525.an funkar utan problem, trots att det är riktigt blött. Följ instruktionerna från "AXO":

"Du får helt enkelt stänga av säkerhetshandtaget enligt följande.
I Pausläge trycker du "Charge, +, - , då hamnar du i Servicemenyn.
Där togglar du dig fram till "Saftey handle" och väljer "Off".
Du återgår genom att trycka "Paus"."

Obs! Tryck på knapparna i följd, inte samtidigt! (finns massor av skoj i servicemenyn).
 
  • Gilla
FredrikF1
  • Laddar…
Har problem med att få trianglarna att fungera, dom fungerar lite när dom vill men oftast inte.

Vi har testat med olika stora trianglar men inget verkar fungera.

Nån som vet hur man ska lösa det?
 
Hur ser prisbilden ut på 520 Limited ngn som har sett några priser? Riktigt snygg i sin Benvita färg (Kåpa och ladd station)

Ang: trianglar så är det jätte viktigt att man håller måtten enl manual för att det skall fungera, rak-sträcka och c.a 2m framför och efter. sen 40-40 och 50cm i bas.
 
Listpris 16900;- för limited edition.

Helt rätt angående måtten på triangeln, däremot kan man få ändra "vinkeln" på den om det lutar uppåt eller neråt. Man får helt enkelt justera vinkeln beroende på förutsättningar.
 
Hur menar du justera vinkeln? att man skall ha kortare bas så att piggen blir skarpare?
 
Gimbal skrev:
Galsac, har du fått i gång klipparen än?
Tjena Boys!

Tack för alla goda råd och tips. Timmarna innan jag åkte iväg på semster löste sig problemet.
Fick tips här inne på forumet att man skulle byta frekvens i sändaren. Det visste min ÅF inte om, trots att det vara han som bytte kortet i själva maskinen till ett B-kort. Tidigare var det även sagt att det endast gick att få 520 med ett A-kort eller (monterat vid start) eller det utbytbara B-kortet. Jag visade tråden för min ÅF och han stod som ett frågtecken, trots att han enligt egen utsago meddelat mig att han bytt till B-kort vid flera tillfällen tidigare.
ÅF öppnade upp sändningsdosan enligt intruktion härifrån och såg förvånad ut. Han sa att det här var första gången han öppnade upp dosan, konstigt då han vid upprepade tillfällen innan hävdat att han bytt kort flera gånger innan. Sedan ställde han om spak nr 2 och jag åkte hem och provade. Inget fungerade...
Jag provade sedan själv att öppna upp dosan och vred tillbaks spak 2 till ursprungligt läge ändrade istället spak nr 3. Vips så hittade maskin och sändare varandra. Allt är således helt löst nu. Min maskin traskar omkring och mår bra :) Några timmar senare efter att jag gjort detta begav jag mig på semester utomlands. Därför har jag inte hunnit skriva förrän nu. Landade på flygplatsen för ca 6 timmar sedan och nu har jag äntligen kommit hem.
En liten sak bara. Jag provade att gå in i klipparen och stänga av ljudet. Dessvärre hör jag fortfarande när maskinen laddar... Ett litet pip i bakgrunden. Ska läsa på lite mer och börja programmera på allvar under helgen.

Stort tack till alla som hjälpt till. Ni är som sagt betydligt mer skarpa än flertalet av stigas ÅF. Har dock bara varit i kontakt med 2 st så man ska inte döma hela kåren. Stigas egna support är däremot helt förkastlig. Har skickat dom 3 mail och inte fått svar på ett enda. Däremot har jag fått bekräftelse att mailet tagits emot av Stiga.

Husqvarna har dock riktigt bra support.

Hur som helst, allt är frid och fröjd och matten är synnerligen fin.

Z
 
Det är skillnad på åf och åf ;-)

Skönt at det verkar funka för dig ivf.. :)
 
boltis skrev:
Det är skillnad på åf och åf ;-)

Skönt at det verkar funka för dig ivf.. :)
Helt rätt Boltis. Du verkar höra till kategorin som vet vad du talar om och ska inte förväxlas med de ÅF jag varit i kontakt med. Boltis är en stor bidragande orsak till att mitt ärende är löst. Stort TACK!

Z
 
Så lite så.. :)

Gällande att bli av med pipet i laddningsstationen så måste du starta om roboten för att den ändringen ska "träda i kraft" Så starta om den så blir den tyst och fin sen..
 
Kanon. Utfört och klart :)
Nu piper inte roboten längre när den laddar.

Tack

z
 
marcusjj skrev:
Jag har problem med min klippare (Ambrogio l200) samma som stiga 520 vad jag förstått det som.

Den har börjat "gå sakta" fast den inte behöver det. Riktigt märkligt. När det är tjockt gräs och klipparen går ner i varv för mycket, då stannar den så att rotationshastigheten på kniven kommit till normal snurr igen. MEN min gör nu detta rätt ofta, även fast gräset inte är högt Den kan gå 10+ meter i hackande snigelfart... Någon som har haft samma problem?
Har nu fått tillbaka klipparen! Det var ett lager som gått sönder som var någonstans vid knivarna. Allt gick på garantin! :)
 
Nu har jag vart och fått min 325:a bytt mot en 520. Installerade denna nu på kvällen och kunde ju inte låta bli att provköra en sväng.
Sammanfattningsvis är jag jävligt nöjd!
Den är tystare i hjulmotorerna.
Betydligt tystare uppfattar jag den som.
Tystare klippning då knivskyddet låg så himla nära på 325:an.
Den guppar inte och vänder nånting.
Den fastnar inte nånting på ställena som 325:an gjorde.
Och en mycket spännande förbättring var att 520:in klipper påväg hem till laddstationen 👍👍👍
Nu fick man ju en suverän kantklippning om man valde följ slinga. Ska nog köra det var 3e dag, trycka på charge-knappen i början av slingan och ha den inställd på följ slinga.
Hoppas jag får fortsätta va lika nöjd. Äntligen har man fått de funktioner man var ute efter från början.
Nu kan man ju stolt visa upp sin robotgräsklippare 😎
 
Just ja. Glömde min första frustration i glädje euforin.
Batteriet kom ju löst, utan några som helst instruktioner om hur det skulle monteras... Fick inga instruktioner av återförsäljaren heller.
Som tur va finns ju detta forum. Hade nå svagt minne att Boltis förklarat detta tidigare i tråden, så det löste ju sig.
Men sen fick jag med en ferrit-kärna som ja skulle sätta på kabeln före sändaren. Enligt instruktionen skulle ja linda kabeln 2-3 varv i ferritkärnan, bara det att kabel före sändaren är ju ca 1dm lång så den räcker inte att snurra ett varv runt ferrit-kärnan. Och kabeln från trafon är ju för tjock att linda 2-3 varv. Det slutade med att ja bara satte den över kabeln in i sändaren.

Hur har ni andra gjort med detta?
 
Du har gjort helt rätt gällande filtret/kärnan. Det är banne mig omöjligt att linda den så som instruktionen säger.
Bra att det löste dig med batteriet oxå!

Gällande kantklippningen brukar man inte behöva ha den på följa kabeln för att få en snygg kant. Även vid kurvbana funkar det sett över tid bra, dessutom riskerar du inte hjulspår i gräsmattan på samma vis.
 
Nu har jag konstaterat första felet på min 520.... Jag behöver lite hjälp från er andra.

Den har stått med batteriet slut på någonstans på gräsmattan varenda gång när den skall ha åkt och laddat själv.
Först trodde jag att det var jag som lagt "sökslingan" fel för denna maskin.
Men igår flyttade jag sökslingan, så den kan omöjligtvis missa den nu.
Jag provade igår kväll, med att skicka den på laddning via "charge" knappen. Det funkar utan problem.
Den åker rätt in i laddstationen.

Men nu på dan, när den var ute och klippte under inställd tid, så stod den död på gräsmattan åter igen...

Det är något som är fel på klipparen, eller någon inställning som är fel i klipparen.
Den fattar inte helt enkelt att den behöver åka på laddning själv....

Jag har den inställd på kurvbana, under sök laddning.
Jag har vart in i service-menyn och kikat, där finns det en inställning gällande laddning, där man kan välja forcerad laddning. Vad är detta? Skall denna vara aktiverad.
Har för mig att det finns en inställning i service-menyn där det står ifall man ska ha kurvbana aktiverad eller inte.
Den vill jag minnas stod på aktiverad i "grundläge".

Vad mer kan det vara som är tok?
Kan det vara någon kabel som släppt? Till någon form av spänningsavkännare?

Tack för hjälp.

/en som börjar tröttna rätt allvarligt på stigas produkter..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.