peternicklas
Galsac skrev:
Tjena. Jag har stora problem med min nya 520. Allt är installerat enligt konstens alla regler. Ändå verkar allt knasa.

För tillfället står klipparen i sin laddstation och piper. Trycker jag på pause kör den ut och texten no signal visas.

Det jag gjort vid installationenr följande.

1 Fackman bytte sändningkort i klipparen då grannen har en likadan.
2 Jag anslöt kabeln från laddaren i rätt riktning. När jag sedan kom till tillbaks till stationen med kabeln lindade jag in överbliven kabel i e påse och la intill laddaren. Från påsen tog jag sedan ut sladden och fäste den i laddstationen. Är det möjligt att göra så, eller kan det vara en anledning till att roboten står och piper var 10e sekund?

Kan även meddela att jag inte ens programmerat ngt då den står på sin1a laddning...

Tacksam för svar

Z
Misstänker att den extra kablen du har i påsen kan påverka. Även andra fabrikat störs av detta. Vill du ha extra kabel över för ev. justeringar så dra ut den på gräsmattan och klamra den på samma sätt som man gör till öar. Har själv gjort detta på ett annat fabrikat och det fungerar.
 
Galsac skrev:
När jag sedan kom till tillbaks till stationen med kabeln lindade jag in överbliven kabel i e påse och la intill laddaren. Från påsen tog jag sedan ut sladden och fäste den i laddstationen. Är det möjligt att göra så, eller kan det vara en anledning till att roboten står och piper var 10e sekund?
Jag antar att fackmannen bytte frekvens både i laddstationen och i klipparen, annars lär det naturligtvis inte fungera.
Att linda upp kabeln i en spole är också som redan nämnts ett ajabaja, det blir en spole som kan störa ut resten av slingan (som ju också är en spole fast med bara ett varv av tråden och således ger en svag signal jämfört men en spole bestående av flera varv tråd.)
 
Tack för svar. Ska prova med att klippa av resterande kabel som för tillfället ligger i en påse och fästa i huset istället ;)

Fackmannen bytte inte ut ngt i vår sändare eftersom sändaren inte lämnat hemmet. Det enda som är bytt är kortet som ska sitter i Roboten.

Vilket tror ni jag ska börjar med?

Mvh

Z
 
Så där. Nu har jag kapat överflödig kabel. Inget heller korslagt.
Var nere hos mina lokala åf och han menade på att inget behövdes göras i sändaren efter att vi bytt programkort i roboten. Laddstationen, finns det dipswitchar där med?

Fortfarande ingen signal...

Ngn som har ytterligare förslag :)

Mvh

Z
 
Frekvensen måste ändras i sändaren. Annars får ju roboten fel signal och piper således med meddelandet "ingen signal" Sitter en dipswitch på kretskortet i sändaren. Den kan sedan ändras till a, b eller c frekvens beroende på vilket mottagarkort din åf satt i din maskin. Din åf borde dessutom ha uppdaterat din maskin när de satt i det nya kortet då de ofta har en äldre programvara.

För att komma åt kretskortet måste du ta av bägge gavlarna på sändaren. 4 skruvar på varje sida. Bry dig inte om de 3 skruvarna i mitten på ena sidan, det blir bara omständigt.

I första hand råder jag dig att låta din åf fixa detta, men försöker lägga upp en bild strax som visar hur switchen skall stå för de olika frekvenserna..

Edit: lägger inte upp bild då gimbal redan länkat till ett av mina tidigare inlägg ovan.
 
Redigerat:
Tillägg:

500 och 700 serien har en separat sändare kopplad utanför laddningsstationen tillsammans med laddaren. Alltså inte mer än anslutningarna till omkretstråden i själva stationen.

125/127/325 Har sändaren monterad i laddningsstationen. Alltså bara själva laddaren utanför. Här kopplar du då omkretstråden direkt i sändaren i stationen.

För att ändra frekvens på 500 och 700 serien måste du byta mottagarkort i maskinen och byta frekvens på sändarens dipswitch.
På 125/127/325 behöver du inte byta mottagarkort då det sitter en dipswitch även på mottagarkortet i denna maskin. Ändra där och till samma på sändaren.
 
Så där ja. Nu kommer en story som heter duga...

Var nere hos min lokala ÅF som meddelade mig att han hade bytt frekvenskort tidigare i Stiga Robot. Dock var han helt ovetande om vad som fanns i sändaren? Bara där började det osa katt, eller hur? Hur kan man ha bytt frekvenskort utan att ha gjort ngt i sändaren, förutsatt att det bara var fel på kortet i roboten? Nu sa han dock uttrycklligen att han hade bytt frekvenser också...

Jag hade med mig de länkade bilderna ni skickat här på forumet. Min ÅF skruvade alltså upp sändaren och fick ut den sk dipswitchen och flyttade ngt av reglagen uppåt. Alla var vända nedåt från början. Gött så trodde jag och åkte hem för att koppla in. Vad händer, Jo Roboten visar NO SIGNAL återigen. Nästa vecka får gubbarna komma hem till mig så får de själva rätta till problemet.

Det bästa är att den här ÅF inte hade en aning om att var tvungen att ändra i sändaren, ändå påstår han att han utffört operationen tidigare? Hur är det möjligt?

För övrigt är Stigas kontaktsida fullständigt värdelös. När man ringer dig blir man ombedd att slå in riktnumret och därefter kopplas man till en ÅF. Enligt min ÅF fick folk ifrån min lokala butik lära Stiga folket hur saker och ting skulle fungera då inte ens Stigas personal visste. Dock inte den här mannen vi pratade med idag. För övrigt har Zuchetti tydligen gått i konkurs enligt min ÅF.

Ngn som har förslag på hur jag ska ställa in frekvenserna i min sändare nu när jag har fått ett nytt programkort B i min Robot?

Såg vad min ÅF gjorde i sändaren och den manövern var inte speciellt svår, he he....

Tack för hjälpen här inne. Ni är grymt mkt mer kunniga än de folk jag har träffat tidgare.

Mvh

Z
 
Av första snabbtitten på dip-switcharna i "manualen" så kan man tro att switch 3 ska upp, men tittar man en gång till så ser det ut som om text och bild har förskjutits så det är nog snarare switch 2 som ska upp, för kanal B.
 
Tjena Gimbal och tack för infon.

Det är switch nr 2 som är reglerad, men det står ändå bara "SYNC" i robotten. Har pratat med ÅF och han kommer hit under nästa vecka för att försöka lösa problemet :)

Stort tack för hjälpen i all fall. Du har faktiskt även hjälpt min ÅF som uppenbarligen inte hade en aning om switchen i sändaren, ha ha h :)

Z
 
Efter samtal på högre ort hos Stiga så kan jag dementera att Zucchetti gått i konkurs. I varje fall vad dom vet.

Däremot så verkar det vara sämre med Wiper i Sverige som verkar ha gått i konkurs ytterligare en gång efter det nya bolaget startades.
 
6
boltis skrev:
Efter samtal på högre ort hos Stiga så kan jag dementera att Zucchetti gått i konkurs. I varje fall vad dom vet.

Däremot så verkar det vara sämre med Wiper i Sverige som verkar ha gått i konkurs ytterligare en gång efter det nya bolaget startades.
Det stämmer inte att Wiper gått i konkurs sen Lehr tog över.
Pratade med Henrik som jobbar där för en stund sen.
 
boltis skrev:
Efter samtal på högre ort hos Stiga så kan jag dementera att Zucchetti gått i konkurs. I varje fall vad dom vet.

Däremot så verkar det vara sämre med Wiper i Sverige som verkar ha gått i konkurs ytterligare en gång efter det nya bolaget startades.
Min lokala ÅF hade tydligen försökt få tag i reservdelar till en kund som hade köpt en Zuchetti. Tydligen var det det inte möjligt längre pga, vad han hävdade, konkurs. Men det här kommer som sagt i tredje led. Jag har själv inte varit i kontakt med Stiga på högre ort. Man kan dock misstänka att Stiga inte varken vill bekräfta eller dementera för närvarande om nu en KK är fallet, pga olika omständigheter.
Hur som helst, jag kan bara skriva det jag hört, och kan själv inte gå i god för saken. Har boltis hört ngt annat får tiden helt enkelt utvisa vad som stämmer.

För egen del hoppas jag att min ÅF kan få klarhet i vad som knasar med min maskin som fortfarande uppger No signal, trots att vi ändrat på switchen. En möjlighet kan givetvis vara att det är fel på det nya kortet de installerade i min maskin?

Z
 
Galsac skrev:
Min lokala ÅF hade tydligen försökt få tag i reservdelar till en kund som hade köpt en Zuchetti. Tydligen var det det inte möjligt längre pga, vad han hävdade, konkurs.
Kan bara nämna att zuchetti släppte en ny version (beta) av mjukvara till Wiper runner igår (17/6) så helt döda är de i allafall inte.
 
Gimbal skrev:
Kan bara nämna att zuchetti släppte en ny version (beta) av mjukvara till Wiper runner igår (17/6) så helt döda är de i allafall inte.
Tänkte bara kolla om du la ner tråden hel eller fick skarva den någon gång, så du inte fick en dålig skarv som inte är tät utan har kontakt med "marken" och därav inte får någon signal. Så det kan uteslutas. Dock måste ju först det som skrivits ovan om rätt inställning vara rätt. (men ifall din åf råkade träffa rätt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.