Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Enligt Keddy så såldes "Superfire" både löst, och i "paket" med skorsten och allt..
Dvs. själva kaminen kan vara murad på plats, eller ihopbyggd av moduler i leca. Om du har hål med galler på sidorna kan du titta där, om det ser ut som leca så spelar det inte så stor roll hur den ser ut bakom plåtarna, det är enkelt att bila bort med borrhammare (eller bara slägghammare och en huggmejsel)..

Något man kan fundera på i övrigt är hur stort rummet er öppna spis står i är, och hur öppen planlösningen är... Min står i ett mindre rum (ca 17 kvm) med dörrar åt alla håll i ett enplanshus.. Jag blev lite besviken på utseendet först, insatsen ser ju lite fånig ut i den stora spisen, men när jag väl börjat elda insåg jag att det nog var ganska lagom... Med den öppna spisen kunde jag elda en hel dag och temperaturen ökade typ en grad i rummet. Med insatsen ökar temperaturen ett par grader på ett inlägg. Så en större insats (med högre effekt såklart) kan vara en nackdel om man inte behöver effekten...
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Enligt Keddy så såldes "Superfire" både löst, och i "paket" med skorsten och allt..
Dvs. själva kaminen kan vara murad på plats, eller ihopbyggd av moduler i leca. Om du har hål med galler på sidorna kan du titta där, om det ser ut som leca så spelar det inte så stor roll hur den ser ut bakom plåtarna, det är enkelt att bila bort med borrhammare (eller bara slägghammare och en huggmejsel)..

Något man kan fundera på i övrigt är hur stort rummet er öppna spis står i är, och hur öppen planlösningen är... Min står i ett mindre rum (ca 17 kvm) med dörrar åt alla håll i ett enplanshus.. Jag blev lite besviken på utseendet först, insatsen ser ju lite fånig ut i den stora spisen, men när jag väl börjat elda insåg jag att det nog var ganska lagom... Med den öppna spisen kunde jag elda en hel dag och temperaturen ökade typ en grad i rummet. Med insatsen ökar temperaturen ett par grader på ett inlägg. Så en större insats (med högre effekt såklart) kan vara en nackdel om man inte behöver effekten...
Du har en bra poäng om att välja kassett efter storleken på rummet. Vår öppna spis är i en stor gillestuga med en öppen trapp till övervåningen. Jag skulle vilja få in den stora Keddykassetten SK2002 men det fattas ett par cm på höjden. Jag tittar lite på en Jötul I 520 också men Keddykassetterna verkar absolut bäst i alla avseenden. Jag kanske kan ta hit nån firma kan göra öppningen lite större så vi får in den större kassetten. Murade du igen askluckan? Den fyller väl ingen funktion längre.
 
  • Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
G Guldlock skrev:
Du har en bra poäng om att välja kassett efter storleken på rummet. Vår öppna spis är i en stor gillestuga med en öppen trapp till övervåningen. Jag skulle vilja få in den stora Keddykassetten SK2002 men det fattas ett par cm på höjden. Jag tittar lite på en Jötul I 520 också men Keddykassetterna verkar absolut bäst i alla avseenden. Jag kanske kan ta hit nån firma kan göra öppningen lite större så vi får in den större kassetten. Murade du igen askluckan? Den fyller väl ingen funktion längre.
Asklådan är kvar, än så länge, men den fyller ingen funktion...

Om ni har en spis som är murad av något som liknar leca-block så är det rätt enkelt att ta bort material för att få en större insats, men den har inmurade förstärkningar av metall som kan vara knepiga...

Maila Keddy och fråga om det går, de svarade snabbt och utförligt när jag forskade i det hela... :)
 
  • Gilla
Guldlock
  • Laddar…
Haha. Håller på att förbereda mig för att montera en insats i öppna spisen.
Öppen spis redo för installation av ny insats, omgiven av eldstadsredskap och dekor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser nu att jag har samma typ som Dan.
”Superfire”.
Ska nog bli en keddy sk2002 tror jag.

//AA
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S saiter skrev:
Haha. Håller på att förbereda mig för att montera en insats i öppna spisen.
[bild]
Ser nu att jag har samma typ som Dan.
”Superfire”.
Ska nog bli en keddy sk2002 tror jag.

//AA
Jag ångrar lite att jag inte valde den större (bredare) Keddy-modellen, den hade fyllt ut hela öppningen bättre.... Nu har jag 8 cm glapp på båda sidorna.. Å andra sidan är mitt rum ganska litet så det hade blivit bastu ned högre effekt....
 
  • Gilla
Svingeln och 1 till
  • Laddar…
Jag har förberett med en kanalfläkt och 160mm rör på vinden innan vi la på lösull så jag tror att jag ska kunna flytta värmen.
Får se hur det blir.

//AA
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har precis installerat en kassett i en Keddy Superfire öppen spis från 70-talet... Har någon funderingar på hur det går till är det bara att höra av sig... (gick inte att googla sig fram till något innan, men nu kanske nån hittar den här tråden..)
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har precis installerat en kassett i en Keddy Superfire öppen spis från 70-talet... Har någon funderingar på hur det går till är det bara att höra av sig... (gick inte att googla sig fram till något innan, men nu kanske nån hittar den här tråden..)
 
  • Öppen spis med aska och brända vedrester i en vit putsad omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
saiter
  • Laddar…
Har en sådan här superfire som du. Vad heter den Keddyinsatsen som passar?
 
D Dersan69 skrev:
Har en sådan här superfire som du. Vad heter den Keddyinsatsen som passar?
Sk1002 är det jag har...

Den passar på bredden och höjden, men man får ta ur lite längre upp eftersom "superfire" har ett smalt avlångt spjäll som sitter mitt i vägen för rökröret.. Sen bör man ju ha en öppning så man får lite cirkulation på luften runt insatsen....
 
Ok tack för svar.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Sk1002 är det jag har...

Den passar på bredden och höjden, men man får ta ur lite längre upp eftersom "superfire" har ett smalt avlångt spjäll som sitter mitt i vägen för rökröret.. Sen bör man ju ha en öppning så man får lite cirkulation på luften runt insatsen....
Gammaldags TV med reflektion av en person som fotograferar och en rörig verkstad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Sk1002 är det jag har...

Den passar på bredden och höjden, men man får ta ur lite längre upp eftersom "superfire" har ett smalt avlångt spjäll som sitter mitt i vägen för rökröret.. Sen bör man ju ha en öppning så man får lite cirkulation på luften runt insatsen....
 
  • Svart plasthus till ventilationssystem med rund anslutning och öppen front, liggande på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skickar några vilde på en insats som säljes här i Norrköping. Rökröret går ut vid sidan. Är det så det måste vara på modellen? Svårt att tro att insatsen då får plats
 
D Dersan69 skrev:
Skickar några vilde på en insats som säljes här i Norrköping. Rökröret går ut vid sidan. Är det så det måste vara på modellen? Svårt att tro att insatsen då får plats
Nä, de har skruvat bort rökröret, det ska sitta i hålet ovanpå...
 
  • Gilla
Aloa
  • Laddar…
Jag funderar på hur viktigt det är med uteluftsanslutning till kamininsatsen. Det skulle bli rätt mycket jobb att få till det eftersom skorstenen inte har det idag. Kan man hoppa över det?
 
FG FG skrev:
Jag funderar på hur viktigt det är med uteluftsanslutning till kamininsatsen. Det skulle bli rätt mycket jobb att få till det eftersom skorstenen inte har det idag. Kan man hoppa över det?
Beror väl lite grann på hur tätt hus man har..

Jag satte inte dit det, halvtätt hus från början på 70-talet och jag får inget vidare drag när skorstenen är kall och jag sätter på köksfläkten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.