Nu har jag inte själv provat denna nya version, men det borde ju finnas någon logik och inte bara tokkörning.

Tycker min nuvarande spiralklippning känns nyanserad och korrekt. Den gör det bara där det behövs.
 
Kan hålla med om att det verkar inte behövas mycket motstånd innan han snurrar till det och det blir ju överlappning på rondellerna i vissa fall. Men å andra sidan så verkar det ju bli klippt överallt iafl. Tror på att vänta och så hur det artar sig.
 
Intressant tråd (y)
Klockrent tips med enter-knappen för att framkalla spiral-klippning.
 
Hittade en bugg kanske? Idag när han skulle gå ut så skulle han gå till en sekundär yta (antar jag för det finns ingen annan förklaring) gick åt fel hål av spåren att dömma följde linan angivet avstånd. Vände sig ut för att börja klippa men åt FEL håll dvs ut från min gräsmatta och den inhängnade ytan. Körde över ett grunt dike som gränsar till min tomt upp på den asfalterade genomfartsleden (tur det inte kom någon bil!) över vägen och ner i krondiket på andra sidan där den fastnade i botten (brant dike) och försökte ta sig vidare dvs den hade INTE fattat att den var på rymmen än. Jag råkade höra något konstigt genom altandörren, gick ut och lyssnade hörde att det var klipparen som lät underligt men kunde inte hitta den först. innan jag fann den i diket på andra sidan vägen. Från begränsningslinjen till där jag fann den är det ca 12-15 m.

Inte bra!
 
  • Gilla
noisek79
  • Laddar…
Hur ser kabeldragningen ut vid din laddstation?
När klipparen startar så backar den ut (som du naturligtvis vet) vrider 90 grader och kör fram ca 20cm. NU synkar den mot gränsslingans signal och bestämmer att så här ser signalen ut när jag är INOM gränsen.

Är kabeldragningen sådan att den råkar få näsan utanför slingan när den synkar så tror den att det är utsidan av slingan som är insidan. Vilket kan förklara att den går åt fel håll och sedan lämnar området.
 
  • Gilla
aivo
  • Laddar…
Låter som om det kan vara det som hänt faktiskt. Grejjen är den att jag har haft problem med att den krockar med laddstationen och har därför tajtat till gränskablarna vid laddstationen och det har fungerat fint eller i vart fall bättre. Nu är det så att jag efter justering av kablarna har monterat kuggkransar på drivdäcken vilket gör att det sitter tajtare i laddstationen och kan slira lite grann när den backar ut vilket gör att han kanske missar och hamnar på fel sidan linan. Dessutom så testade jag att göra en start på en avstängt område i morse (varför finns i en annan tråd) och tryckte in klipparen manuellt i laddaren efter testet. Det gjorde nog att han kanske kom längre in än vanligt, vilket ytterliggare ökar risken att han inte backar tillräckligt för att hamna rätt inser jag nu. Jag får ändra kablarna igen så bör ju problemet vara ur världen. Tack för hjälpen Gimbal! (y)
 
Hejsan!
Jag har en fråga angående Autoclip 523.

Min son har kommit på att det är roligt att gå och stänga av klipparen när den står och laddar.
Så nu missar den nästan alla klipp pass tyvärr.

Jag undrar om det finns något "knapplås" som gör att han inte bara kan trycka på off för att få av den?

/Håkan
 
Det finns knapplås ja. Man måste då slå in pinkoden för att kunna göra några ändringar osv. Kan inte säga exakt var i menyn just nu men det finns..
 
Eder nogle steder man kan se versions historie og download software update ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.