matte75 skrev:
Den är 1år och 9mån gammal om vi ska gå efter när tråden startades.
Stämmer bra. Jag som såg fel på årtalet först.
Tveksamt om det är mer än 1 års garanti på batteriet: om det nu är batteriet och inte laddningselektroniken som det är fel på i roboten.
 
Kontringsfråga:

Om det skulle bara brott på slingan, visst laddas maskinen ändå, det är bara när den går ur station den stannar?!
 
Daniel_elab skrev:
Kontringsfråga:

Om det skulle bara brott på slingan, visst laddas maskinen ändå, det är bara när den går ur station den stannar?!
Ja, den laddar även om det inte finns någon slinga ansluten.
 
Går det att se nånstans vilken som är den senaste firmwaren? Eller är det nån som vet vilken det är?
 
Tror r19565 är den senaste. Har pratats om den i någon annan tråd här på forumet
 
R19565 är den senaste. Kom 28/2..
 
Hej!

Kopplade efter vintervila in min Stiga Autoclip 523 i förmiddags, får "Ingen Signal" på klipparen när jag försöker köra igång den efter laddning.

Har haft sändaren och strömmataren inne under vintern. Sändarens lampa lyser grönt om det har någon betydelse.

Jag hoppas inte jag glömt någon kabel? Har kopplat in sändaren ihop med strömmataren, från strömmataren till uttaget och från sändaren till laddstationen.

är ett litet hål för ett till uttag på sändaren, har jag missat att sätta in kabeln där eller är den till för något annat? ett litet runt hål?

Mvh
 
Dioden på min sändare lyser antingen rött (roboten är i laddstationen) eller blinkar gult (roboten är inte i laddstationen). Har för mig att grönt ljus betyder bruten slinga. Inte världens bästa semantik kanske...
Säker på att du kopplat in de två tåtarna från slingan till laddstationen? Du skriver inget om det.

(Det lilla hålet på sändaren är antagligen för att koppla in förstärkare. Ifall man har väldigt lång slinga)
 
bjoma skrev:
Dioden på min sändare lyser antingen rött (roboten är i laddstationen) eller blinkar gult (roboten är inte i laddstationen). Har för mig att grönt ljus betyder bruten slinga. Inte världens bästa semantik kanske...
Säker på att du kopplat in de två tåtarna från slingan till laddstationen? Du skriver inget om det.

(Det lilla hålet på sändaren är antagligen för att koppla in förstärkare. Ifall man har väldigt lång slinga)
Inte den bästa semantiken kan jag hålla med om haha, då är det alltså bruten slinga då.

har kopplat in tåtarna, laddstationen har stått ute under vintern. Vilket jag hoppas inte påverkar så något är trasigt.

får givetvis kolla om det är något som gått av runt huset men det tror jag inte.
 
Resistansmät slingan. är den hel så ska den ge utslag. Ointressant vad det står för siffra i multimetern, bara det står något.
 
Helt korrekt, fast grönt sken betyder slingbrott eller ivf att signalen inte går runt i slingan..
 
Ska dra och köpa en multimeter nu, har kollat runt slingan och hittar inga synliga brott iaf.

Är Slingbrott det enda möjliga problemet? Eller kan det vara problem med sändaren också?
 
mortimer skrev:
Resistansmät slingan. är den hel så ska den ge utslag. Ointressant vad det står för siffra i multimetern, bara det står något.
Har nu mätt resistansen, och det visade tyvärr nada. Antar att det då är slingbrott?

Bästa är väl igentligen att dra upp hela slingan, hyra en fräsmaskin igen och lägga om den?

mvh
 
Första ställen att felsöka på är ju alla skarvarna (om du har några)
 
Nja, riktigt så drastisk behöver man inte vara. Din lokala åf bör ha en sk kabelbrottssökare du borde kunna få låna / hyra. Då kan man lokalisera brottet.. Inte ovanligt att tjäle osv drar och flyttar kablar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.