Haha, snyggt! Kommer säkert funka skitbra! Ser dock ut som om dom sticker ner längre än de jag visade dig. Om det har någon betydelse vet jag dock inte. Prova och se. Både tilthjul och tandade kuggdrev till hjulen borde alla åf ha hemma på lager kan jag tycka..
 
Jag hade lagt en 10 mm distansplatta under hjulen och precis som du skrev, så blev dom då högre. Det funkade inte så bra, utan jag tog bort distansen och använde enbart mina clas ohlson hjul, skruvade direkt på plåten, i avsedda skruvhål och detta har fungerat utmärkt i flera dagar nu, inte ett stopp :)

Foto0240.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har lite funderingar kring stöldsvårigheten. Som jag förstått det så märker inte larmet om man lyfter roboten rakt upp. Det reagerar bara om man tiltar den. T.ex. lyfter i handtaget där bak. Stämmer det?

Men även om man lyckas bära med sig klipparen utan att den larmar så kommer den ju märka att den hamnat utanför slingan. Och då krävs omstart+pin för att få igång den igen. Men det där gäller väl bara när den är ute och kör? När den står på laddning är ju varken slingan eller slingsensorn aktiv. Så vad händer om någon drar ut roboten från laddstationen och bär iväg den till sin egen laddstation? Kommer roboten märka det? Vet att min åtminstone inte reagerar när jag drar ut den från laddningen, bär runt den en stund och sedan stoppar tillbaka den i laddstationen.
 
Har funderat på om jag kan uppgradera mjukvaran i min 520 själv. Hittade en ftp sida med firmware [FONT=Arial, sans-serif][url]ftp://ftp.centrosistemi.it/Public/STIGA/firmware/[/FONT][/URL]

Dock så skulle jag behöva lite vägledning i hur man gör. Hittade den här men den ger inte fullständig information samt att den är gammal. http://www.lawnbotts.com/pdf/LawnBott_installation_course.pdf Det finns ju sparsamt med information tillgänglig då jag antar att de vill att man skall lämna den på service. Men när gräset växer 2 cm per dag har jag ingen lust att lämna iväg den. Har lite dålig erfarenhet av servicen (tog 8 arbetsdagar att få ny kniv levererad). Som kuriosa kan jag nämna att jag beställde kniv både från Järnia (Stiga) och Ambrogio. Intressant att kniven från Ambrogio inte var vässad medan det var den från Stiga.

1. Jag antar att jag behöver ett program på datorn för att kommunicera med roboten. Hittar lite firmwares och någon client. Men det står inte mycket. Vilket program skall jag köra på en Windows 7 dator?
2. Är det RS232 man skall koppla in eller vad är det för inkoppling och var gör jag inkopplingen (har ej öppnat upp som ni ser).
3. Såg i ovan länk att det finns firmwares till "högre" versioner typ 523/525. Kan man programmera med en sådan för att mjukvaruppdatere till mer funktionalitet? Vågar nog inte göra det men det är ju intressant att förstå om det bara är mjukvaran som skiljer eller om det är något mer.

4. Jag har mjukvara R12405 och kanske borde börjat med att fråga om det är någon vits att uppgradera. Hittar ingen information om var man kan hitta förändringarna.

5. Kom just på en annan sak som jag funderade på. Kan jag bara sätta in ett extra batteri eller måste jag tänka på något. De enda priser jag hittat är 279€ vilket känns lagom kul (finns det billigare). Men jag har haft problem med att klippa min gräsmatta 900 kvm på dagtid klipper varje vardag (8.00-11.30, 14.30-16.30). Kanske lite kort laddtid mellan cyklerna. Men den klagar på low battery och går tillbaka och laddar långt före 16.30. Det har blivit väldigt högt gräs på de 4 dagar jag ej klippt och då går den tungt. Den kör långsammare där det är högt och kör några cirklar sedan går den tillbaka till laddaren. Det som är intressant är att när jag tittade när den började gå tillbaka stod det 2460 men på väg tillbaka var den uppe på 2600. Är inte det egendomligt.

Mvh
Skogsborg
 
Programmet du behöver ligger en katalog nivå upp, STIGAClient-r16195.zip. Men jag lyckas tyvärr inte packa upp den filen så det verkar som om de har gjort något fuffens med den. Om man däremot fortsätter upp en nivå så kan man hitta motsvarande client-program till Wiper och Ambrogio, och de filerna går att packa upp och köra.

Frågan är om Stiga versionerna skiljer sig mer än i plastskalet mot exempelvis en Wiper?
Hursomhelst, gången är att du startar clientprogrammet som då automatiskt kopplar upp sig mot någon server och tankar ner all firmware till din dator. Sen pluggar man in klippare i en serieport (eller serie-usb dongle) och kör lämpligen "wizard programming". Välj autodetect så identifieras klipparen och sedan visas de nyare versioner som finns att välja på¨, om det finns någon.

Men som sagt just Stigas client lyckades jag inte packa upp :(
 
Gimbal skrev:
Programmet du behöver ligger en katalog nivå upp, STIGAClient-r16195.zip. Men jag lyckas tyvärr inte packa upp den filen så det verkar som om de har gjort något fuffens med den. Om man däremot fortsätter upp en nivå så kan man hitta motsvarande client-program till Wiper och Ambrogio, och de filerna går att packa upp och köra.

Frågan är om Stiga versionerna skiljer sig mer än i plastskalet mot exempelvis en Wiper?
Hursomhelst, gången är att du startar clientprogrammet som då automatiskt kopplar upp sig mot någon server och tankar ner all firmware till din dator. Sen pluggar man in klippare i en serieport (eller serie-usb dongle) och kör lämpligen "wizard programming". Välj autodetect så identifieras klipparen och sedan visas de nyare versioner som finns att välja på¨, om det finns någon.

Men som sagt just Stigas client lyckades jag inte packa upp :(

Det var ju marigt med att Stigas Client inte funkar. Såg att det var samma med Lizard. Vågar man köra med Ambrogio tro? Tittar man på namnet på firmwaren så heter den ju samma som produktnamnet på Ambrogio och exakt samma i foldern för Ambrogio line200_300-v2010-20130514-r16220.zip_l200-v2010-basic.a37
Det som skulle kunna ställa till det är möjligen Klientprofilen. Där ser man att den vill leta efter modell och styra vad den skall hämta ftp://ftp.centrosistemi.it/Public/STIGA/firmware/STIGAClientProfile.xml

Kan man välja klientprofil i clienten eller kan man tvinga den att välja vilken frimware den skall köra om man inte kör i autoläge? Då borde man kunna tvinga den till att välja Stiga.
 
Och ja, jag läser det ni skriver här men i just detta fall/ämne ger jag ingen support what so ever. Skulle tro att det är big no no att laborera med detta som privatperson. Stiga ställer tex krav på åf att dom ska gå deras utbildning innan man får tillgång till klienten. Man kan faktiskt ställa till med en del problem där..
 
  • Gilla
Skogsborg och 1 till
  • Laddar…
Batteriproblem?
När klipparen, en 520 med 6.9Ah, var ny (för en månad sedan) kunde den lätt vara ute i över 3h. Visserligen på 5cm klipphöjd och inte mycket till gräs att klippa. Senaste veckorna har den börjat leta laddning efter ca 2:30. Vilket kanske förklaras av mer tuggmotstånd nu när gräset växer snabbare och klipphöjden är 3cm. Men senaste dagarna har den inte ens tagit sig hem till laddstationen utan jag har hittat den, stendöd, ute på gräsmattan istället. Den har då stått på slingan så det ser ut som den påbörjat hemfärden men av någon anledning inte hunnit/hittat hem.

Har haft en teori om att den inte hittar in i laddstationen utan kör varv efter varv tills batteriet dör. Men den har aldrig missat laddstationen när jag har kollat.

Klipparen är som sagt stendöd och går inte att starta utan måste sättas på laddning. Direkt efter att laddningen börjat så visar batteriet ungefär 2500 (när den är fulladdad brukar den visa strax över 2900). Den visar också senaste körtid som säger ca 2:40. Det hade varit en helt acceptabel klipptid för mig, men det verkar som den detekterar ”low battery” för sent och inte hinner hem innan batteriet är tomt.

Vad brukar era maskiner ligga på i batterispänning när den precis börjat ladda efter att ha kört hem pga låg batterinivå? Såg att Skogsborg hade 2460 innan den ens börjat köra hem (även om den sen hoppade upp till 2600 utan laddning). Hur pålitlig är den där mätaren?
 
boltis skrev:
Och ja, jag läser det ni skriver här men i just detta fall/ämne ger jag ingen support what so ever. Skulle tro att det är big no no att laborera med detta som privatperson. Stiga ställer tex krav på åf att dom ska gå deras utbildning innan man får tillgång till klienten. Man kan faktiskt ställa till med en del problem där..
Kan nog vara rimligt. Ska nog låta dem som kan det sköta det. Tycker dock att det borde finnas som en service att man skall kunna uppdatera på nätet precis som man gör med datorn eller smartphone och med bra instruktioner hur man gör. Man kan ju t.o.m. uppdatera biosen på sin egen dator utan problem.

Nu har jag ny programvara och upplever faktiskt att den går rakare och inte går i en kurva varje gång den går längs lutningen. Men det kanske är inbillning. Har ett annat problem som någon kanske kan svara på.

Problemet som jag har är att maskinen stod still 3 dagar och hade väldigt svårt att hinna ikapp. Då gräset bara blev högre och högre på fläckar som den inte tog så körde denslut på batterit och kunde inte vara ute så länge på en laddning som normalt. Då har jag lärt mig att trixet skall vara att höja klipphöjden och sänka efterhand. Problemet är att jag kör väldigt högt redan och har inte mycket utrymme att höja. Samt att jag vill inte hålla på och trixa. Vitsen var ju att den skall sköta sig själv. Men läser man manualen så skall man hålla sig under tre cm från knivhöjden. Dvs en helg utan klippning hos mig blir 4 cm (får nog sluta gödsla :surprised:) Då tänkte jag att jag kunde uppgradera med ett exra batteri. Är det någon vits med att lägga i ett batteri till eller kommer den bara att köra på ett batteri ändå eftersom det är en 520 som är gjord för ett batteri. Dvs vad behöver jag göra för att uppgradera så att den kan gå längre tid?
 
Hejsan.

Har stora problem med min Autoclip 520. Klipper bra med fin framkomlighet men klippmönstret är ju uselt. Den svänger bara åt ett håll tills det att den fastnar och tvingas svänga åt det andra hållet. Då svänger den bara år det hållet (svänger bara åt ett hål på alla klipp jag sett)). Default är höger. Sålunda spenderar den 98% av tiden i det skuggade stora området. Resten har den varit inne på två gånger på en vecka. Klipparen skall klara 1900kvm men är ju inte nära att klara min matta på 600kvm. Släpper den i de mindre områdena men den hittar snabbt där ifrån för att inte komma tillbaka. Uselt!!! Behöver klippa i alla fall två gånger i veckan och nu ser stora delar ut som en åker/äng.

Kan man ändra så att den slumpar om den svänger vänster eller höger. Det hade fungerat mycket bättre.

Tips, för som det är nu fungerar det inte alls.


MVH
///Henrik
 
  • Bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Boltis & co!
Har precis införskaffat en 520 och håller på att installera den. Funderar över hur laddstationen ska/får placeras. I instr.boken verkar det ju som att den ska stå "gränsle" över kabeln parallellt med klippområdet. Men i en tidigare fråga hade ju någon gjort som en parkeringsficka 90 gr mot området och det verkade ju funka? Då var ju Boltis angelägen om att se till så att huset inte riskerar bli påkört under klippning. Hur undviker man detta om man monterar den som jag uppfattat det enligt instr.boken där det f ö inte står något om detta? Vilket är att rekommendera om man kan välja?

Tacksam för lite coaching.

Magnus
 
90grader fungerar bra. Se ovan.

Har satt en träpinne mot husets/stationens exponerade hörn och det fungerar bra. Till laddstationen hittar den alltid. svårigheten är att få den att klippa överallt.
 
sergeant skrev:
Kan man ändra så att den slumpar om den svänger vänster eller höger. Det hade fungerat mycket bättre.

Tips, för som det är nu fungerar det inte alls.
Tror inte man kan ändra det, men nog byter den själv håll ungefär var 30min. Klipper den för lite i zon 2 så öka procenten så den startar där lite oftare.
 
Gimbal skrev:
Tror inte man kan ändra det, men nog byter den själv håll ungefär var 30min. Klipper den för lite i zon 2 så öka procenten så den startar där lite oftare.
Har satt zon två som 20% och den andra delen som den inte klipper som 50% vilket är klart mer än ytan egentligen motsvarar. Visst leds den dit men den hittar därifrån lika fort som kom dit och kommer inte tillbaks. För den leds ju bara dit efter varje laddning, så några minuter varje tre timmarspass :-/ .

Måste finnas någon avancerad inställning att komma åt. För det kan ju inte behövas två 520 till min lilla matta?
 
Hur länge laddar den förresten?

Satt klipptid emellan 1100 och 2200. Efter första rundan har den nu snart laddat i 5 timmar. Batteriet är på 2893 och har inte ökar den senaste timmen.

///Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.