Haha, ingen fara. Uppfattade det inte alls negativt ändå så det är lugnt :)

Bara trevligt att kunna hjälpa till...
 
Gott. Tog för givet att den var full-laddad då den hade laddat hela natten ( 15 tim ) .
Kan det vara möjligt att den kräver mer laddning och att den tömmer batteriet fortare nu när det är
kyligt ute, nätterna har varit 0 gradiga.
Nu har den ifs klippt några rundor som den ska, men har du/någon förslag på vad det annars
kan vara för problem
 
Kyla kan alltid påverka batteriets driftstid negativt, men har svårt att se att det skulle ha sååå stor betydelse så att man helt plötsligt tror att det är något fel.

Annars har jag väl ingen bra idé om vad som är fel..
 
Ena hjulmotorn på min 520 har börjat låta. Det märks ingenting på drivningen utan klipparen går fortfarande rakt. Kan det ändå vara kolen som behöver bytas? Eller kan det vara smörjning som behövs? Går det att, för den händige lekmannen, skruva isär hjulmotorn för att se om det behövs tryckas i lite fett bland kugghjulen?
 
1, Är det ngn här inne som har tips på hur man ska vinterförvara klipparen hemma? Såg att det fanns en laddsladd till Stiga, är det värt att införskaffa en sådan?
2, Ska man programmera klipparen på ngt speciellt sätt under vinterförvaringen?
3, Hur gör man med ändarna på kabeln som är nergrävd i gräsmattan? Ska man sätta en tejp i ändarna för att förhindra fukt?

Tack på förhand :)
 
Förvara gärna maskinen frostfritt ivf. Med tanke på batterierna. Har du en 500serie maskin kan du låta laddningsstationen stå kvar på sin plats. Kan gärna lägga något över dock så att den inte hamnar helt under snö i vinter.

Laddkabeln är bra. Kan vara läge att sätta den på laddning varannan månad eller nåt. Läs mer här : http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=202861Vinterladda stiga autoclip 520

Ingen särskild programmering krävs, men tänk på att den inte tar laddning om den inte är påslagen och bör ställas i pausläge för att inte gå ut och klippa.
 
Tänkte vinterladda maskinen.
den tar ej åt sig laddning, helt död.
Har kollat kablage mm och allt verkar ok.
Maskin har förvarats i varmgarage 20 grader hela vintern.
Vad tror ni, dött batteri??
Kan jag mäta mellan laddpolerna kanske?
 
danny_falun skrev:
Tänkte vinterladda maskinen.
den tar ej åt sig laddning, helt död.
Har kollat kablage mm och allt verkar ok.
Maskin har förvarats i varmgarage 20 grader hela vintern.
Vad tror ni, dött batteri??
Kan jag mäta mellan laddpolerna kanske?
Ström i eluttaget ?
 
Ja självklart
 
Osäker på vad laddstiften ska ge för spänning på roboten; men bör ligga på ungefär samma som basstationen ger. I ditt fall kan det ju vara både laddstationen ller roboten som gett upp när det gäller spänning. Har du spänning från transformatorn på lågspännignssidan (om du mäter direkt i kontakten) ?

Någon huvudströmbrytare på den som du missat ?
 
Har kollat så jag har ström fram till basstation och det har jag. Röda lampan på vid stopknappen lyser, dock går det ej att trycka på off / on inget händer. Har kollat kablage inne i klipparn, allt ser ok ut. Nån som vet om den laddar även om slingan är bruten? Tycker den borde ladda när maskin står i basstation.
 
Daniel_elab skrev:
Har kollat så jag har ström fram till basstation och det har jag. Röda lampan på vid stopknappen lyser, dock går det ej att trycka på off / on inget händer. Har kollat kablage inne i klipparn, allt ser ok ut. Nån som vet om den laddar även om slingan är bruten? Tycker den borde ladda när maskin står i basstation.
Vad indikerar den röda lampan ?
Har du spänning på laddblecken i basstationen (om det nu ska ligga spänning på hela tiden o inte bara när basstationen signalerar laddning till roboten ute på fältet) ?
Hur gammal är klipparen ?
 
Det är spänning på blecken hela tiden.

Röda lampan lyser vid stop-knappen

Maskinen köptes när 520 kom på marknaden, det var jag som startade denna tråd, se datum
 
Med tanke på vad som är skrivet så kan jag inte se att det är annat än batteriet. O din är ju inte året gammal så borde även täckas av garantin. Skulle skyndat till butiken o fått batteriet utbytt/testat innan garantin går ut.
 
6
mortimer skrev:
Med tanke på vad som är skrivet så kan jag inte se att det är annat än batteriet. O din är ju inte året gammal så borde även täckas av garantin. Skulle skyndat till butiken o fått batteriet utbytt/testat innan garantin går ut.
Den är 1år och 9mån gammal om vi ska gå efter när tråden startades.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.