Henke-el skrev:
Tänkte bara kolla om du la ner tråden hel eller fick skarva den någon gång, så du inte fick en dålig skarv som inte är tät utan har kontakt med "marken" och därav inte får någon signal. Så det kan uteslutas. Dock måste ju först det som skrivits ovan om rätt inställning vara rätt. (men ifall din åf råkade träffa rätt)
Tjena Henke!

Inga skarvar på tråden så lång ögat kan nå ;) Det blev däremot ca 20 m tråd över. Gräsmattan är mao inte speciellt stor, he he..

Z
 
Hej.

Jag håller på och skall införskaffa mig en Stiga 520 limited, eller en vanlig 520.
Denna skall ta 1400m² istället för 520:ins 1900m²
Vad är det som skiljer 520:in mot limited modellen?
Är det mindre batterier i limited? Finns det några andra nackdelar med denna maskin i jämförelse med 520.

Ni som har 520:in. Känner ni er trygga med dom angående driftsäkerhet? Alltså att man kan resa bort i 2 veckor, och att gräset fortfarande är nyklippt och fint när man kommer hem?

Har läst igenom tråden och det verkar inte vara så mycket krångel med dessa.
Har läst om HQ ägare som har sin robot tuffar och går i 1-2 månader under sommaren vid en sommarstuga utan problem. Det är ju denna driftsäkerhet man vill åt.

Jag har som vissa kanske sett en 325 autoclip idag. Men denna fungerar inte på min tomt.
Därav är ett stundande byte på g.

/P
 
Det som skiljer är batterierna. Två stycken 2.3ah batterier istället för 1st 6.9ah. Och så då att huven är vit både på maskinen och laddningsstationen. Klipptid 1,5-2 h per laddning jämfört med 520 std på 2.5-4h per laddning/ beroende på förutsättningar.

Till en början sades det att LE modellen skulle få larm som standard men så vart inte fallet..

Rent generellt kan man väl säga att 520 modellen fungerat fantastiskt bra.
 
Galsac, har du fått i gång klipparen än?
 
Autoclip 525, kniven strular!
Hon går iväg utan knivmotorn igång, stannar, piper någon gång, startar kniven, går 5m, stänger av kniven, går 5m, startar kniven, går 5 m osv...
Ibland fungerar kniven, sen vid riktningsbyte pga en tråd, stannar kniven och det börjar om.
"Knivskyddet" har jag tagit bort, kniven ren och fin.
(Får en känsla av att problemet oftast uppkommer när gräset är fuktigt).
Någon skrev om "säkerhetshandtaget" och att man kunde stänga av den funktionen, Hur gör man det?
Några andra tips för att få kniven att fungera?
 
Hej Pegasodavid,

Det finns ett sätt som fungerar för vissa klippare.
Du får helt enkelt stänga av säkerhetshandtaget enligt följande.
I Pausläge trycker du "Charge, +, - , då hamnar du i Servicemenyn.
Där togglar du dig fram till "Saftey handle" och väljer "Off".
Du återgår genom att trycka "Paus".
Skulle int detta fungera föreslår jag att du aktiverar saftey handle igen.
Det är värt att prova.

//AXO
 
Prova göra rent säkerhetshandtaget ordentligt först. Annars prova med att stänga av det.

Själv har jag en hyffsad kapacitet i trädgården för stunden ;-)
 
  • uploadfromtaptalk1371806447005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaren!
Göra rent hjälpte inte.
Servicemenyn - har inte provat.

Däremot tog jag loss "säkerhetshandtaget", tog bort den gula tråden från "kontakten".
Vips, nu tuffar hon på som hon ska!
Ska prova "servicemenyn" vid tillfälle, men just nu får hon gå som hon är.
 
525:an strular trots avklipt gul kabel.
Gick då in i sevicemenyn och stängde av säkerhetshandtaget, nu funkar det!
 
Jag har problem med min klippare (Ambrogio l200) samma som stiga 520 vad jag förstått det som.

Den har börjat "gå sakta" fast den inte behöver det. Riktigt märkligt. När det är tjockt gräs och klipparen går ner i varv för mycket, då stannar den så att rotationshastigheten på kniven kommit till normal snurr igen. MEN min gör nu detta rätt ofta, även fast gräset inte är högt Den kan gå 10+ meter i hackande snigelfart... Någon som har haft samma problem?
 
Långsam klippare kan bero på att någon motor har dåligt kol.
Jag fick byta efter drygt ett år. Det blev garantibyte.
 
aha! Tack för svar! Då hoppas vi det är så enkelt. Den ska in på service rätt snart så då kanske de kan ordna till det.
 
pegasodavid skrev:
Autoclip 525, kniven strular!
Hon går iväg utan knivmotorn igång, stannar, piper någon gång, startar kniven, går 5m, stänger av kniven, går 5m, startar kniven, går 5 m osv...
Ibland fungerar kniven, sen vid riktningsbyte pga en tråd, stannar kniven och det börjar om.
"Knivskyddet" har jag tagit bort, kniven ren och fin.
(Får en känsla av att problemet oftast uppkommer när gräset är fuktigt).
Någon skrev om "säkerhetshandtaget" och att man kunde stänga av den funktionen, Hur gör man det?
Några andra tips för att få kniven att fungera?
Jag har haft samma fel sen slutet på augusti förra året.
(Inköpt juli 2012). Om gräset är fuktigt får jag samma resultat, riktigt irriterande. Om det är fuktigt en längre tid, då slutar kniven helt att snurra och Stigan bara kör på som vanligt utan att starta kniven.

Jag ska testa slå av säkerhetshandtaget i servicemenyn, om inte min ÅF redan gjort det.
 
Det funkade inte på min modell att gå in i serviceläget. =(
"charge" "+" "-", det händer ingenting..
 
Tryck på knapparna i följd, inte samtidigt. Maskinen bör dessutom stå i "pausläge"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.