2 407 läst · 45 svar
2k läst
45 svar
Sprickor i bärande stolpar - bekymmer eller ej?
Jag har byggt ett tiotal limträstommar professionellt och har haft många diskussioner med konstruktörer ang sprickor.
Hade detta varit mitt så hade jag inte gjort någon åtgärd alls.
Men TS kan dra i skruv för hängslen och livrem om det känns bättre.
Hade detta varit mitt så hade jag inte gjort någon åtgärd alls.
Men TS kan dra i skruv för hängslen och livrem om det känns bättre.
Det som oroar mig är att man har verkar ha använt obehandlat virke i en utomhuskonstruktion, och det verkar inte som det finns någon vattenavvisande behandling alls (kvar). Möjligt att det fanns instruktioner om detta vid byggnation som sedan glömts av (tidigare ägare?) men jag tänker att TS kanske skulle fundera på om det inte borde tvättas och oljas åtminstone, det är både utsatt för väta samt solljus.
Men jag är ingen konstruktör
Men jag är ingen konstruktör
😅
Tacksam för alla som tar sig tid att svara i tråden. Lite svårt för mig att förhålla mig till svaren dock, som spänner från "inga problem, dra i några skruv för sinnesfridens skull" till "allt måste bytas". 😄
Antar att vi får ta dit nån som kollar på plats. Är bara lite skeptisk och tänker att de kan ha ett eget incitament att tycka att det ska bytas, för att få mer jobb & inkomst?
Ni som tillhör "riv & byt"-gruppen - vad är worst case scenario? Om vi drar i skruvar som föreslås, är det risk att vi ignorerar ett problem som kommer leda till att terrassen en dag plötsligt rasar i backen när vi ligger i spabadet?
Efter lite efterforskning verkar det som att stolparna var tryckimpregnerade, men det kanske väder & vind sliter bort med tiden?
Tacksam för alla som tar sig tid att svara i tråden. Lite svårt för mig att förhålla mig till svaren dock, som spänner från "inga problem, dra i några skruv för sinnesfridens skull" till "allt måste bytas". 😄
Antar att vi får ta dit nån som kollar på plats. Är bara lite skeptisk och tänker att de kan ha ett eget incitament att tycka att det ska bytas, för att få mer jobb & inkomst?
Ni som tillhör "riv & byt"-gruppen - vad är worst case scenario? Om vi drar i skruvar som föreslås, är det risk att vi ignorerar ett problem som kommer leda till att terrassen en dag plötsligt rasar i backen när vi ligger i spabadet?
Efter lite efterforskning verkar det som att stolparna var tryckimpregnerade, men det kanske väder & vind sliter bort med tiden?
I grunden handlar det om tidsperspektivet.
Just nu är det lugnt om du säkrar med några skruvar eller spikar.
På 60 års sikt är alla träkonstruktioner utomhus utan tak dödsdömda.
Någonstans mittemellan kommer frågan om virket är impregnerat eller inte och om limmet är väderbeständigt.
Vanligen brukar man undvika att använda tryckimpregnerat i bärande konstruktioner eftersom träet blir sprött och svagt av impregneringsprocessen
Att limma tryckimpregnerat är inte heller alltid så pålitligt.
Därför och av kostnadsskäl får man ju misstänka att byggarna kan ha använt vanligt oimpregnerat trä och då är det på förhand dömt att ruttna och rasa ihop. Sedan kan vi var och en försöka gissa hur länge det tar innan det rasar ihop. Det tar säkert ett antal år till.
Hela konstruktionen ger intryck av den sortens konstruktioner som det brukar bli när kunden beställer någonting som inte går att bygga hållbart varefter byggaren gör som han blir tillsagd och tänker att det ändå inte är hans problem.
Någonstans mittemellan kommer frågan om virket är impregnerat eller inte och om limmet är väderbeständigt.
Vanligen brukar man undvika att använda tryckimpregnerat i bärande konstruktioner eftersom träet blir sprött och svagt av impregneringsprocessen
Därför och av kostnadsskäl får man ju misstänka att byggarna kan ha använt vanligt oimpregnerat trä och då är det på förhand dömt att ruttna och rasa ihop. Sedan kan vi var och en försöka gissa hur länge det tar innan det rasar ihop. Det tar säkert ett antal år till.
Hela konstruktionen ger intryck av den sortens konstruktioner som det brukar bli när kunden beställer någonting som inte går att bygga hållbart varefter byggaren gör som han blir tillsagd och tänker att det ändå inte är hans problem.
Utan att sett hela konstruktionen och att jag absolut inte är proffs så låter det kanske som större projekt än vad det behöver vara att byta stolparna (viktigt att badet är tomt).
Jag som amatör bytta 4 stolpar till min altan/skärmtak utan större problem så gissar att ett proffs gör det relativt fort. Såklart helt beroende på hur allt är ihopskruvat.
Jag som amatör bytta 4 stolpar till min altan/skärmtak utan större problem så gissar att ett proffs gör det relativt fort. Såklart helt beroende på hur allt är ihopskruvat.
Balkskorna har stöd av en extra regel.
Denna regel är fastsatt med genomgående skruv och mutter.
Man ser iaf två på bilderna/stolpe.
Det är din plånbok..
Skruv eller nån till genomgående skruv är mitt råd.
Denna regel är fastsatt med genomgående skruv och mutter.
Man ser iaf två på bilderna/stolpe.
Det är din plånbok..
Skruv eller nån till genomgående skruv är mitt råd.
Det beror ju såklart på vad jag chansar på. Och det är ju lite den frågan jag försöker få svar på. Värt att chansa på att dråsa i backen & skada hela familjen - naturligtvis inte. Värt att chansa på att sprickorna blir mer synliga & det blir fulare - ja, det kan det väl vara.Matti_75 skrev:
Där ser man. Jag som amatör tänker såklart att impregnerat håller bättre än inte impregnerat. Men då ansätts bara träet på olika sätt med eller utan impregnering alltså.H heimlaga skrev:I grunden handlar det om tidsperspektivet.
Ruttna verkar det inte göra, och efter hur det ser ut på bilderna från när huset var nytt så får man misstänka att stolparna ändå är impregnerade, då de skimrar i grönt. Men det kanske bidrar till att de spricker istället då. 🤷♀️
Min fråga nu är väl mer hur stor risk det är om man nöjer sig med att light-åtgärda (skruv el dyl). Riskerar vi att det en dag plötsligt rasar samman under våra fötter, eller kommer det successivt att bli tydligt den dag det är oundgängligt att byta stolparna?
Husföretaget vi byggde med hade arkitekt som ritade utifrån våra önskemål. Minns inte att vi drev starkt på för att få terrass på ovanvåningen, men det kanske var den naturliga följden av att vi har kök & vardagsrum på ovanvåningen, så arkitekten tänkte (korrekt) att det var logiskt att förlänga det med en uteplats på samma plan. Det är möjligt att vi också föreslog det, men det var inget vi skulle ha fajtats för om de hade sagt att det var en riskkonstruktion.
Byggföretaget/konstruktören har ändå gjort ett gediget jobb, med plintar nedgjutna i marken, så det är liksom inget hafsbygge, ur mitt okunniga perspektiv.
Det är tydligt inte så lätt som det verkar. De ursprungliga stolparna går kanske "lätt" att byta, men hyllan som spabadet vilar på blockerar skruvarna till ursprungsstolparna, så förutom att spabadet behöver tömmas och flyttas, så behöver hela hyllan demonteras. 😖V Villa1949 skrev:Utan att sett hela konstruktionen och att jag absolut inte är proffs så låter det kanske som större projekt än vad det behöver vara att byta stolparna (viktigt att badet är tomt).
Som du själv sagt så är det en stor spännvidd på svaren och orsaken är nog att vi inte ser helheten, utan bara några detaljer.
(Som att den där spikplåten verkar ha rostiga skruvar, vilket inte borde ske oavsett dimensionering)
Mitt råd skulle vara att förvisso ta vara på de förslag du får här, men att ta ut någon kunnig snickare som får inspektera det hela.
Förslagsvis tar du dit någon som du betalar för att göra just en genomgång av läget.*
Hans fynd avgör sedan hur ni går vidare. Är det felaktigt material/konstruktion etc. är det kanske något som fortfarande kan gå på byggfelsförsäkringen beroende på hur det beställdes.
Det är ju fortfarande 1 år kvar på den.
*) Dvs, han ska få betalt lika mycket oavsett om han anser att allt behöver rivas eller bara piffas till så att det inte ligger något egenintresse i att göra det ena eller andra.
(Som att den där spikplåten verkar ha rostiga skruvar, vilket inte borde ske oavsett dimensionering)
Mitt råd skulle vara att förvisso ta vara på de förslag du får här, men att ta ut någon kunnig snickare som får inspektera det hela.
Förslagsvis tar du dit någon som du betalar för att göra just en genomgång av läget.*
Hans fynd avgör sedan hur ni går vidare. Är det felaktigt material/konstruktion etc. är det kanske något som fortfarande kan gå på byggfelsförsäkringen beroende på hur det beställdes.
Det är ju fortfarande 1 år kvar på den.
*) Dvs, han ska få betalt lika mycket oavsett om han anser att allt behöver rivas eller bara piffas till så att det inte ligger något egenintresse i att göra det ena eller andra.
As I wrote earlier, For an experienced carpenter it will not be difficult. And without having to dismantle the platform if necessary, only replace the posts. The bathtub itself without water is not very heavy.W white_cheese skrev:
Glöm snickare.
Det är lotteri om dom har erfordlig kunskap om limträ eller inte.
Med största säkerhet inte...
Det är den du köpte tjänsten av du ska kontakta, där finns kontakt till tillverkarens konstruktör.
Eller kontakta tex Setra och se om dom vill hjälpa dig gratis..
Det är lotteri om dom har erfordlig kunskap om limträ eller inte.
Med största säkerhet inte...
Det är den du köpte tjänsten av du ska kontakta, där finns kontakt till tillverkarens konstruktör.
Eller kontakta tex Setra och se om dom vill hjälpa dig gratis..
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Har jag fått rabatt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta igen hål i betonggolvet runt rör
Bygga pergola som fästs i husfasad?
Fästa köksö i betonggolv - skruv och plugg
Ljudisolering hus från 1940 - Byta sågspån mot mineralull?
Byggmaterial & Byggteknik