1 491 läst · 53 svar
1k läst
53 svar
Sommarvattenpump – 12 V off grid eller lägga en kabel?
Om man vill kompletteringaladda är det bättre att dra fram nätspänning till batteriet och ha laddaren där.S Snikholt skrev:
Det blir inte många volt kvar om man matar 12V ( eller 14) genom en 50m lång 1,5kvadrats kabel, jag TROR inte att det kommer att räcka för att ladda ett vanligt bilbatteriS Snikholt skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 837 inlägg
Skulle batteriladdning från nätet kännas som en viktig grej kan jag ju lika gärna ha en nätansluten anläggning. Ska det bli en solcellsanläggning får den huvudsakligen klara sig själv.
Skogsägare
· 19 837 inlägg
Jag funderar på nyttan med batteri nu när insikten att ett sådant inte kommer kunna bidra så mycket som jag tänkt.
Finns det en poäng med att ändå ha ett batteri, men begränsa drifttiden på anläggningen till typ 06–20 och därmed bara ha batteriet som stöd för tillfälliga dippar i driften, eller kan man då lika gärna skippa batteri helt? Påverkas pumpen/pumparna av ojämn gång tro?
Finns det en poäng med att ändå ha ett batteri, men begränsa drifttiden på anläggningen till typ 06–20 och därmed bara ha batteriet som stöd för tillfälliga dippar i driften, eller kan man då lika gärna skippa batteri helt? Påverkas pumpen/pumparna av ojämn gång tro?
Det är ju knappast nått som hindrar att du skaffar ett batteri till och flyttar till laddare i hus/garage nån gång i veckan om det behövs en mulen/ regnig sommarNötegårdsgubben skrev:
Har du någon aning om hur mycket vatten som kan rinna mellan din riktiga damm och reningsdammen utan att du pressar det med tryck?
Jag tror du överskattar det flödet grovt, du behöver troligen inte någon större pump, 250 liter i timmen är nog väl över behovet.
Jag tror du överskattar det flödet grovt, du behöver troligen inte någon större pump, 250 liter i timmen är nog väl över behovet.
Skogsägare
· 19 837 inlägg
Det som hindrar är viljan att låta det vara en solcellsanläggning om man bygger det som en sån. Ska man ändå driva den till del med nätel kan man nog lika gärna lägga en kabel direkt.
Skogsägare
· 19 837 inlägg
Inget kan rinna av sig själv (i alla fall inte åt båda hållen), det kommer vara någon/ett par meters höjdskillnad. För syresättningens del tror jag inte heller att det kommer behövas så mycket, då räcker det nog med att det blir lite rörelse om ens det behövs.D Dilato skrev:
Så det är egentligen omsättning av vatten för rening samt det rogivande i att ha en liten stilla bäck som rinner från reningsdammen till den stora dammen.
Så tja, jag är väl inte så orolig eller brydd om att det måste vara exakt på ett visst sätt.
Ok, så då räcker det egentligen med en liten 12v pump som pumpar upp vattnet till vattenfallets högsta punkt när den kan och det finns vatten nog..en båt pump med nivå sensor.
Den pumpar när det finns vatten att pumpa och det finns spänning/ström nog från panelen, inget batteri behövs egentligen.
Den pumpar när det finns vatten att pumpa och det finns spänning/ström nog från panelen, inget batteri behövs egentligen.
Javisst kan du det om du anser det vara värt kostnaden, eller så kompletterar du solcellsanläggningen med ett batteri till i augusti när det mörknar och solen inte riktigt räcker. Extra batteriet laddar du en dag i veckan och byter sen och tar in ordinarie batteriet så det får bli fullladdat.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 19 837 inlägg
Det är typ 3.000 kubikmeter vatten i dammen, så lite mer än en plastpump för ett par hundringar tänkte jag kosta på mig, men jag är nog samtidigt rimligt nöjd med om några enstaka procent av vattnet går genom reningsbädden per dygn. Även det blir det dock några kubikmeter i timmen för att uppnå det.
47 liter per minut, 2800 liter i timmen (34 kubik/12 timmar) för 300 kronor när solen skiner är väl ändå rätt prisvärt?Nötegårdsgubben skrev:
Det är typ 3.000 kubikmeter vatten i dammen, så lite mer än en plastpump för ett par hundringar tänkte jag kosta på mig, men jag är nog samtidigt rimligt nöjd med om några enstaka procent av vattnet går genom reningsbädden per dygn. Även det blir det dock några kubikmeter i timmen för att uppnå det.
Är det din ambition att omsätta hela dammen per dygn?
Skogsägare
· 19 837 inlägg
Det handlar som sagt inte om ifall något går eller inte, utan om vilja.F fribygg skrev:
Jag kan tycka att det kan vsra lite roligt att ha en solcellsanläggning som funkar som offgridd-lösning. Ska jag hålla på och stödfodra den med kärnkraftsel kan det som sagt lika gärna vara för min del. Att den senare funkar vet jag redan. 😉
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Mandelmann kör airfryer med 4 m2 solpaneler- är det möjligt?
Sol-styrning av varmvatten-beredare
Finns det bättre hembatterilösning än Tibbers Homevolt?
Sommarvattenpump – 12 V off grid eller lägga en kabel?
Solceller, Solfångare, Solenergi