2 520 läst · 62 svar
3k läst
62 svar
Sommarvattenpump – 12 V off grid eller lägga en kabel?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 052 inlägg
Prisvärt är något bara när det gör det man vill ha gjort. Den ser smäckig ut. Därtill är det en länspump, så jag sätter en spänn på att den inte är gjord för kontinuerlig drift.D Dilato skrev:
Det är inte som om de pumpar jag tittar på heller är så dyra, typ en tusenlapp, men de verkar ändå robustare och gjorda för uppgiften jag vill lösa.
Nej.D Dilato skrev:
Det skulle ta längre tid att ladda med 12V i kabeln, och när jag tänker efter så skulle inte det vara en bra lösning med tanke på applikationen. Pudlar på den 🙂 men jag blir sugen på att göra en fältstudie på det faktisktF fribygg skrev:
Skogsägare
· 20 052 inlägg
Har ju tänkt om lite och fimpar det där med batterier. Har även kikat på det @pacman42 skrev om solceller på Blocket. Där verkar man onekligen få kraftigare solpaneler än jag tänkt mig för halva priset. Man får gå upp lite i regulatorstorlek, och -pris, men det kan det vara värt.
Men om man då exempelvis skulle köra två 100 W-pumpar på en 400 W-panel: finns det då risk att båda skulle gå dåligt om panelen bara ger 100 W, eller fixar de att köra på halvfart? Det är ändå pumpar gjorda för solceller vi pratar om, så jag gissar att toleranserna är stora, men är det någon som vet?
Men om man då exempelvis skulle köra två 100 W-pumpar på en 400 W-panel: finns det då risk att båda skulle gå dåligt om panelen bara ger 100 W, eller fixar de att köra på halvfart? Det är ändå pumpar gjorda för solceller vi pratar om, så jag gissar att toleranserna är stora, men är det någon som vet?
Skogsägare
· 20 052 inlägg
Det kan jag intellektuellt förstå, men när sker det om vi tänker en 100 W:s 12 V-pump (eller två)? Som den här: https://www.sunwind.se/alla-produkter/vatten/vattenpump/seaflo-vattenpump-20l. Eller är det en ren regulatorfråga och något man ska titta på när man väljer regulator, eller ställa in på densamma?
Jag tänker ju också att det potentiellt är lite vanskligt det här med att ha flera pumpar. Om man leker med tanken att solpanelen ger 25 % effekt och det skulle räcka till att driva en pump men inte två, hur tänker/bygger man då för att den ena pumpen ska gå men inte den andra hellre än att båda står? Hade systemet ändå gått men pumparna bara levererat halv effekt var hade ju det varit bra nog, men fördubblar man tröskeln för att alls få output så är det kanske kasst med flera pumpar på en regulator.
Jag tänker högt här och läser minst lika gärna på själv som ber andra göra det åt mig, men finns kunskapen redan är jag förstås tacksam mottagare av en lektion.
Jag tänker ju också att det potentiellt är lite vanskligt det här med att ha flera pumpar. Om man leker med tanken att solpanelen ger 25 % effekt och det skulle räcka till att driva en pump men inte två, hur tänker/bygger man då för att den ena pumpen ska gå men inte den andra hellre än att båda står? Hade systemet ändå gått men pumparna bara levererat halv effekt var hade ju det varit bra nog, men fördubblar man tröskeln för att alls få output så är det kanske kasst med flera pumpar på en regulator.
Jag tänker högt här och läser minst lika gärna på själv som ber andra göra det åt mig, men finns kunskapen redan är jag förstås tacksam mottagare av en lektion.
I din första lista på saker för lösningen skrev du trycktank.
Vad tänkte du ha den till?
Du ska väl bara pumpa rakt in i filtret som sedan släpper ut det igen?
Vad tänkte du ha den till?
Du ska väl bara pumpa rakt in i filtret som sedan släpper ut det igen?
Att mäta aktiv spänning görs ju rätt lätt och det kan du sedan styra ett relä med, därmed kan du stödja en pump, ingen pump eller två pumpar.
Tänker du bara ha en pump för likspänning så tänk då en som ligger på drygt 30V i max spänning och sätt sedan solpanelerna att parallellt mata denna. Det beror på vilka delar du tänker dig helt enkelt...
Tänker du bara ha en pump för likspänning så tänk då en som ligger på drygt 30V i max spänning och sätt sedan solpanelerna att parallellt mata denna. Det beror på vilka delar du tänker dig helt enkelt...
Skogsägare
· 20 052 inlägg
Det är lite snällare mot pumpen om det finns en liten hydropress som jag förstår det, det leder till en slags mjukstart om jag tolkar det rätt.Dowser4711 skrev:
Här är en pump som kan kopplas direkt mot solpaneler på 32V, inte vad du letar efter kanske, men det var den första jag hittade:
https://www.aliexpress.com/item/1005008641479940.html
Edit: Sorry tog fel länk, den finns med pump också
https://www.aliexpress.com/item/1005008641479940.html
Edit: Sorry tog fel länk, den finns med pump också
Skogsägare
· 20 052 inlägg
Nu är jag ute på tunn is, men som jag förstår det är det regulatorn som reglerar spänningen och ”håller ned” denna till att passa pumpen (alltså till typ 12 V), medan solcellernas spänning kan variera med vädret och solvinkeln. Och om pumpen då maxar på 8 A, och två pumpar alltså drar 16 A, då vill jag ju som du är inne på hellre att en går fullt än att ingen av dem går på den halva effekt var som cellerna ger i exemplet ovan.pacman42 skrev:
Att mäta aktiv spänning görs ju rätt lätt och det kan du sedan styra ett relä med, därmed kan du stödja en pump, ingen pump eller två pumpar.
Men om båda pumparna skulle funka ner till säg 2 A, men bara ge en fjärdedel sv sin märkeffekt då, ja då är jag nog inte så brydd om att försöka styra sakerna med reläer för att det ska bli helt optimalt.
Som jag just svarade via Edit, tog fel länk, återkommer.Nötegårdsgubben skrev:
Nu är jag ute på tunn is, men som jag förstår det är det regulatorn som reglerar spänningen och ”håller ned” denna till att passa pumpen (alltså till typ 12 V), medan solcellernas spänning kan variera med vädret och solvinkeln. Och om pumpen då maxar på 8 A, och två pumpar alltså drar 16 A, då vill jag ju som du är inne på hellre att en går fullt än att ingen av dem går på den halva effekt var som cellerna ger i exemplet ovan.
Men om båda pumparna skulle funka ner till säg 2 A, men bara ge en fjärdedel sv sin märkeffekt då, ja då är jag nog inte så brydd om att försöka styra sakerna med reläer för att det ska bli helt optimalt.
Skogsägare
· 20 052 inlägg
Jag tror likt jag skrivit tidigare inte på att ha länspumpar. De är inte till för kontinuerlig drift.pacman42 skrev:
Eller en 12V AC konvertering och köra med https://www.vattenliv.se/produkt/aquamax-eco-premium-6000-12v/ som är gjord för ändamålet och drar bara 55W trots att den levererar upp till 6m3/h
(Eller dra 230V och köp https://www.vattenliv.se/produkt/aquamax-eco-titanium-81000/ så får kräftorna en riktig karusell!
)
(Eller dra 230V och köp https://www.vattenliv.se/produkt/aquamax-eco-titanium-81000/ så får kräftorna en riktig karusell!