Hej,

Har ganska nyligen flyttat till ett hus som har en Keddy Superfire (tror jag) installerad i början av 80-talet, verkar det som. Tänkte bara fråga om någon vänlig själ skulle kunna tänka sig att förklara lite hur de fungerar för en nybörjare?

En Keddy Superfire öppen spis från 80-talet inbyggd i vit vägg med synliga reglage och asklucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vredet till vänster verkar ju vara att öppna spjällen ut på sidorna så värmen kommer ut?
Vredet till höger verkar lite mer diffust, har det med inluften att göra? Det är ju ett inluftsrör till höger in.
Behöver man justera något med luckan under när man eldar?

Sen kommer vi till spjället inne:

Interiör av en gammal Keddy Superfire spis från början av 80-talet med synlig aska och spjäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska man försöka få det så öppet som möjligt, eller hur ska man tänka där? Innan jag "pillade" så var själva handtaget väldigt högt uppe, man såg det knappt, sen började jag pilla för att försöka förstå hur det fungerade :/

Tack på förhand!
 
K kelegris skrev:
Hej,

Har ganska nyligen flyttat till ett hus som har en Keddy Superfire (tror jag) installerad i början av 80-talet, verkar det som. Tänkte bara fråga om någon vänlig själ skulle kunna tänka sig att förklara lite hur de fungerar för en nybörjare?

[bild]

Vredet till vänster verkar ju vara att öppna spjällen ut på sidorna så värmen kommer ut?
Vredet till höger verkar lite mer diffust, har det med inluften att göra? Det är ju ett inluftsrör till höger in.
Behöver man justera något med luckan under när man eldar?

Sen kommer vi till spjället inne:

[bild]

Ska man försöka få det så öppet som möjligt, eller hur ska man tänka där? Innan jag "pillade" så var själva handtaget väldigt högt uppe, man såg det knappt, sen började jag pilla för att försöka förstå hur det fungerade :/

Tack på förhand!
Spjället inne i spisen ska vara helt öppet när du eldar, och stängt annars (för att undvika kallras, eller motsatsen; att varm luft dras ut även när du inte eldar.) Det är en lucka som man ställer på glänt med handtaget därinne. Plattjärnet med det påsvetsade handtaget du ser i eldstaden har en "taggig" sida, som du använder för att ställa spjället med .. Trycker du handtaget uppåt-innåt kommer du känna stegen ..

Har du tilluft underifrån, så kan spjällen under vara till det, jag märkte aldrig nån skillnad på hur man ställde dem... Det du kan göra är att tända och värma upp spisen och sen stänga luckorna och prova att vrida på spjällen och se om det förändrar förbränningen på något sätt....

I vilket fall som helst så är det enda bra med "Superfire" att den är enkel att ta bort och installera en riktig insats.. Nu verkar du ju ha luckor, men de behöver ju vara täta för att man ska kunna reglera tilluften (som man gör på moderna kassetter) istället för spjäll i skorstenen...
 
Tack för svaret! Har faktiskt inte sett spjället inne i spisen förrän idag, det var upptryckt så högt upp att det knappt syntes. Det låter som spjället mot skorstenen ska ha nåt gångjärnsliknande i framkant då egentligen, så man bara vinklar med "pinnen", stämmer det? Det har nog i så fall gått sönder på vår, där man man flytta runt luckan lite hur som känns det :/ Men det går ju att öppna och stänga ändå, fast lite krångligare än det var tänkt bara.

Det låter som man kanske ev. ska fundera på att sätta in en annan insats då i framtiden? Är det pga av dålig konstruktion eller effektivitet?
 
K kelegris skrev:
Tack för svaret! Har faktiskt inte sett spjället inne i spisen förrän idag, det var upptryckt så högt upp att det knappt syntes. Det låter som spjället mot skorstenen ska ha nåt gångjärnsliknande i framkant då egentligen, så man bara vinklar med "pinnen", stämmer det? Det har nog i så fall gått sönder på vår, där man man flytta runt luckan lite hur som känns det :/ Men det går ju att öppna och stänga ändå, fast lite krångligare än det var tänkt bara.

Det låter som man kanske ev. ska fundera på att sätta in en annan insats då i framtiden? Är det pga av dålig konstruktion eller effektivitet?
Tror "gångjärnet" är i bakkant, och jag undrar om det ens var ett riktigt gångjärn, snarare något spår som luckan låg i bara .... Viktigast är ju egentligen att den tätar hyfsat när den är stängd, man brukar ju kunna känna kallraset annars ..

Har man gratis ved och gillar att grilla korv inomhus är ju öppen spis bra, gillar man värme så finns det inga större nackdelar med att sätta i en insats ...
 
Jag har tilluft utifrån och de två vreden på framsidan reglerar luft utifrån som går bakom plåtarna vid brasan och ut i gallren på sidan.
Mitt högra spjäll är ur funktion, för där händer det inget. På det vänstra hörs det när man stänger.
Har du galler på sidan av ”spisen ”??

Spjället i skorstenen tror jag ligger på en hylla och med regelaget lyfter man ena änden så röken kommer ut.
Ventilationsgaller i en tegelmur ovanför ett mörkt trägolv, troligen för lufttillförsel eller värmeutsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitputsad öppen spis med spjällreglage, luftgaller och gitarr vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//AA
 
  • Gilla
aktoth
  • Laddar…
Tack för svaren.

Ja, vi har sidoventiler där värmen kommer ut. Vår högra ventil är nog också ur funktion för det verkar inte hända nåt när man vrider på den, och det ”tjoffar” inte till när man vrider heller som på vänstra sidan.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Går det bra att bara mura in en ex.
Keddy SK202 så det blir som en kakelugn eller är det nå spjäll å sådant som ät ivägen. Ska vara helt inmurrad utan nå lift runt.

Eller är det bättre att ta en ex. Dovre 40 CB och mura in.

Tänkte slippa bygga en egen eldstad.
 
Spjället ska alltid tas bort när du monterar en insats.
I alla fall vad jag förstår.

//AA
 
Jag har köpt en begagnad insats som jag ska montera in framåt vårkanten.

Stay tuned.

//AA
 
Nu var det dags att montera in insatsen, men den jag har köpt (begagnad) är inte godkänd för nyinstalation.
Har fått avslag på bygganmälan. :sweat:

Insatsen är alltså till salu om någon annan vill ha.
Insatsen heter Tarnava Classic
Se köp/sälj

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.