Jag har med slängt ut en hel del matjord extra där den fastnat eller man såg en svacka.
 
Tjena

Får min Autoclip 520 installerad imorgon..... :)
Har ca 1100 m2 gräsyta som ska klippas varav ca 100 m2 är ett sk "slutet område".
Hur ofta och hur länge tror ni att det är lagom att jag progamera klipparen att klippa?
Behöver den klippa varje dag? Vad rekomenderar ni?
Hur länge tror ni är lagom att ställa in den på för klippning i det slutna området? Räcker 60 min för att klippa ytan på 100 m2?

Alla tips o åsikter är välkomna. :cool:
 
Nyman-81 skrev:
Tjena

Får min Autoclip 520 installerad imorgon..... :)
Har ca 1100 m2 gräsyta som ska klippas varav ca 100 m2 är ett sk "slutet område".
Hur ofta och hur länge tror ni att det är lagom att jag progamera klipparen att klippa?
Behöver den klippa varje dag? Vad rekomenderar ni?
Hur länge tror ni är lagom att ställa in den på för klippning i det slutna området? Räcker 60 min för att klippa ytan på 100 m2?

Alla tips o åsikter är välkomna. :cool:
Vad jag vet kan du inte ställa in en viss tid som den ska klippa en specifik yta (zon). Man ställer in hur många procent som den ska vara på varje yta. Jag har dock inte klurat ut hur den räknar, om det är procentuellt i vilken zon den ska starta eller om den på nåt sätt håller redan på totaltiden. Det sistnämnda verkar osannolikt eftersom den ju rimligen inte vet var den är. Den kan ju hamna i de olika zonerna av slumpen medan den klipper (om de inte är slutna). Jag har t.ex. tre zoner, varav den ena ska klippas 10%, en 20% och en 70%. Lik förbannat kör den ett 3-timmarspass nere i 10%-zonen när den styrt dit vid start. Total max klipptid per dygn är 6 timmar som jag har förstått det.
 
Den har ett startschema som är 10 starter långt, sen börjar det om. Så anger man 20% till en zon så kommer den gå dit 2 gånger per 10 starter. Det gör som du redan märkt att riktigt små zoner kommer att klippas sällan, men när den väl åker dit så blir det VÄLDIGT välklippt om man säger så. Till en 10% zon åker den alltså bara var tionde start så med två starter om dagen blir det bara klippt var femte dag. Det är nackdelen med få starter och långa körpass. Helst ska zonerna vara någorlunda lika stora.

Sen vette tusan hur den räknar om den blir avbruten av regn (om man har den inställd så).
 
Nu har klipparen fått gå 3 arbetspass sen igår..... + ett 2 timmars pass i det "Avstängda området"
Och det verkar funka väldigt bra.... Ska gör några små justeringar på tråden där den ska vara osynlig, (där man lägger tråden paralellt med max 1 cm mellanrum) Är det ok att lägga tråden ihop med varandra på dessa ställen? Eller måste det vara lite avstånd mellan dom?

Jag har laddaren i ena änden på baksidan på en ganska liten yta som ska klippas.... Alltså är det största området inte där laddaren står.
Har ställt in den så här: Zon 1 = 20% 45 m moturs, Zon 2 = 20% 35 m medurs, ja och sen blir ju resterande på övrigt om ja förstått allt rätt? Nu har ju klipparen inte hunnit klippa så mkt än.... men känns som om den går lite för lite i den lilla zonen där jag har laddaren..... men det kanske ger sej om jag bara ger maskinen lite tid.?
 
Det går bra att lägga trådarna tätare än 1cm när man drar ut till öar och liknande. Det är som sagt max 1 cm som gäller.

Hos mig tog det 3-5 dagar innan klipparen hade hunnit klippa precis överallt. Så de första dagarna var det lite tuffsar här och var. Så låt det gå några dagar, se hur gräset ser ut och justera procentsatserna efter det.
 
bjoma skrev:
Skulle stolt visa upp klipparen för bekanta igår men det gick inte alls som planerat. Den backade ut ur boet, vände sig 90 grader åt höger så att den stod centrerad över kanten där stenplattorna möter gräsmattan (se bilden i post #153). Började klippa längs med stenplattorna. Efter några meter svänger slingan 90 grader höger och jag förväntade mig som vanligt att roboten skulle upptäcka det. Men icke. Den fortsatte glatt rakt ut i singelgruset. Efter att ha jagat efter den lyfte jag in den mitt på gräsmattan. Men då klagade den på att den var utanför slingan!

Det verkar alltså som att den vid starten fattat fel om vad som var in- och utsida av slingan. Trodde inte det skulle gå utan trodde den var hårdkodad med var som var insidan mha magnetfältets riktning. Men nu har jag känslan av att den bestämmer sig vad som är in och ut vid varje uppstart istället. Någon som vet om det är så det fungerar? Att det går att lura roboten genom att låta den starta utanför slingan så den teoretiskt skulle klippa hela planeten, utom den egna inringade gräsmattan?

Det här fick mig också att fundera över hur roboten har koll på att slingan är hel. Den stannar ju om man bryter slingan. Det måste ju betyda att den alltid har kontakt med slingan. Även när den är mitt på gräsmattan. Hur går det där till? Känner den alltid av slingans magnetfält och finns det i sådana fall ett maxavstånd från slingan som roboten klarar?
Har min laddstation placerad nästan exakt som dej och jag har råkat ut för samm problem 2 ggr på 2 dagar...... Så nån ändring måste jag göra.
Hur löste du ditt problem? Visa gärna med bild.

(Tyvärr har jag inte varit hemma när roboten kört utanför gränsen..... så nu sista gången hade den nog stått o backat fram & tillbaka och kört in i garaget gång på gång..... Så nu är det massa fula repor!
Hoppas det går o få bort dom värsta iaf...
 
Nyman-81 skrev:
Har min laddstation placerad nästan exakt som dej och jag har råkat ut för samm problem 2 ggr på 2 dagar...... Så nån ändring måste jag göra.
Hur löste du ditt problem? Visa gärna med bild.
Jag la om slingan vid laddstationen. Från början hade jag den som den röda markeringen visar. Det gav problem. Så då lyfte jag på de två stenarna till höger och la slingan under dem. Se andra bilden. Det betyder att klipparen kan komma åt att krocka med kantstenen där slingan ligger under stenplattorna. Men den kantstenen är tillräckligt hög så det gör inget.
IMG_0015_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_00702.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag flyttade hela laddstationen bakåt/utåt ca 20 cm och nu verkar det faktiskt funka....
Annars så får jag väl försöka göra nåt liknande som du gjorde, problemet för mej är att jag har en "sockertopps gran" på varje sida om laddaren.
Men förhoppningsvis så ska det funka nu.

Tack för bilderna! :cool:
 
Jag upplever att 520:n är väldigt okänslig för krockar. Den kan köra på gungställning och träd så man tycker att den måste ha fattat att det var stopp men likt förbannat så klättrar den upp mot hindret och står där och spinner ner sig i gräsmattan ända tills batteriet tar slut. Går det att justera känsligheten?
 
Spraya silikonspray på "pucken" under skalet samt spänn inte laddmuttrarna för hårt. Annars är där inga direkta inställningar då det är mekaniska brytare..
 
Laddmuttrar? Vilka är det?
 
Dom två "knopparna" som träffar laddplattorna i laddningsstationen..
 
De två blanka knopparna högst upp i bakkanten på klipparen. Fast det borde inte spela någon roll hur hårt de är dragna, jag drar mina så hårt jag vågar med tanke på att de är fästade i plast. Vill ju inte tappa dom.

Edit: boltis kom emellan.
 
Tjena. Jag har stora problem med min nya 520. Allt är installerat enligt konstens alla regler. Ändå verkar allt knasa.

För tillfället står klipparen i sin laddstation och piper. Trycker jag på pause kör den ut och texten no signal visas.

Det jag gjort vid installationenr följande.

1 Fackman bytte sändningkort i klipparen då grannen har en likadan.
2 Jag anslöt kabeln från laddaren i rätt riktning. När jag sedan kom till tillbaks till stationen med kabeln lindade jag in överbliven kabel i e påse och la intill laddaren. Från påsen tog jag sedan ut sladden och fäste den i laddstationen. Är det möjligt att göra så, eller kan det vara en anledning till att roboten står och piper var 10e sekund?

Kan även meddela att jag inte ens programmerat ngt då den står på sin1a laddning...

Tacksam för svar

Z
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.