Går maskinen in som den ska om du ställer maskinen på följa kabel istället för kurvbana? Är infångaren annars korrekt framför laddningsstationen? Någon speciell sökslinga har inte denna maskin. Du tänker på själva omkretstråden?
520:n missar banne mig aldrig laddningsstationen om installationen är rätt utförd normalt sett.

Se även till att laddning står på "automatisk"

Där är ingen trång passage som gör att den inte kommer emellan när den går på kurvbana?

och du är säker på att maskinen får tillräckligt med laddning så det helt enkelt inte är för lite ström?
 
Redigerat:
Hej
Tack för ett snabbt svar.
Ja, det var infångaren jag menade att ja flyttat.
Jag har på kurvbana nu, skall prova följ slinga.
Laddningen står på automatisk.
Tillräcklig laddning tror jag den får, den klipper ca 3:20 varje gång när den har stått helt död på gräsmattan.

Det konstiga är att den hittar klockrent till station om tiden på passet tar slut.
Och den hittar klockrent till laddstationen om jag trycker på charge.
Det är just när batteriet tar slut under körtid som den inte tar sig till stationen.
Jag har provat att sätta den i början av slingan och gått efter den ett helt varv både på "kurvabana" och på "följ slinga" inga som helst problem för den att ta sig runt då....
Pratade med Johan på GGP, han trodde att d var batteriet eller programvaran d var fel på...

Jag får väl ställa in den på 2 arbetsscheman, men sätta tiden så att den blir strax under 2 timmar / klippning. Då kommer den gå till laddstationen på tid istället för att batteriet tar slut.

Återförsäljaren skulle ivf beställa ett nytt batteri, samt uppdatera programvara.
Fast uppdatera programvaran tyckte jag kändes lite skumt, eftersom jag frågade i måndags om det var senaste programvaran, och det var det tydligen. Så jag vet inte vad skulle blivit för skillnad på 4 dagar. Är väl om det finns en bugg just i min maskin då.

/P
 
Redigerat:
Hmmm. Konstigt.. Har inte bytt ut ett enda batteri som varit defekt. Men allt kan väl hända misstänker jag..

Har haft en maskin som gjorde likadant, men det var för att det var en för liten maskin på en för stor tomt och inga trianglar korrekt placerade. (kund som installerat själv på en yta dubbelt så stor än angivet när han köpte den)

Hoppas det löser sig ivf. 500serien har vi ytterst lite problem med.
 
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en skiss på hur jag har dragit omkretstråden. Hoppas det går att förstora upp bilden.
Gräsmattan är på ca 1000 kvm. Hela tomten är på 1700kvm
Ringarna är i alla fall utom två, träd. Två stycken ringar brevid största rabatten är buskar.

Först hade jag infångaren låg där det står 3,7m. Detta har alltid fungerat till 325:an.
Men jag misstänkte att 520:in missade denna när den gick runt hörnet på altan.
Så därför flyttade jag infångaren runt hörnet nu, så han omöjligt kan missa den.
Jag provade ju som sagt fler gånger igår, och det funkade klockrent varje gång.
Klipparen går på infångaren, följer sen omkretstråden perfekt runt hörnet och in i laddstationen.

När jag köpte första klipparen fick jag tipset av min återförsäljare att jag skulle ha så lite trianglar och infångare som möjligt.
De tyckte även att jag skulle låta bli att dra tråden runt träd.

Fick dock höra av GGP att alla öar som är över en kvadratmeter skall ha en triangel.
Detta står det inget om i manualen, och återförsäljaren sa inget om detta.

Ser ni några konstigheter med denna kabeldragning?

Vet någon hur lågt batterikapaciteten går innan det är dags för laddning?
Batterinivån har stått på 24xx nånting när den har vart helt död.
Och när den är fulladdad står den på 29xx nånting.

EDIT:
Nu hade den dött igen. Ställde klipptiden så jag visste att batteriet skulle kunna ta slut.
Den står helt död på gräsmattan, nu stod den i närheten av begränsningstråden.
Prova trycka på On, men den reagerar inte förrens man sätter den i laddstation.
Denna gång hade jag ställt in den på "följ slinga"
Det stod 2399 på batterikapaciteten.
Var in i servicemenyn för att se hur många gånger den kört slut på batteriet.
0ggr står det att batteriet tagit slut... Den fattar inte ens att batteriet tar slut.?
 
Redigerat:
Har du provat vad som händer om du släpper den mot friggeboden när den ska hem, med kurvbana påslagen? Hoppar den över till rabatten, och sedan tillbaka till friggeboden? Tar den sig därifrån?

Den fastnar inte i vinkelvolten bakom rabatten till höger (med ritningen stående) och efterföljande träd? dvs hoppar från trädet och hamnar i rabatten igen?

Finns det inte något val i servicemenyn (minns inte säkert) där man kan välja om man har extra lång väg hem? dvs den startar hemgången medan det finns lite mer kräm kvar i batteriet. Vill minnas jag läst det någonstans...

(Själva har vi klipparen inställd på ett 2.5h pass på förmiddagen och ett 2h på eftermiddagen, den går alltså alltid hem på tid med gott om kräm i bagaget. )
 
Redigerat:
325:an ja hade, den fastnade runt friggeboden ett par gånger. Hade även den inställd på kurvbana, fast på den hette d "snabb återgång"

Den fastnade aldrig vid rabatten, var förmodligen för den hoppade över till lekstugan.

520:in har inte fastnat vid friggeboden än. Inga problem nedanför heller. Dock har jag ju inte kört den så mycket.

Ska prova skicka den mot friggeboden i helgen. Men enligt killen på GGP var man ju som sagt tvungen att ha en triangel på slingan runt friggeboden.
 
Jag har haft samma strul med min. Men det är bara ibland den bara dör mitt på gräsmattan. De flesta gångerna kommer den in i laddaren. Fick batteriet utbytt då den klippte under 2h varje gång och var ställd på fri tid. Bytte och så gick den ca 2,20 istället (lite ökning). Men dör fortfarande ibland. Har testat köra med dubbla batterier då jag inte lämnat tillbaka det ännu. Då kör den ca 4,5 tim och missar aldrig att komma hem.

Ibland kan den vara så långt från laddaren det bara går och ändå orka hem på batteriet medans andra gånger vara på zonen jämte och dö. Min programvara är från april 2012 och har inte uppdaterats i år när jag köpte den. Ska be om uppdatering när jag lämnar det gamla batteriet.

Kanske inte hjälper dig men vi har samma fel =)
 
Patrik N, har du kollat hur klipparen beter sig ca 3h efter att ha startat ett pass? Efter så lång tid brukar åtminstone mitt batteri hamnat under 25xx vilket också verkar vara gränsen för att klipparen ska börja leta laddning. Så om du kollar klipparens display 3h efter start borde du se om det står "letar laddning" eller om den fortfarande visar batterinivån, och om nivån i såna fall är över eller under 25xx. Om den inte letar laddning trots lågt batteri hade jag satsat på att felsöka själva roboten istället för slingan.
 
Då finns det fler med samma fel ivf.
Känns som en mjukvarubugg.
För klipparen fattar inte själv att den får slut på batteri, det sparas ingen info i service-menyn heller. På 325:an så sparades det ifall den fick batteritorsk.

Jag har sett den åka runt och klippa när batteriet står på 24xx också ett konstaterande att det är fel i programvaran.

Kör just nu med 2 körscheman.

Ska åka till återförsäljaren nu i veckan så får dom byta programvara och batteriet, även fast ja utgår från att det inte är nå fel på batteriet.

Angående fel på slingan så har jag också konstaterat att det inte är nå fel på den dragningen. Eftersom den fungerar klockrent för övrigt.
 
Man skulle nästan kunna tro att den kör i arbetsläge "avstängt område" dvs ett område utan laddningsstation där den ska köra tills batteriet tar slut, särskilt med tanke på att den inte tycker sig gjort något fel.
 
Avstängt område, då klipper den på timer/tid. När tiden är slut så söker maskinen upp slingan, stannar och börjar pipa med meddelandet "utfört" i displayen. Men förstår din tanke gimbal.

Nu är detta en gissning, men är det inte själva moderkortet som är dåligt kan det vara dålig kontakt mellan moderkort och batteri. Alltså själva anslutningen. Jag skulle tippa på att det är byte av moderkort som gäller eftersom batteriet ändå stundtals verkar fungera som det ska, men att maskinen inte får impulsen att gå och ladda..
 
Hej.

Har kört den på två arbetsscheman nu. Kör den ca 2:50 / körning.
Och emellan körningarna har den 3 timmars laddning. Funkar klockrent hela tiden. Så batteriet är det inget fel på.
Är programvaran, eller som du säger Boltis, moderkortet. Nånting med "styrningen" av klipparen ivf.
Vi får se ifall det blir bättre med ny programvara. Annars är d väl moderkortet.

Synd bara att ja har 7mil enkel resa till återförsäljaren. Och nu blir det en 3e och eventuellt en 4e resa dit bara för att lösa problem.

Förutom detta irritationsmoment, så klippet den väldigt fint, tyst och funkar klockrent.
 
Åskan gick för fullt för några dagar sen. Plötsligt en dag hittade klipparen ingen signal. Jag kollade sladdar osv, drog ur signalgenerator och transformator och koppla samman igen. När den grå sladden till boet inte var ikopplad i generatorn så pep generatorn svagt med jämna mellanrum. När jag sen satte i den grå sladden så pep det högre. Klipparen fungerade dock. Men när jag gick in i garaget för att kolla till det hela efter en stund så luktade det bränt, generatorn var svinvarm.

Vad har man råkat ut för?
 
Min 523 gjorde något skumt förra veckan. Hittade den död mitt på gräset (har hänt många gånger så inget med det). men när jag satte den i laddaren och tryckte igång den var menyn på eng och det stod total arbetstid 00.00. Så den har alltså återställt sig till fabriksinställningar. Så både lösenord och scheman var borta. Ska detta verkligen vara möjligt? Känns lite enkelt för busarna om de vill sno dem om det är en bugg.
 
Låter definitivt som om det är moderkortet som är kass. Om du hittar den död mitt på gräsmattan och sedan dessutom tappar minnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.