Vi har ett spabad (=tungt) som står på en nedsänkt hylla under vår terrass. Den vilar inte på marken, utan står på stolpar. När vi gjorde anordningen hade vi en konstruktör som ritade på hur krafterna skulle tas upp, vilka dimensioner som behövdes etc, så den biten bör stämma.
Själv terassen är byggd samtidigt som huset, av ett seriöst husföretag, 2016. Hyllan för spabadet är efterkonstruerat 2022. Terrassen, och därmed spabadet, vilar på stolpar som går från bjälkar under terassen, ner till betongplintar under mark. Nu ser vi att det börjar bli vertikala sprickor i dessa stolparna (se bilder). Är det något som vi bör bekymra oss för? Är det något som behöver åtgärdas, och i så fall hur? Eller är det bara estetiskt? Träet i övrigt ser bra ut, inte murket eller så.
Tack på förhand för goda råd!
Själv terassen är byggd samtidigt som huset, av ett seriöst husföretag, 2016. Hyllan för spabadet är efterkonstruerat 2022. Terrassen, och därmed spabadet, vilar på stolpar som går från bjälkar under terassen, ner till betongplintar under mark. Nu ser vi att det börjar bli vertikala sprickor i dessa stolparna (se bilder). Är det något som vi bör bekymra oss för? Är det något som behöver åtgärdas, och i så fall hur? Eller är det bara estetiskt? Träet i övrigt ser bra ut, inte murket eller så.
Tack på förhand för goda råd!
Det ser ut att vara homogent trä och inte limträstolpar och då är det ingen fara - det blir ytliga sprickor med tiden i dem. Vore det limträ där limfogarna spricker upp så är det inte bra, men det ser som sagt inte ut att vara det?
De är förstärkta när vi byggde "hyllan" - man ser plankan som går längs med högerkant av stolpen, men det kanske inte är tillräckligt...T Testarn skrev:
As wrote @Matti_75 you must change posts. The wrong glue was used to glue them because they delaminate at the glue point. Moreover, as you can see below, the layers are glued "to the front" along the length instead of using micro-joints. This looks like it was made by the contractor himself and not purchased from certified material.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, nu gissar du nog lite så jag känner att jag kan fortsätta gissandet...S sturnus skrev:As wrote @Matti_75 you must change posts. The wrong glue was used to glue them because they delaminate at the glue point. Moreover, as you can see below, the layers are glued "to the front" along the length instead of using micro-joints. This looks like it was made by the contractor himself and not purchased from certified material.
Det är en helt vanlig limträstolpe, fabriksgjord och limmad helt enligt standard och med korrekt lim, fast för inomhusbruk, då blir det sådär.
Det man vill ha utomhus är en stolpe klassad för utomhusbruk (och med lim för utomhusbruk) eller en massiv stolpe.
Jag misstänker att vi kanske sitter med Svarte Petter ändå... Konstruktören som ritade huset hade ju inte planerat för spabadet, och kan säkert hänvisa till att det är en oplanerad belastning. Och konstruktören som räknade på spabadet kan ju inte lastas för om de befintliga stolparna var felaktiga (som föreslås i övriga svar i tråden). Gissningsvis hamnar vi emellan, tänker jag luttrat... 🫤BirgitS skrev:
Vad är sannolikheten att det är en korrekt stolpe men att det ändå blir såhär? Dvs att det är "normalt" slitage?K Kontoristen7 skrev:Nja, nu gissar du nog lite så jag känner att jag kan fortsätta gissandet...
Det är en helt vanlig limträstolpe, fabriksgjord och limmad helt enligt standard och med korrekt lim, fast för inomhusbruk, då blir det sådär.
Det man vill ha utomhus är en stolpe klassad för utomhusbruk (och med lim för utomhusbruk) eller en massiv stolpe.
Om det är felaktiga stolpar kan vi kanske möjligen driva det mot husföretaget, men är det bara otur ska de naturligtvis inte skyllas för det.
Glued wood is not produced with glue on the inside! In addition, the thickness of the panels in these posts is also not typical. A properly made element should crack along the grain, and not delaminate at the glued joint. This definitely indicates poor gluing!K Kontoristen7 skrev:Nja, nu gissar du nog lite så jag känner att jag kan fortsätta gissandet...