lite på om dom ligger helt parallellt på en raksträcka eller om det svänger något. Jag har ca 20cm mellan kablarna på smalaste stället.
 
Det kommer en förbättring i den senaste firmwaren r17268 för korridorer. Dom lagt till en funktion för just korridorer som gör att klipparen får lättare att passera även om den inte följer begränsningskabeln och är på väg till en sekundär yta. Den ska då klara 30cm breda korridorer. Det funkar så att den kör in i någon sorts vinkel i korridoren och kommer då träffa den ena av begränsningskablarna rätt snart. Då kommer den som vanligt försöka backa och vrida sig för att hitta en ny vinkel att gå på. Men eftersom korridoren är så pass smal så är detta inte möjligt. Den kommer försöka några gånger och sedan aktivera en rutin som heter just korridor. Han kommer nu haka på den ena av begränsningskablarna och följa den i det avstånd som finns i parametern "Follow wire" (har för mig att parametern heter det iafl) under servicemenyn (i mitt fall 13 m) sedan kommer den bryta och gå tillbaka till att klippa som vanligt igen. "Follow wire" är ju den parametern som talar om hur länge klipparen ska följa begränsningskabeln efter att den har passerat en sk. infångare.
 
De hade en liknande finess tidigare som de (tyvärr i mitt fall) tagit bort. Minns inte exakt vad villkoret var för att den skulle aktiveras men när klipparen kände sig trängd så följde den tråden ca 3-4m för att ta sig ut ur problemområdet.

Den funktionen hade vi nytta av då jag har en smal ramp (med kanter på) och en tråd i mitten som leder ner till grannen. Ibland kan den komma upp på rampen av misstag, och då blir den trängd mellan tråden och en kant varpå den tidigare helt enkelt följde tråden ut från rampen. Numera fastnar den istället. (det är dock sällan det händer).
 
Det är lite nya grejor på gång som Parkway skriver och korridorshantering är en sak. Är fortfarande lite i betastadiet dock. Jag har dessutom lagt fram ett förslag till utvecklarna om att kunna ändra "max follow wire" till under 13 meter som är lägsta värde idag. Jag själv har ett par korridorer och infångare och skulle vilja ställa detta värde till låt säga 6m istället för att undvika onödig spårbildning.
 
  • Gilla
aivo
  • Laddar…
Jag har testat funktionen vid ett tillfälle (dock helt ofrivilligt) och kan säga att den fungerar. Det kom sig av att min klippare hatar sin laddstation och gör allt för att mörda den när tillfälle ges. Nu har jag slagit ner en stolpe vid högra hörnet så nu är den väl lite fredad iafl.
Boltis: kanske man kan komma till dig med tänkbara förändringar i mjukvaran så kan du skicka vidare om du tycker det är vettigt?!
 
Det går bra att kontakta mig gällande förslag och förbättringar. Det uppskattar både jag, Stiga och Zucchetti. Det finns alltid utrymme för förbättringar och förslag.
 
  • Gilla
aivo
  • Laddar…
boltis: En funktion som hade varit bra är om det funnits möjlighet att köra en stängd yta på tid utanför själva klippschemat. Som det är nu så måste jag eftersom att jag har en yta som jag måste bära över klipparen till 2-3 gånger i veckan lägga ett klippschema där sista passet börjar efter jag kommit hem från jobbet. Det idealiska för min del vore att ha ordinarie klipptid när jag är på jobbet och sedan kunna bära över den och köra stängd zon i 120 min vid behov. Hade varit fint som snus!
 
Det finns ju redan :)

Du får gå in under "arbetsläge", välj sedan "avstängt område" och sedan hur länge du vill att den ska klippa. När den sen är färdig letar den sig ut till slingan och piper med texten "utfört" i displayen.
 
Men det går ju bara att göra inom arbetsschemat väl? Har jag ett schema som går mellan 07:00 till 16:00 så kan jag inte starta den kl 17:00 för att köra avstängt område? Har försökt men kanske gjort fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.