2 520 läst · 62 svar
3k läst
62 svar
Sommarvattenpump – 12 V off grid eller lägga en kabel?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 052 inlägg
Ja, det blir nog inget rotzonsfilter i år oavsett givet att det behöver grävas lite för att jämna till marken där jag tänkte ha det och jag nog tar tillbaka grävaren tidigast till hösten för att fördela ut de kvarlämnade "högarna" med fyllnadsmassor. Dock är jag sugen på att få till en pumpslinga ändå för att få lite snurr på vattnet för syresättning och för att hålla ytan ren.
Sen lär man sig som sagt hela tiden. Jag har ju fintats in på membranpumpar eftersom jag började titta på likande system men byggda för att vattna djur. Det är ju något annat än det jag är ute efter, så då har jag också tittat efter fel sorters pump. Det är cirkulationspumpar jag borde titta efter och av motsvarande skäl faller även nyttan med en trycktank, en sådan gör ju bara nytta när systemet slås på och av. Huruvida jag alls behöver någon regulator kan man också fråga sig; kanske till pump nummer två, för att reglera när den får gå igång, men den första vete fan.
Så tja, nu känns det som om jag vet mindre än för två timmar sen. Sånt brukar vara framsteg. 🤓
Sen lär man sig som sagt hela tiden. Jag har ju fintats in på membranpumpar eftersom jag började titta på likande system men byggda för att vattna djur. Det är ju något annat än det jag är ute efter, så då har jag också tittat efter fel sorters pump. Det är cirkulationspumpar jag borde titta efter och av motsvarande skäl faller även nyttan med en trycktank, en sådan gör ju bara nytta när systemet slås på och av. Huruvida jag alls behöver någon regulator kan man också fråga sig; kanske till pump nummer två, för att reglera när den får gå igång, men den första vete fan.
Så tja, nu känns det som om jag vet mindre än för två timmar sen. Sånt brukar vara framsteg. 🤓
Eller köp billigt och se hur länge den håller...
https://amzn.eu/d/g3iYIAb
https://amzn.eu/d/g3iYIAb
Ja, du behöver ju inte någon pump för att vattna de där djuren. 
Skogsägare
· 20 052 inlägg
Genau!
Skogsägare
· 20 052 inlägg
Om man på test skulle nöja sig med en sådan pump, köpa en överbliven solpanel för 5–800 spänn, några tiotal meter pemslang och en plastlåda att bygga skimmer av så är man nog igång för ett par tusen. Det får det vara värt som experiment. Får läsa på om det kam funka helt utan regulator eller om det bara är en tidsfråga innan man bränner pumpen då.
Regulator kostar inga stora pengar, exempelvis 137kr:
https://www.aliexpress.com/item/1005005812361326.html
https://www.aliexpress.com/item/1005005812361326.html
En regulator kostar som sagt inte många kronor, å andra sidan gör inte pumpen heller det och gissningsvis klarar den det nog hyfsat länge, iallafall jämfört med hur länge en pump i den prisklassen klarar sig med rätt spänning. 
Jag hade nog testat utan regulator mest för att se om det fungerar.
Jag hade nog testat utan regulator mest för att se om det fungerar.
Skogsägare
· 20 052 inlägg
Så är det säkert. Jag gitter dock inte tröska igenom kommunist-Kinas diversehandel eller skapa ett konto hos dem, så exakt vad man kan få för små pengar vet jag inte.pacman42 skrev:
Har tydligen klickat på så många ali-länkar att de kräver inloggning nu för att jag ska få se mer. Kommer inte ske, inte heller kommer jag lägga tid på att runda inloggningskravet.pacman42 skrev:
Jag inser att jag ofta får saker producerade i kommunist-Kina varifrån jag än handlar och att det finns ett mått av hyckleri i att inte vilja handla direkt av dem, men jag gör så ändå.
Skogsägare
· 20 052 inlägg
Visst är det så, men i dessa tider av populistiska utspel och bojkotter valde jag ändå att påtala att det finns vissa genuint onda staters verksamheter jag väljer att i alla fall inte underlätta för genom att söka mig direkt till.
Att pumpa upp vatten och skapa en liten bäck är ju attraktivt, en porlande bäck är rogivande.
Men frågan är ju hur mycket syresättning- och cirkulation i hela de där 3000 kbm vattenmängd man får utan att investera i en orimligt stor pumpanläggning. Ju högre upp bäcken ska "starta", ju mer effekt krävs på pumpen.
Jag funderar på vad som kan åstadkommas med en luftpump som ett komplement till vattenpumpar; att trycka ut luft i de djupaste delarna av dammen. Detta ger ju både syresättning där nere och även en kontinuerlig vattencirkulation ned mot djupdelarna av dammen?
Rimligtvis borde man på detta sätt kunna åstadkomma väl så god syresättning och vattencirkulation men utan alltför hög elkostnad. Det blir ju ingen filtrering av vattnet dock.
Men frågan är ju hur mycket syresättning- och cirkulation i hela de där 3000 kbm vattenmängd man får utan att investera i en orimligt stor pumpanläggning. Ju högre upp bäcken ska "starta", ju mer effekt krävs på pumpen.
Jag funderar på vad som kan åstadkommas med en luftpump som ett komplement till vattenpumpar; att trycka ut luft i de djupaste delarna av dammen. Detta ger ju både syresättning där nere och även en kontinuerlig vattencirkulation ned mot djupdelarna av dammen?
Rimligtvis borde man på detta sätt kunna åstadkomma väl så god syresättning och vattencirkulation men utan alltför hög elkostnad. Det blir ju ingen filtrering av vattnet dock.
Valfri pump härifrån: https://www.dammbutiken.se/lagvoltspumpar/
Solcellspaket: https://www.jula.se/catalog/fritid/...orjning/solcellspaneler/solcellspaket-030388/
Batteri tar du något begagnat bilbatteri som du kan hitta billigt eller har stående.
Solcellspaket: https://www.jula.se/catalog/fritid/...orjning/solcellspaneler/solcellspaket-030388/
Batteri tar du något begagnat bilbatteri som du kan hitta billigt eller har stående.
Notera att de flesta lågvoltspumparna med viss effekt använder sig av 12VAC, solcellspaketet levererar 12VDC.AXS skrev:
Men, jag rekommenderade ju motsvarande lösning tidigare, så jag håller helt med. Däremot behövs det även en DC/AC konvertering.
Att hitta en DC/AC inverter med sinusvåg utan att gå via 120V eller högre är inte helt lätt och då kan man ju lika gärna köra en 230V pump.
Men om de klarar fyrkantsvåg kan man komma hyfsat billigt undan med typ https://amzn.eu/d/2g6yqCN
Missade helt ac! Tack!Dowser4711 skrev:
Notera att de flesta lågvoltspumparna med viss effekt använder sig av 12VAC, solcellspaketet levererar 12VDC.
Men, jag rekommenderade ju motsvarande lösning tidigare, så jag håller helt med. Däremot behövs det även en DC/AC konvertering.
Att hitta en DC/AC inverter med sinusvåg utan att gå via 120V eller högre är inte helt lätt och då kan man ju lika gärna köra en 230V pump.
Men om de klarar fyrkantsvåg kan man komma hyfsat billigt undan med typ [länk]
Då kanske det ändå är bäst att gå via växelriktare. De kostar bara några hundra och gör att standard dammpumpar funkar bra.
Ja efter att jag läst om att du skrivit jetpump så börjar man undra om du letat rätt.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det blir nog inget rotzonsfilter i år oavsett givet att det behöver grävas lite för att jämna till marken där jag tänkte ha det och jag nog tar tillbaka grävaren tidigast till hösten för att fördela ut de kvarlämnade "högarna" med fyllnadsmassor. Dock är jag sugen på att få till en pumpslinga ändå för att få lite snurr på vattnet för syresättning och för att hålla ytan ren.
Jetpumpar har en ejektor i sig för att kunna suga upp vatten från en vattenkälla och de är oftast även designade för att ge ett högt tryck.
Med en damm där man kan sänka ner pumpen i vatten och om man bara vill lyfta vattnet ca 1m över ytan så räcker 100W för att flytta 10 kbm/h.
Man kan bygga en anläggning där du använder en luftpump för att flytta vatten också med hjälp av avloppsrör som ejektor. Nackdelen med detta är att man inte får något vattenfall som är vackert. Däremot får du cirkulation och syresättning.
Blir det signal eller flodkräfta?