2 613 läst · 45 svar
3k läst
45 svar
Sprickor i bärande stolpar - bekymmer eller ej?
Hittat ritningarna nu - där står det att stolparna ska vara L40. Efter vad jag förstår är det klassning för utomhusbruk? Går det att ta reda på om stolparna är L40? Om de är L40, vad innebär det i sammanhanget?
Det är bra att veta vad som faktiskt ska vara där innan man byter och ska det vara limträ så ser det från bilderna ut som man vet vem som gjort fel.
Om så är fallet så varför ska man som kund premiera byggfusk genom att betala att fixa det själv?
Om så är fallet så varför ska man som kund premiera byggfusk genom att betala att fixa det själv?
😅 Ja, är det ett enkelt jobb kan man ju tänka så… Jag som är totalt ohändig, inte ens vet i vilken ände jag ska börja leta någon som kan åtgärda det, och som inser att hela vår terrass vilar på 9 såna här stolpar (dvs det är inte bara under spabadet, även om det är där det syns mest), tycker det känns som ett gigantiskt projekt i stil med ”jamen det är ju bara att operera bort den där hjärntumören”, dvs känslan är inte så ”bara”. Men är det enklare än jag tror så är det ju bra!Matti_75 skrev:
Sen tycker jag att det är lite sura pengar OM husföretaget t ex använt inomhusstolpar utomhus. Men är det normalt att det blir så här efter ett tag så är det såklart bara att gilla läget.
This is the first time I have come across the L40 class. Older standards mentioned GL38, which was withdrawn due to the low availability of sawn timber needed for production. The fact that these very high classes are used for large-format elements makes me wonder about using them here. Whoever designed it oversized the structure, which can be seen in the photos - a huge glued beam supporting only the terrace? Why? The standard (what he suggested @jishi) c24/GL24c would be sufficient here

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
No... you have very good access from bottom. Of course, it depends on the condition of the rest of the structure. But if you have to replace even all the poles with this type of installation, it is not particularly complicatedW white_cheese skrev:
Ett bra skydd mot regn o solljus mår denna typ av konstruktioner bra av.